نارضایتی مردم از بالا بودن هزینه پلمپ دفاتر شرکتی

طی سالهای گذشته  تعداد قابل توجهی از متقاضیان پلمپ دفاتر تجاری برای پلمپ نمودن دفاتر روزنامه و… به اداره کل ثبت اسناد مراجعه می کردند که این مسئله اتلاف وقت به خصوص در ماههای پایانی سال را برای سازمان ثبت اسناد ومتقاضیان در پی داشته است. با انعقاد قراردادی بین سازمان ثبت اسناد واملاک واداره کل پست مراحل قبول مدارک وتوزیع دفاتر پلمپ شده از طریق واحدهای پستی ودفاتر ارتباطی در سطح کشور و از جمله در خراسان جنوبی انجام می پذیرد و متقاضیان پلمپ دفاتر دیگر نیازی به مراجعه حضوری به اداره ثبت اسناد را نخواهند داشت. هر چند این اقدام در راستای حذف مراجعات مکرر ارباب رجوع ، کاهش هزینه های عمومی  ،کاهش تردد در سطح شهر وبه تبع آن کاهش آلودگی محیط زیست، افزایش کارآمدی ودر نهایت افزایش رضایتمندی ارباب رجوع انجام شده اما از روند فعلی نیز نارضایتی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه اداره پست هزینه زیادی از مردم بابت انجام این خدمات دریافت می کند. یکی از متقاضیان ثبت پلمپ دفاتر شرکتی در بیرجند با ابراز نارضایتی از این وضعیت به خبرنگار ما گفت: هر چند با واگذاری مراحل قبول و  توزیع دفاتر پلمپ شده به اداره پست برای مردم شرایط مطلوبی فراهم شده و در وقت و زمانشان صرفه جویی می شود اما به نظر من اخذ هزینه های دفتر و ارسال بسته پستی غیر ارشناسی و بسیار زیاد است. کمالی ادامه می دهد: قبل از این وقتی بصورت دستی به ثبت اسناد برای پلمپ دفاتر مراجعه می کردیم در نهایت هزینه ۲۰ هزار تومانی را پرداخت می کردیم اما در حال حاضر ۲۱ هزار تومان برای دفاتر و ۲۷ هزار تومان بابت ارسال بسته باید پرداخت کنیم که این ارقام افزایش دو برابری را نشان می دهد. وی اینگونه عنوان کردکه در شهرهای بزرگی مانند تهران هزینه دفاتر بسیار کمتر و یک سوم رقم تعیین شده در استان خراسان جنوبی است و از طرف دیگر هزینه ارسال یک بسته در داخل شهر نباید به ۲۷ هزار تومان برسد. یکی دیگر از مراجعه کنندگان به اداره پست با گلایه مندی از این وضعیت به خبرنگار ما گفت: با وجود اینکه من دفاتر ثبت شرکتم را به همراه آورده ام ولی قبول نمی کنند و می گویند باید از دفاتر پست استفاده کنید واین در حالی است که من با هزینه پایین تری دفاتر را خریداری کرده ام بنابراین به نظر می رسد در حق مردم اجحاف شده و هزینه اضافی از آنها دریافت می شود.
مدیر کل پست خراسان جنوبی در پاسخ به این گلایه ها در تماس تلفنی به خبرنگار ما گفت : متقاضیان پلمپ دفاتر شرکتی بر اساس قراردادی که در سطح کلان کشور صورت گرفته با مراجعه به اداره یا دفاتر پستی بصورت اینترنتی ثبت نام می کنند و کد رهگیری را بعد از این عملیات دریافت می کنند .
حمید صابریان افزود: متقاضیان مدارک مورد نیاز را به اداره پست تحویل می دهند که بعد از تایید آن در اداره ثبت اسناد در کارتابل اداره پست نیز تایید آن قابل مشاهده خواهد بود که در این مرحله متقاضی با کد رهگیری به سامانه اینترنتی ورود پیدا می کند و با انتخاب قسمت دفتر، نوع خاص آن را تیک می زند و این فرصت برایش ایجاد می شود که دفاتر شرکتی را خودش همراه داشته باشد که در غیر این صورت و عدم انتخاب گزینه دفتر خاص باید از دفاتر پست استفاده کند .
وی ادامه داد: از مجموع هزینه ای که بابت ارسال دفاتر پلمپ شده شرکتی از متقاضیان دریافت می شود ۲۰ هزار تومان به علاوه ۱۸۰۰ تومان ارزش افزوده به حساب اداره پست واریز می شود و مابقی مبلغ به حساب اداره ثبت اسناد وهم چنین مبلغی هم به حساب دادگستری واریز می شود و هزینه ای  هم بابت کارتن و پلمپ اخذ می شود. وی در پاسخ به اینکه چرا این هزینه ها در استان ما در مقایسه با سایر نقاط بیشتر است، اذعان داشت: تمامی مراحل کار بصورت الکترونیکی وکشوری  انجام می شودو ما هیچ دخل و تصرفی در قیمت ها نداریم و از مرکز نرخ ها ابلاغ می شود ولی به نظر هزینه های فعلی رقم زیادی نیست.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*