یادداشت امروز / ایران، کشور زیبایی های ناشناخته

امروزه مساله جهانگردی و جذب توریست از جمله مسائل مورد بحث کشورهای توسعه یافته است که به آن توجه بسیاری دارند؛ چرا که جذب جهانگرد یکی از منابع درآمدی مهم است که پابه پای درآمدهای نفتی و تولیدی و صادراتی، موجب رونق اقتصادی و اشتغال زایی در کشورها می گردد. کشور ما نیز به دلیل وجود جاذبه های طبیعی متعدد، ابنیه و آثار کهن باستانی و تاریخی، فرهنگ غنی و اصیل در جوانبی مانند مراسم های ملی و آیینی، طبخ غذاهای متنوع و …، در بین صدوپنجاه کشور عضو سازمان جهانی توریسم (Word TorismOrganisation) ، از لحاظ جذابیت های گردشگری در رده پنجم قرار دارد. اما متاسفانه در بین همین تعداد کشورها، در زمینه پذیرش توریست رده هفتادوپنجم را به خود اختصاص داده است! این رتبه پایین می تواند عوامل متعددی داشته باشد.
در ادامه به بررسی چند مورد از این دلایل پرداخته و پیشنهاداتی کلی را جهت بالا بردن ظرفیت توریست پذیری در کشور بیان می کنیم.
یکی از مهم ترین شاخصه کشورهایی که آمارهای موفقی در زمینه جذب توریست دارند، مساله دسترسی آسان و سریع به تهیه ویزا برای سفر به این کشورهاست. چرا که پیمودن مراحل قانونی متعدد برای اخذ ویزای یک کشور، باعث می شود گردشگر از سفر کردن به آن کشور صرف نظر کرده و کشوری را انتخاب کند که برای تهیه ویزای آن، دچار دردسر نشود.  کشورهایی مانند ایتالیا، اسپانیا، هلند و بسیاری کشورهای دیگر که سالیانه آمار بالایی در جذب گردشگر را به خود اختصاص می دهند، دارای قوانینی قابل دسترس هستند که گردشگران  می توانند برای ورود به این کشورها با پیمودن راه های قانونی معمول و نه چندان طاقت فرسا، ویزا دریافت نمایند.
اخذ ویزا برای سفر به کشور ما، به دلایل وجود مسائل امنیتی و هم چنین موقعیتی که ایران در منطقه دارد، دارای تدابیر متعدد امنیتی است. اما می توان با ارائه راه کارهای قانونی در عین حال که به مسائل امنیتی توجه می شود، راه های آسان تری را به وسیله همکاری  کنسولگری های ایرانی در خارج از کشور، پیش روی جهانگردان علاقمند به سفر به ایران، گذارد. مساله مهم دیگر که کمتر به آن توجه می شود، تهیه امکاناتی مانند وسایل حمل و نقل مخصوص توریست-ها، تهیه نقشه کامل شهرها به زبان های مختلف برای جهان گردان- که در آن مکان های طبیعی و تاریخی، آداب و رسوم وغذاهای محلی آن مکان به طور مختصر معرفی شده است-، در اختیار گذاشتن مترجمی که برای معرفی مکان های نام برده تسلط و اطلاعات کافی داشته باشد و… است.
اما اصلی ترین راهکار جذب توریست، شناساندن مکان های توریسمی کشور به گردشگران است. در حال حاضر با توجه به تبلیغات منفی و تصویرسازی خشنی که علیه کشور ما جریان دارد، بسیاری از جهان گردان، ایران را کشوری ناامن، عقب مانده، فاقد تکنولوژی و امکانات رفاهی می دانند و طبیعی است که با وجود این دیدگاه تمایلی هم به سفر به چنین کشوری نخواهند داشت. بنابراین قدم اول برای برطرف کردن این تفکر ناصحیح، معرفی و شناساندن کشور و بیان موقعیت رفاهی و امنیتی آن و سطح امکانات ارائه شده برای گردشگران در کشور است. این معرفی می تواند در قالب ارائه لیستی از هتل ها، رستوران ها، مکان های تفریحی، گردشگری و تاریخی، امکانات ارتباطی، بیمارستان ها و امکانات درمانی و… به گردشگر انجام گیرد. در این مرحله آن چه بسیار اهمیت دارد ابزار و شیوه های ارائه این اطلاعات به دنیای بیرون است. درهرحال آنچه که در مساله جذب گردشگر و رونق گردشگری اهمیت دارد، سرمایه گذاری به صورت جدی بر روی این صنعت مهم است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*