آنتی بیوتیک در درمان بیشترسرفه ها تاثیر ندارد

تهران- ایرنا-عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، سرفه را به سه دسته حاد، تحت حاد و مزمن تقسیم کرد و گفت: آنتی بیوتیک ها در درمان بیشتر سرفه ها جایگاهی ندارد.

به گزارش گروه علمی ایرنا، سرفه ها به سه دسته، حاد، تحت حاد و مزمن تقسیم می شوند. معمولا سرفه هایی که کمتر از ۴ هفته طول می کشد به سرفه حاد مشهور است و سرفه های تحت حاد بیش از ۴ هفته و کمتر از ۸ هفته طول می کشد و سرفه مزمن هم بیش از ۸ هفته طول می کشد.
سرفه هم علامت بیماری است و هم می توانند مکانیزم دفاعی بدن باشند، به این معنی که اگر سرفه نباشد ممکن است فرد دچار برخی از بیماری های جدی و خطرناک ریوی شود.
سیدعلی جوادموسوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: اکثر سرفه های حاد جنبه ویروسی داشته که در این صورت یا افراد بتدریج مداوا یا با ترکیبات آنتی هیستامین خوب می شوند و به همین دلیل به مصرف آنتی بیوتیک ها نیاز ندارند.
وی اظهار کرد: مصرف برخی از آنتی بیوتیک ها ممکن است عوارض بسیار خطرناکی برای افراد مبتلا به سرفه داشته باشد و که به عنوان نمونه می تواند به فیبروز ریه اشاره کرد.
جوادموسوی به مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها در کشور اشاره کرد و گفت: مردم نیاید بی رویه از این داروها استفاده کنند و مصرف آنها باید با تجویز پزشکان انجام گیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: برخی از آنتی بیوتیک ها می تواند آلرژی های شدید و حساسیت هایی ایجاد کند و برخی آنها ممکن است سبب نارسایی ریه هم شود، بنابراین باید از مصرف بی رویه و خودسرانه آنها بشدت جلوگیری کرد.

** مراقب سرفه های طولانی همراه با بی اشتهایی، کاهش وزن و خلط خونی باشید
وی اظهار کرد: سرفه های بیش از ۸ هفته، همراه با بی اشتهایی، کاهش وزن، خلط خونی یا درد سینه می تواند علائم سرطان ریه باشد و افراد باید مراقب این موارد باشند و با مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه سرفه های مزمن می تواند به بیماری سرطان بیانجامد، گفت: وقتی سرفه بیش از ۸ هفته به طول کشید حتما باید رادیوگرافی قفسه سینه انجام شود.
وی، سیگار را شایع ترین علت سرفه های مزمن اعلام کرد و گفت: یکی از علل شایع سرفه های مزمن، سیگار است که معمولا چهار هفته پس از نکشیدن آن، سرفه هم از بین می رود.
جوادموسوی ادامه داد:آسم و آلرژی از دیگر دلایل شایع سرفه مزمن است و بازگشت اسید به معده ( ریفلاکس ) در بروز این عارضه نقش مهم دارد.
وی منشا دارویی را یکی دیگر از علل ایجاد سرفه های مزمن دانست و افزود: مصرف برخی از داروها مانند کنترل فشار خون می تواند ایجاد سرفه مزمن کند و اگر مصرف آنها قطع شود سرفه هم از بین می رود.
جوادموسوی به افراد مبتلا به سرفه های مزمن توصیه کرد که برای انجام بررسی های دقیق و کامل به منظور شناسایی کامل مریضی و یافتن راه درمان به پزشک مراجعه کنند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: سرفه های مزمن در زنان بیشتر از مردان است. این موضوع علاوه بر ایران در سایر کشور هم صادق است و زنان بیشتر به این عارضه مبتلا می شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*