«دارچکل» بازی کهن خراسانی

دبیر هیأت ورزش روستایی و بازی های  بومی و محلی خراسان جنوبی در گفتگو با امروز خراسان جنوبی گفت: بازی های محلی، بخشی از هر فرهنگ محسوب می شوند و مطالعه و معرفی این بازی ها درباره داشته های فرهنگی مان  دانشی مختصر به ما می دهد و می توان هنگام معاشرت با کودکانمان از این اطلاعات استفاده کرد و برای افزایش شادی و نشاطی که بخش تفکیک ناپذیر بازی است، تلاش کرد. چاجی با اشاره به خصوصیات این دوران و حضور تکنولوژی به همراه بازی های عظیم  رایانه ای بیان کرد:بازی های رایانه ای و وسایل ارتباطی مانند ایکس باکس،پلی استیشن، موبایل و تبلت و غیره باعث به حداقل رساندن بازی های گروهی و حرکتی شده است. به گفته وی نهادهای فرهنگی نقش مهمی برای معرفی و احیای بازی های محلی ایفا می کنند و یکی از این نهادها اداره آموزش و پرورش و یکی از بازی های محلی و سنتی بازی دارچکل می باشد.
وی نحوه انجام این بازی بومی را چنین تشریح کرد: تعداد افراد در این بازی انفرادی، تیمی و یا دو نفری است و اهداف تربیتی آن رقابت سالم، سرگرمی، احترام به قانون، نظم و انضباط، دوستی و حساب رسی است. چاجی، نشانه گیری، قدرت و هماهنگی را از اهداف فنی این بازی بیان کرد و گفت: ابتدا بازیکنان همبازی خود را به نوبت انتخاب می کنند یا به اصطلاح یارکشی می کنند ،کل افراد به دو گروه با دو سرگروه تقسیم می شوند. وی ادامه داد: شروع کننده بازی با دار «چوب بزرگ»و چکل «چوب کوچک»به وسیله دو سرگروه با انداختن چکل به هوا و با دار رویش کردن (شلو کردن) تعداد آن ها را می شمارند و هر کس تعداد زیادتری رویش کرد (شلو کرد) برنده و شروع کننده بازی می باشد. دبیر هیات ورزش روستایی و بازی های بومی افزود: شرکت کنندگان سنگ نسبتا  بزرگی را به عنوان ایستگاه در یک جا قرار می دهند سپس نفر اول یا تیم شروع کننده سعی می کند با دار به آن ضربه بزند، بازیکن شروع کننده بازی مجاز است که دوباره به چکل ضربه بزند (اگر بار اول دار به چکل برخورد نکرد یک بار دیگر مجاز به ضربه زدن می باشد) بعد از ضربه و حرکت چکل نفرات تیم مقابل که روبروی سنگ با فاصله های متفاوت ایستاده اند سعی می کنند با دست چکل را به طرف سنگ نشانه گیری کنند.
وی اضافه کرد: موقع پرتاب اگر چکل به سنگ برخورد کرد طرف زننده ضربه بازنده محسوب می شود و اگر چکل به سنگ برخورد نکرد طرف شروع کننده با دارش فاصله چکل را تا سنگ اندازه می گیرد و اگر فاصله به اندازه یک دار بود با دار به نوک چکل زده و همین که چکل به هوا بلند شد با دار به چکل زده تا همچنان چکل از سنگ ایستگاه دور شود و تمام بازیکنان به نوبت به چکل ضربه می زنند و روند بازی به همین صورت ادامه دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*