آخرین خبر :

پس‌لرزه ابلاغیه آیت‌الله جنتی درباره ردصلاحیت ها

مطهری در پاسخ به تذکر نماینده‌ای در مورد ابلاغیه آیت‌الله جنتی در مورد رد صلاحیت اقلیت‌های مذهبی در انتخابات شورها، گفت:وقتی یک مصوبه ای از مجلس گذشت و شورای نگهبان هم اظهار نظر کرد، دیگر بعد از آن نمیتواند اظهار نظر کند.

به گزاش خبرآنلاین، در ادامه جلسه علنی امروز مجلس، قاسم میرزایی نماینده فیروزکوه و دماوند، در تذکری نسبت به ابلاغیه دیروز آیت الله جنتی واکنش نشان داد.

او گفت: روز گذشته ریاست شورای نگهبان اعلام کرد که براساس تبصره ماده ۲۶ مصوبه سال ۷۵ اقلیت های دینی نمی توانند در شوراهای شهر حضور یابند وباید رد صلاحیت شوند، لازم است که من چند نکته را شفاف کنم.

این نماینده مجلس دهم، توضیح داد: اول اینکه  قوانینی که به عهده مجلس گذاشته است،‌چندین بار مصوبه اش به شورای نگهبان رفته است و خلاف شرع بودن مشخص شده، سال ۷۵، ۸۶، ۹۲ این قوانین به شورای نگهبان رفته است و همه این اصلاحیه ها خلاف شرع بودندش مشخص شده است،‌ ‌خب اگر چندبار انجام شده است، مجدد این موارد چیست که شورای نگهبان مطرح می کند.

او ادامه داد: نکته دوم نظارت استصوابی متاسفانه از میزان احوالات افراد در حال تسری به قوانین است،‌این یک بدعتی است که اگر ایجاد شود،‌ ممکن است هر روز قوانینی که خود نمایندگان تصویب کردند را ملغی کنند.از شما درخواست میکنم این قضیه را رسیدگی کنید.

مطهری که در این دقایق ریاست مجلس را برعهده داشت،‌ پاسخ داد: این مطلب، یک مقدار مبهم است و منتظر توضیح سخنگوی شورای نگهبان هستیم. وقتی یک مصوبه ای از مجلس گذشت و شورای نگهبان هم اظهار نظر کرد، دیگر بعد از آن نمیتواند اظهار نظر کند، استناد به اصل ۴ قانون اساسی هم در اینجا بعد از اینکه شورای نگهبان نظرش را اعلام کرد،‌ نافذ نیست. البته رئیس مجلس هم گویا اقدامی را انجام دادند و انشاءاله حل شود. ما منتظر پاسخ شورای نگهبان هستیم.

گفتنی است سخنگوی شورای نگهبان نیز شب گذشته توضیحاتی درباره ابلاغیه دبیر شورای نگهبان ارائه داد و گفت: این ابلاغیه نظریه فقها است مبنی بر اینکه در جایی که اکثریت مسلمان باشند اقلیت‌ها نمی‌توانند در شوراها حضور داشته باشند.

او افزود: اگر در جایی اکثریت با اقلیت‌های دینی و مذهبی باشد حضور آنها در شوراها بلامانع است این مطلبی است که هم در روزنامه رسمی کشور اعلام شده و به وزارت کشور هم اعلام شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*