سرمقاله / تاثیر تغییرات اقلیمی بر ایران از خشکسالی تا گرد و خاک

با روندی که ما در پیش گرفته ایم، بالاخره دیر یا زود مسئله تغییرات اقلیمی، زهرش را به ما خواهد ریخت، اکنون همین خشکسالی های مداوم، ریزگردها و بحرانی به نام کم آبی، گوشه چشمی از تغییرات آب و هوایی است که باید کمی عمیق تر و با دغدغه بیشتری آن را مورد بررسی و کالبدشکافی قرار داد.
تغییرات اقلیمی به شکل گسترده ای در راه است و هیچ چیز و هیچ کسی به تنهایی جلودار آن نیست، مگر اینکه ما شیوه زندگی خود را عوض کنیم و مسئولان هم با اعمال سیاستگذاری های جدید زمینه مشکلات زیست محیطی و تغییرات آب و هوایی را به حداقل برسانند.
در غیر این صورت با روندی که ما در پیش گرفته ایم، بالاخره دیر یا زود مسئله تغییرات اقلیمی، زهرش را به ما خواهد ریخت، اکنون همین خشکسالی های مداوم، ریزگردها و بحرانی به نام کم آبی، گوشه چشمی از تغییرات آب و هوایی است که باید کمی عمیق تر و با دغدغه بیشتری آن را مورد بررسی و کالبدشکافی قرار داد.
گفته می شود تغییرات اقلیمی ناشی از عوامل طبیعی و انسانی است، عوامل طبیعی در درازمدت بر روی اقلیم کره زمین اثرات سوء خود را می گذارد اما عامل انسانی در کوتاه مدت، شرایط را برای زندگی بر روی این کره خاکی سخت و طاقت فرسا خواهد کرد.
اکنون مدتهاست که اصطلاح زیست محیطی ریزگردها در صدر خبرها جای گرفته و امان بسیاری از مردم را بریده است، علت این مسئله به خشکسالی‌ها بازمی گردد، خشکسالی هایی که سبب خشکیدگی دریاچه ‌ها و تالاب ‌ها شده و به مرور زمان گرد وغبار ته نشین شده در کف دریاچه ها و تالاب های خشک، اسباب پراکندگی ریزگرد‌های معلق در هوا را فراهم می کند، بنابراین این مسئله ناشی از تغییرات اقلیمی است.
اگر اقلیم ایران اینگونه آرام و بی صدا در حال تغییر نبود، هیچ گاه خشکسالی پایش را به این سرزمین نمی گذاشت و ریزگردها را در آسمان پخش نمی کرد. این روزها وقوع هر عاملی در حوزه آب و هوایی به اتفاقی نامبارک به نام تغییرات اقلیمی ارتباط پیدا می کند، حتی بحران کم آبی هم از این موضوع نشات می گیرد. طبعا وقتی خشکسالی اتفاق می افتد یعنی شاهد کم آبی هم خواهیم بود.
گفته می شود، کم آبی بزرگترین بحران قرن ۲۱ است و طی سال های آینده برای بدست آوردن آب بیشتر میان کشورهای مختلف جنگ و نزاع صورت می گیرد، حتی می گویند سالها بعد مهاجرت های گسترده ای به خاطر تامین نیازهای آبی به کشورهایی که دارای آب بیشتری هستند، انجام می شود.
بدون هیچ گونه تردیدی باید عنوان کرد که تغییرات آب و هوایی، میزان سوانح طبیعی را به طرز چشمگیری افزایش می دهد اما اگر این مسئله را به درستی مدیریت کنیم، می توانیم از میزان بحران ها و اتفاقات ناشی از تغییرات اقلیمی، بکاهیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*