سرمقاله / ایران ۹۵٫٫٫!!

سال۱۳۹۵ هم به اتمام رسید باتمام زشتی هایش و زیبایی هایش، با تمام بدیها و خوبی هایش، با تمام دلجویی ها و دلخوری هایش، با تمام منطق و بی منطقی اش، باتمام عدالت وظلم اش، با تمام گریه ها و لبخندهایش، باتمام فریادها و سکوت اش، مثل تمام سالها و مثل سالهایی که در راه است.
بسیاری تازه آمدند و خیلی هم ترک کردند این دنیای شلوغ و بی احساس را.
در سپهر سیاست و فرهنگ واقتصاد ایران و جهان، تغییراتی بس شگفت انگیز و شوک آور و گاه ناراحت کننده و گاه شادی بخش چهره نمود که با توجه به گستردگی آنها بر روال حوصله شمه ای ازآن را مروری دوباره کنیم…
۱:رحلت آیت ا… هاشمی رفسنجانی بی شک مهمترین خبر داخلی وحتی خارجی بود، چهره ای که در شکل گیری ودوام انقلاب چهره ای ناب وبی همتا بود، پارادوکس وتضاد در نظرات کسانی که حتی نمی دانند انقلاب باکدام قاف نوشته می شود در مورد او تاییدی است بر نقش بلامنازع اش در خط مشی انقلاب، پس از مرگ نیز هنوز براونیش می زنند.
۲:فاجعه سوختن پلاسکو هیچگاه از ذهن ایران و ایرانی زدوده نخواهد شد، حادثه وحشتناکی که افکار عمومی را به ضعف های ساختاری شهرها و مدیریت های ریز و کلان آن بدبین و اعتماد زدایی کرد، فاجعه ای که ثابت کرد مدیریت بحران فقط اسمی است بر کاغذ که توانست یک ساختمان چند طبقه کشوری را درخود بپیچاند.
۳:حادثه و فاجعه برخورد دوقطار مسافربری بین سمنان و دامغان و مرگ وحشتناک دهها هموطن در میان شعله های آتش بی کفایتی برنامه ریزان
۴:هجوم بی سابقه وتاسف بار به دولت و به حاشیه بردن دست آوردها وخدمات هرچند ناقص اش در دود ومه سیاسی کاران دغل.
۵:خروج ایران ازبسیاری تحریم ها و تولید و فروش نفت خام از یک میلیون و دویست هزار بشکه به چهار میلیون بشکه پس از برجام.
۶: حکم اعدام بابک زنجانی که نه قوه قضائیه ونه وزارت اطلاعات هنوز به پشت پرده آن دست نیافته اند و اینکه این فرد از کجا به شکلی ناگهانی چهره شد و بزرگ و متورم تا نهایتا با سوزنی ترکید و میلیاردها دلار پول این مردم نجیب و خوش باور را نابود کرد، اینکه چه کسانی او را بزرگ کردند هنوز شناسایی نشده اند!!!
۷: دومین اسکار اصغر فرهادی به رغم کارشکنی ها وتنگ نظری های مرسوم برخی هنرمند نمایان بی هنر نقطه عطفی بود درهنرهفتم که غروری ملی را برانگیخت.
۸: انتخاب دانلد ترامپ بیلیاردری که کمترین سبقه وعقبه سیاسی نداشت به عنوان رئیس جمهور آمریکا شگفتی بزرگی بود که تمامی دنیا را از این انتخاب شگفت زده کرد که چشم بدوزند به رفتارها و تصمیمات یک پوپولیست جهانی.
۹:کشتی بی بادبان داعش درحال به گل نشستن است و سازندگانش اینک مانده اند که چگونه باید این هیولا را برای همیشه نابود کنند به شرطی که داعشی دیگر از مکانی دیگر و روشی دیگر سربرنیاورد.
۱۰:شبه کودتای ترکیه که چندساعتی بیشتر دوام نداشت منجر به پاکسازی وسرکوبی شدیدی گردید که هنوز بسیاری برکودتابودن آن شک دارند، اردوغان سخت شیفته حکومتی عثمانی در هزاره سوم است.
سال ۹۵ سالی بود محنت بار و تأسف برانگیز از باب از دست رفتن خیل عظیمی از هنرمندان و ورزشکاران و شعرا،کسانی چون کیارستمی و معلم و رشیدی و پورحیدری و….سال بدی بود. واینک نقطه سرخط، دیکته امسال به پایان رسیده، ورقه ها بالا…زنگ حساب در راه است..!!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*