نمایشگاه فروش بهاره؛ یخ بازار باز نشد

نمایشگاه فروش بهاره که سال گذشته برگزار نشد امسال بار دیگر در بیرجند و در محل نمایشگاه های بین المللی این شهر بر پا شده است. این نمایشگاه امسال نیز در حالی برپا شده که همچون سالهای گذشته اصناف سطح شهر با برپایی آن مخالف بودند و جالب تر اینکه اکثر شهروندان نیز دل خوشی از آن ندارند.
تمام امید کسبه و بازاریان به فروش آخر اسفند و آخر شهریور است
کسبه بازار و فروشندگان سطح شهر برای مخالفت خود با برپایی نمایشگاههای فروش بهاره و پاییزه دلایلی دارند. آنها می گویند ما در طول سال مالیات و عوارض می پردازیم و در اسفند ماه یا شهریور ماه که به دلیل فرارسیدن عید نوروز و یا آغاز سال تحصیلی امیدی برای فروش اجناس و کالاهایمان در دلهای ما زنده می شود، برپایی نمایشگاههای فروش بهاره و پاییزه به کار ما لطمه می زند و این منصفانه نیست.
نمایشگاهها باید محل معرفی تولیدات باشد نه فروش اجناس
یکی از فروشندگان پوشاک شهر بیرجند می گوید: معمولا در شهرهای بزرگ مثل تهران، تبریز و … نمایشگاههایی که در این ایام بر پا می شود محل به نمایش گذاشتن نمونه های تولیدات تولیدکنندگان با سابقه و مطرح است ولذا هم مردم وهم کسبه از این نمایشگاهها استقبال می کنند اما در استان ما نمایشگاههای فروش اجناس و کالاها با دعوت خود کسبه و فروشندگان و نه تولید کنندگان مطرح، برپا می شود که نه مردم را راضی می کند و نه کسبه و بازاریان از برپایی آن رضایت دارند. وی می افزاید: فروشندگان و کسبه حاضر در این نمایشگاهها هم معمولا اجناس و کالا های روی دست مانده و تک سایز خود را در محل عرضه می کنند. البته ممکن است یکی دو تولیدکننده هم در نمایشگاه باشند که قطعا مطرح و با سابقه نیستند و آنها هم معمولا مدلهای بنجل و در انبار مانده خود را به نمایشگاه می آورند. این در حالی است که اگر این نمایشگاهها همچون نمایشگاههای تهران و شهرهای بزرگ کشور به محل حضور تولیدکنندگان مطرح تبدیل شود، نه تنها مردم منتفع می شوند که ما فروشندگان هم می توانیم در نمایشگاه با آنها قرارداد ببندیم.
نه غرفه داران راضی هستند و نه مردم
یک کاسب دیگر می گوید: برپایی اینگونه نمایشگاهها تنها به نفع برپا کنندگان آن که پول اجاره غرفه ها را دریافت می کنند، تمام می شود و مطمئن باشید نه کسبه و حتی آنهایی که در نمایشگاه غرفه اجاره می کنند و نه مردم که برای خرید می روند از این نمایشگاهها راضی نیستند. البته شاید یکی دو تولیدکننده بومی استان از این نمایشگاهها استقبال کنند اما در کل برپایی این نمایشگاهها به نفع هیچکس جز برپا کنندگان آن ها نیست و لذا من و خیلی از کسبه دیگر اصلا در نمایشگاه شرکت نمی کنیم و این را می دانم که اجناس و کالاهای نمایشگاه کیفیت لازم را ندارد.
کیفیت و تنوع اجناس در نمایشگاه مشاهده نمی شود
یک فروشنده دیگر با بیان اینکه در نمایشگاه کیفیت و تنوع اجناس و کالاها را مشاهده نخواهید کرد، می گوید: ما در محل کسب خود حضور داریم و اگر مشتری جنسی را ببرد و نقصی داشته باشد می تواند آن را به مغازه برگرداند و ما پاسخگو هستیم اما نمایشگاه ظرف یک هفته جمع می شود و کسی پاسخگوی خریدار نخواهد بود. در این بین نظر روسای چند اتحادیه مرتبط را نیز جویا می شویم. سید علی اسماعیل زاده رئیس اتحادیه پوشاک شهرستان بیرجند می گوید: استان خراسان جنوبی استانی محروم است به طوری که امسال در صنف پوشاک با توجه به کسادی بازار و قدرت پایین خرید مردم ۱۴۰ واحد به تعطیلی کشیده شده و وضعیت فاجعه بار است. وی می افزاید: هزینه ها هر ساله رو به افزایش است اما درآمد کسبه هر سال کمتر می شود. کسبه باید عوارض و مالیات بدهند و در پایان سال که به خاطر فروش نوروزی امیدی در دلشان زنده می شود باید با برپایی نمایشگاههای فروش بهاره، برای آنها رقیب پیدا شود که این اصلا منصفانه و عادلانه نیست.
تعطیل شدن هر واحد صنفی یعنی از بین رفتن یک یا چند شغل دائمی
به گفته اسماعیل زاده، نمایشگاهها معمولا در استانهایی که رشد اقتصادی، گردشگری و توریست دارند و درآمدهایشان هر ساله بالا می رود برپا می شود نه در استان محرومی مثل خراسان جنوبی که کسبه و اصناف به عنوان ضعیف ترین اقشار، توان شرکت در نمایشگاهها را ندارند و درآمد سالیانه آنها نیز به دلیل عدم قدرت خرید مردم و کسادی بازار پایین است. حتی کسبه ای که در نمایشگاههای فروش بهاره، غرفه اجاره می کنند هم راضی نیستند و متضرر می شوند. وی تصریح می کند: اصناف و کسبه هم جزو مردم هستند و وقتی یک واحد صنفی تعطیل می شود در حقیقت برای یک یا چند خانواده ایجاد مشکل می شود و یک یا چند شغل ثابت از بین می رود. البته شاید در نمایشگاهها یکی دو شرکت کننده بهره مند هم شوند اما تمامی واحدهای صنفی مرتبط تحت الشعاع قرار گرفته و متضرر می گردند.
نمایشگاه باید با هدف حذف واسطه های تولید به مصرف بر پاشود
وی همچنین می گوید: معمولا این نمایشگاهها باید با هدف حذف واسطه ها و عرضه کالاها از تولید به مصرف برپا شود که در شهرهای بزرگ کشور به همین صورت عمل می شود اما در استان ما نمایشگاهها در حقیقت فروشگاه است وشاید بعضا قیمت ها درحد خودش مناسب باشد اما خریدار باید ببیند که کالاها قیمت پلمپ شده دارد یا خیر. وی با اشاره به اینکه معمولا تولید کنندگان معتبر که ظرفیت استان ما را به لحاظ خرید و فروش می دانند در نمایشگاههای استان شرکت نمی کنند، می افزاید: حضور تولید کنندگان معتبر و مطرح در نمایشگاههای استان مقرون به صرفه نیست و معمولا خرده فروشها و برخی حرفه های نمایشگاهی در این نمایشگاهها شرکت می کنند و با توجه به روشهای خاصی که دارند بهره خود را می برند.
۳۸ فروشگاه پوشاک سال گذشته فروش فوق العاده داشته اند
وی ادامه می دهد: ما در بیرجند ۶۰۰ واحد صنفی با تنوع زیاد داریم و برخی مغازه های پوشاک شهر به تنهایی ۷۰۰ متر مربع زیر بنا دارند، در حالی که زیر بنای غرفه های پوشاک کل نمایشگاه شاید به ۷۰۰ متر مربع نرسد ولذا نمایشگاهها هیچگاه نمی توانند در تنوع و کیفیت اجناس با فروشگاههای سطح شهر رقابت کنند و تنها برای اینکه کاری انجام شده باشد، برپا می شوند اما به طور کلی برپایی این نمایشگاهها چندان به نفع مردم تمام نمی شود.
اسماعیل زاده اظهار می کند: سال قبل که نمایشگاه برپا نشد ما در ۳۸ فروشگاه پوشاک فروش فوق العاده داشتیم که شاید به دلیل پراکندگی فروشگاهها، همانند نمایشگاه به چشم نیاید اما در عوض تنوع و کیفیت اجناس به مراتب در فروشگاههای سطح شهر بیشتر است.
برپایی نمایشگاه؛ اجحاف و ظلم آشکار در حق اصناف ضعیف بومی
سید حسین فاطمی رئیس اتحادیه فروشندگان کفش و کیف شهرستان بیرجند می گوید: برپایی نمایشگاهها، اجحاف و ظلمی آشکار در حق اصناف بومی است و به کسب و کار اصناف ضعیف ضربه می زند و این درحالی است که همین اصناف ضعیف بومی با وجود تحمل کسادی بازار و افزایش هر ساله هزینه ها، عوارض و مالیات می پردازند تا در آستانه عید نوروز و یا آغاز سال تحصیلی برایشان رقیب درست نشود و از طریق ایجاد نمایشگاه اجناس بنجل سایر نقاط در این ایام عرضه نگردد.
وی می افزاید: بیرجند در گذشته از قطب های تولیدی کفش کشور بوده و ما بازار ویژه کفاشان را در بیرجند داشته ایم که تولیدات خود را به سیستان و بلوچستان و شمال استان خراسان بزرگ و سایر نقاط صادر می کردند اما به مرور به خاطر بی توجهی، این صنعت از بین رفته و شاید افرادی انگشت شمار آنهم در خانه ها به کار تولید کفش ادامه می دهند.
برپایی نمایشگاه در بیرجند لزومی ندارد
شریف رئیس اتحادیه خوار  و بار شهرستان بیرجند هم با بیان اینکه لزومی نمی بینم که نمایشگاه در شهر بیرجند برپا شود، می گوید: در بیرجند رقابت ها سالم و قیمت ها هم مناسب و خوب است و نوسان قیمت هم مشاهده نمی شود و لذا اصلا لزومی ندارد که در این شهر نمایشگاه برپا شود. وی می افزاید: با توجه به کسادی بیش از پیش بازار، انتظار می رود که در ایامی که کسبه و بازاریان امید فروش اجناسشان و جبران کسادی بازار در طول سال را دارند، نمایشگاه برپا نشود و کسبه و بازاریان بیش از اینها متضرر نگردند.
سری هم به محل نمایشگاه فروش بهاره می زنیم. جالب اینکه اکثریت قریب به اتفاق مردم و کسبه حاضر در نمایشگاه نیز از برپایی نمایشگاه راضی نیستند. شهروندان معتقدند اجناس و کالاهای نمایشگاه به لحاظ قیمتی فرق چندانی با سطح شهر ندارد. آنان در گفتگو با گزارشگر ما از آمدن به نمایشگاه ابراز نارضایتی و پشیمانی می کنند.
از آمدن به نمایشگاه پشیمان شدیم
یک شهروند می گوید: اجناس و کالاهای نمایشگاه کیفیت ندارند و به خصوص در بخش پوشاک، اجناس بنجل و بی کیفیت را به نمایشگاه آورده اند و قطعا این نمایشگاه شهروندان را راضی نمی کند. شهروند دیگر می گوید: ما که فقط آمدیم و در این ازدحام جمعیت و ترافیک خودروها وقت خود را تلف کردیم و دست خالی برمی گردیم می بینید که اکثر مردم هم به همین صورت دست خالی به خانه هایشان برمی گردند. واقعا کیفیت اجناس در شان مردم نیست و بودن و نبودن چنین نمایشگاهی، تفاوتی ندارد.
اغلب مردم برای دیدن اجناس می آیند نه خرید آن
تقریبا ۹۵ درصد افرادی که با آنها گفتگو کردیم همین نظر را دارند و تنها شاید ۵ درصد آنهم تا حدودی از وضعیت نمایشگاه ابراز رضایت نسبی می کنند. در این بین حتی غرفه داران هم اظهار نارضایتی می کنند و به جز یکی دو تولید کننده بومی پوشاک حاضر در نمایشگاه که برپایی آن را برای معرفی و عرضه تولیداتشان مناسب ارزیابی می نمایند مابقی غرفه داران بدون استثنا از کسب و کارشان ناراضی هستند. آنها می گویند: حدود ۵۰۰ هزار تومان برای اجاره غرفه پول داده ایم اما اغلب مراجعین تنها برای دیدن اجناس می آیند و نه خرید اجناس!
مجبوریم در نمایشگاه شرکت کنیم!…
از غرفه داران می پرسم که با این شرایط چرا در نمایشگاه حاضر شدید؟ که پاسخ می دهند: مجبور هستیم که شرکت کنیم و شانس خود را امتحان نماییم اما درعمل متضرر می شویم. در پایان با رئیس اتاق اصناف مرکز استان به عنوان متولی برپایی نمایشگاه گفتگویی ترتیب می دهیم.
اساساً با برپایی نمایشگاه مخالف هستیم
یزدان شناس می گوید: البته اتاق اصناف اساساً با پرپایی نمایشگاه مخالف است و ما بارها اعلام کرده ایم که وقتی بر اساس آمارها، تورم متوقف و قیمت ها تقریبا ثابت شده، برگزاری نمایشگاه ضرورت و توجیه چندانی ندارد. مکاتبات زیادی هم داشته ایم و در جلسات مختلف هم نظر اتاق اصناف، اتحادیه و بازار را منتقل کرده ایم اما با توجه به اینکه برپایی نمایشگاه بر اساس دستور العمل ستاد تنظیم بازار که ریاست آن را دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برعهده دارد به تمامی استانها ابلاغ شده، مکلف به برپایی نمایشگاه شدیم. وی می افزاید: با اینحال از آنجا که اصناف و بازاریان انتظار این ایام را می کشند تا در آستانه عید نوروز با فروش اجناس و کالاهایشان، جبران رکود و خسارات سالانه را داشته باشند، تلاش کردیم تا نمایشگاه را از چهارم تا دهم اسفند ماه برپا کنیم تا فرصت ۲۰ روزه ای برای اصناف و بازاریان باقی بماند و آسیب ها و خسارات بازار به حداقل برسد.
نمایشگاه برای خرید اقشار متوسط و پایین تراز متوسط برپا می شود
وی دلیل عدم برپایی نمایشگاه بهاره در سال گذشته را قبول استدلال اتاق اصناف، اتحادیه ها و بازاریان ذکر کرده و در پاسخ به برخی اظهار نظرها در خصوص عرضه اجناس بی کیفیت و بنجل و عدم تفاوت قیمت ها نسبت به سطح شهر، می گوید: کالاهایی که در نمایشگاه موجود است ۱۰ تا ۱۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه می شود و گردش مالی و استقبال مردم و خرید آنها نیز نشان می دهد که قیمت اجناس مناسب تر است. ضمن اینکه اینگونه نمایشگاهها برای خرید اقشار متوسط و پایین تر از متوسط بر پا می شود وکالاهای گران قیمت را نمی توان در این نمایشگاه ها عرضه کرد زیرا استقبالی نخواهد شد و اهداف نمایشگاه هم عرضه اجناس و کالاها با قیمت مناسب تر نسبت به بازار است.
غرفه ها را نیمه بها واگذار کرده ایم
یزدان شناس در خصوص نارضایتی غرفه داران نمایشگاه هم می گوید: ما امسال غرفه ها را هم نسبت به نمایشگاههای دیگر نیمه بها واگذار کرده ایم و بیش از ۱۵ غرفه هم رایگان واگذار شد تا غرفه داران هم متضرر نشوند و بعضا ممکن است برخی صحبت ها منطبق بر واقعیت نباشد. یزدان شناس در پایان تصریح می کند: به هرحال این نمایشگاه به دلیل مصوبه ستاد تنظیم بازار باید بر پا می شد و ما هم با در نظر گرفتن تمامی جوانب نمایشگاه را برپا کردیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*