آخرین خبر :

واکنش نمایندگان مجلس به ادعاهای ضدایرانی سفیر عربستان در چین

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ادعاهای ضدایرانی سفیر عربستان در چین مبنی بر «تمایل نداشتن ایران به تعامل بین‌المللی» را ناشی از شکست آنها در منطقه دانسته و تاکید کردند: مسائل منطقه‌ای با توجه به منافع مشترک باید درون منطقه حل شود؛ ایران آماده است بدون میانجی با عربستان مذاکره کند.

به گزارش روز جمعه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی خانه ملت، «ترکی بن محمد الماضی» سفیر عربستان سعودی در چین دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری شینهوا مدعی شده بود «ریاض از وساطت چین بین ایران و عربستان استقبال می‌کند اما ایرانی علاج ناپذیر است و میانجیگری چین بین تهران و ریاض را قبول ندارد.»
در این رابطه رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی با رعایت اصل حکمت، عزت و مصلحت به مذاکرات حج ادامه می‌دهد، گفت: از آنجایی که جمهوری اسلامی رابطه خوبی با چین دارد که رو به پیشرفت است، عربستان نیز می خواهد رابطه خود را با این کشور به عنوان کشوری مهم و تأثیرگذار در شرق آسیا و مجامع جهانی افزایش دهد.
عزیز اکبریان اظهارات مقام عربستانی مبنی بر دخالت ایران در کشورهای منطقه و تعامل‌ناپذیر بودن جمهوری اسلامی را نشانه ضعف و بی‌تجربگی سران آن کشور دانست و افزود: عربستانی ها به یمن حمله نظامی کرده و نیروی نظامی به بحرین می فرستند؛ همچنین از تروریست های حاضر در عراق و سوریه حمایت می کنند و از طرفی گروهک تروریستی القاعده را به وجود آورده اند که همه اینها مصداق مداخله در کشورهاست.
وی با تاکید بر ضرورت پاسخگویی عربستانی ها نسبت به کشته شدن تعداد بالایی از حجاج ایرانی و غیرایرانی در حج سال ۹۴، افزود:‌ از وقتی ریاض متوجه شده بسیاری از کشورها به دلارهای نفتی آنها نیاز دارد به دنبال قدرت نمایی اند؛ چنانچه به آمریکایی ها قول دادند یک هفته ای منطقه را بگیرند اما نشد و قول دو هفته را دادند که اکنون ۲ سال از قول آنها گذشته و در برابر آمریکایی ها شکست خورده شده اند.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی با توجه به رعایت اصل حکمت، عزت و مصلحت مذاکرات حج را ادامه می‌دهد، گفت: جمهوری اسلامی به دنبال قطع رابطه با هیچ کشوری جز رژیم اشغالگر قدس نبوده است؛ ضمن آنکه برخی کشورها، خود اقدام به قطع رابطه با ما کردند و بعد هم پشیمان شدند؛ امروز عربستان به عنوان یکی از کشورهای منطقه دچار همین اشتباه استراتژیک شده است.

** کمک مستشاری ایران به برخی کشورها براساس دعوت دولت‌های قانونی آنهاست
«محمدمهدی برومندی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز معتقد است کمک‌های مستشاری ایران به برخی کشورهای منطقه براساس دعوت دولت‌های قانونی این کشورها و در راستای حل مشکلات منطقه‌ است.
وی با بیان اینکه حاکمیت عربستان صداقت در گفتار ندارد و مشکلات اخیر منطقه نیز به دلیل اقدامات آل سعود است، برخی اقدامات عربستان در منطقه را یادآورشد و افزود: امروز اقدامات عربستان در سوریه و عراق و حمایت هایش از تروریسم در کنار مشکلاتی که در یمن و بحرین ایجاد کرده، به شکست منتهی شده است.
وی گفت: معادلاتی که عربستان در منطقه دنبال می کرد هم سو با حقوق بشر و صلح بین المللی نبود؛ چنانچه وضعیتی را که امروز در یمن شاهدیم دل هر انسان آزاده ای را به درد می آورد؛ در این بین جمهوری اسلامی همواره به دنبال ایجاد صلح بوده است و مسئولان رده بالای کشورمان همواره در صف اول حل مشکلات منطقه قرار گرفته اند.
برومندی در ادامه به کمک های مستشاری ایران در منطقه اشاره و بیان کرد: کمک های مستشاری جمهوری اسلامی در منطقه به ویژه عراق و سوریه به دعوت دولت قانونی این کشورها بوده و در راستای حل مشکلات منطقه ای صورت گرفته در حالی که عربستان همواره در نقطه مقابل عمل کرده است.
نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: عربستان با یگان نظامی خود وارد بحرین شده است لذا باید پرسید چرا ندای مردم مظلوم بحرین را نمی شنوند و اجازه نمی دهند ملت بحرین پای صندوق رای حرف خود را بزند و چرا با اقدامات ساختارشکنانه در منطقه و میزبانی از برخی قدرت های استکباری منطقه ای، دخالت هایی آشکار در امور داخلی سایر کشورها صورت می دهند.
وی در ادامه به وضعیت برگزاری حج اشاره و اظهار کرد: عربستان وظیفه ای بین المللی در قبال برگزاری مناسک حج دارد و باید همه پروتکل ها را رعایت کند در حالی که آنها در فاجعه منا مقصرند اما حاضر به عذرخواهی از خانواده شهدا نشده و وظایف برعهده خود را انجام نمی دهند.
برومندی در ادامه با تاکید بر اینکه با همه این ادعاها باز هم ایران آمادگی دارد با عربستان و هر کشوری در منطقه گفت وگو کند، خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی در تلاش است شرایطی را برای برگزاری دوباره فریضه حج انجام دهد و اکنون حضور دستگاه دیپلماسی در عربستان نشان از این امر دارد که مسئولان می خواهند مشکل را حل کنند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مطالب و ادعاهای وزیر خارجه عربستان مبنی بر «عدم تعامل ایران با کشورها» را تکذیب کرده و اعلام می کنیم این آل سعود است که حقوق بشر را نقض کرده و ادعاهایش مبنای حقوقی ندارد.

** مسائل منطقه‌ای باتوجه به منافع مشترک باید درون منطقه حل شود
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس نیز معتقد است، مسائل منطقه‌ای باتوجه به منافع مشترک باید درون منطقه حل شود.
اصغر سلیمی، اختلافات ایران و عربستان را اغلب بر مسائل سیاسی منطقه دانست و گفت: عربستان می کوشد قدرت ایران در منطقه را کمرنگ جلوه دهد.
نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی در ادامه، شکست عربستان در اتحاد علیه اقدامات ایران در لبنان، یمن، بحرین، عراق و سوریه اشاره کرد و گفت: اکنون ریاض می خواهد به هر طریقی خود را از این باتلاق نجات دهد لذا با چین که از کشورهای عضو شورای امنیت بوده و قدرتی جهانی به حساب می آید وارد مذاکره شده و قصد دارد رابطه خوب تهران و پکن را دچار خدشه کند.
سلیمی، دولت چین را دارای استقلال فکری دانست و افزود: چین با توجه به رویکرد بلندمدت خود تصمیم گیری می کند و البته ایران نیز برای میانجی گری این کشور مشکلی ندارد اما صحبت آنجاست که اگر عربستان نیات پلیدی نداشته باشد ایران می تواند به صورت مستقیم با عربستان وارد مذاکره شود؛ چنانچه در حال حاضر مشغول مذاکره برای از سرگیری اعزام حجاج در سال آینده هستیم.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی، کویت و عمان را کشورهای مناسب تری برای میانجیگری دانست و گفت: بهتر است مشکلات منطقه داخل منطقه حل شود و دست قدرت های جهانی را کنار بگذاریم؛ همچنین با توجه به اینکه ۲ کشور مسلمان اند و منافع مشترکی در خاورمیانه و جهان اسلام دارند بهتر است خودمان این مسائل را حل کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*