مناسب یعنی چند؟

جلسه کمیسیون تنظیم بازار روز گذشته با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی برگزار شد،جلسه ای پر از حقایق که نباید نوشت و دغدغه هایی که خدمت گزاران برای اعلام تلاش هایشان در ارائه خدمات توسط رسانه ها داشتند. بر اساس گزارش های رئیس سازمان جهاد کشاورزی،  خراسان جنوبی اولین استانی است که در جذب میوه تنظیم بازار موفق شده است انبارها را برای روزهای نوروزی پر کند، انبارهایی که گفته می شود میوه سال نو را با قیمت مناسب به شهروندان عرضه خواهد کرد. مهندس ولی پور مطلق با اشاره به تلاشی که برای جذب این میزان میوه توسط کارشناسان این سازمان انجام گرفته گفت: میوه خریداری شده شامل  ۲۰۰ تن سیب درختی سمیرم اصفهان و ۳۰۰ تن پرتقال والنسیائی جنوب می باشد که در سردخانه استان موجود است و هفته آخر اسفند که به احتمال زیاد از روز ۲۷ اسفند ماه خواهد بود توزیع می شود. وی ادامه داد: در جلسات کمیته راهبردی نیاز شهرستان ها برآورد شده و توزیع بر اساس درصد جمعیت شهرستان ها انجام می شود.
وی هیچ عددی را درباره قیمت این میوه ها اعلام نکرد اما فرماندار بیرجند در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که قیمت مناسب یعنی چند اعلام کرد: به زودی یکی دیگر از جلسات راهبردی تنظیم بازار برگزار می شود و در آن با توجه به قیمت تمام شده میوه و نیز قیمت یارانه ای، قیمت مصرف کننده تعیین و اعلام خواهد شد.
ناصری اوضاع میوه شب عید و ایام نوروزی مرکز استان را با توجه به پیش بینی هایی که انجام شده مناسب و آرام توصیف کرد و افزود: مردم برای تهیه میوه و همچنین دیگر اقلام ضروری خود نگرانی نداشته باشند.
لازم به ذکر است هم اکنون قیمت پرتقال در بیشتر نقاط شهر بیرجند ۵ هزارتومان است که البته بسته به نوع پرتقال(شمال یا جنوب) نوسانی در حد ۵۰۰ تومان دارد البته در برخی از مغازه ها ، پرتقال در حد ۷ تا ۸ هزار تومان نیز در بیرجند به فروش رفته که خبر آن به شورای شهر بیرجند نیز رسیده است.
مرغ ارزان اختیاری است   
یکی دیگر از موضوع های قابل بحث در این جلسه کاهش قیمت مرغ در حد ۴ درصد کمتر از مصوبه کشوری بود که با مخالفت رئیس اتاق اصناف استان و همچنین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مقرر شد به شکل اختیاری در برخی نقاط عرضه انجام شود. یزدان شناس در ادامه گفت: هم اکنون بر اساس مصوبه کشوری سود فروشنده ۱۰ درصد تعیین شده اما در این استان به دلیل مشکلاتی که وجود دارد باید با ۸ درصد سود ارائه شود بنابراین کاهش آن در حد ۶ درصد کمتر از مصوبه کشوری برای اصناف قابل قبول نخواهد بود و امکان تخلف افزایش می یابد.
شهرکی نیز با تایید سخنان وی این طور ادامه داد: بهتر است به جای اینکه قیمت مرغ را کاهش دهیم به فکر افزایش مراکز توزیع باشیم چون به طور قطع با رشد مراکز توزیع علاوه بر افزایش سطح دسترسی مرغ گرم و منجمد همزمان عرضه خواهد شد و همه می توانند هر دو نوع مرغ را با قیمت مصوب دریافت کنند.
هرچند مسئولانی که در این جلسه خواستار کاهش قیمت مرغ بودند فقط برای بازه زمانی ۲۰ روز پایانی سال بود اما با نکاتی که در جلوگیری از کاهش قیمت مرغ مطرح شد در نهایت مقرر شد این موضوع از حالت اجباری خارج شده و عرضه کنندگان به اختیار خود درباره کاهش ۴ درصد کمتر از مصوبه کشوری آن هم در ۲۰ روز انتهایی سال اقدام کنند، تصمیمی که در نهایت اگر بنویسیم مرغ ارزان تر نمی شود بهتر از این است که بنویسیم اختیای ارزان تر می شود. در ادامه این جلسه درباره ارائه و تامین محصولات ضروری مردم نیز بحث شد که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه به زودی ۲ هزار راس گوسفند و سایر اقلام از جمله حبوبات وارد استان می شود گفت: تامین و جذب ۲۶۰ تن برنج هندی درجه یک دانه بلند، رقم ۱۱۲۱ از طریق فروشگاه های زنجیره ای و نمایشگاه فروش بهاره ، تامین ۲۰۰ تن برنج سفید آمریکایی، ۲۰۰ تن شکر تولید داخل، ۱۵ تن گوشت قرمز منجمد برزیلی  و تامین ۶۱۹ تن گوشت مرغ منجمد انجام شده و در حال جذب است. بر اساس یکی از دستور کارهای این جلسه اعلام شد انتقال بازار عرضه دام بیرجند به خارج از شهر نیز به مراحل پایانی رسیده و با توجه به پیشرفت ۶۰ درصدی مکان عرضه در روستای حسین آباد سادات به نظر می رسد تا ۳ ماه آینده این مکان به بهره برداری برسد. همچنین درپایان این جلسه افزایش روزهای دایر بودن چهارشنبه بازار بیرجند در هفته آخر اسفند ۹۵ به رای گذاشته شد که با حداکثر آرا مقرر شد چهارشنبه بازار فقط در همان روز دایر باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*