خطر شپشک سفید برای استان کمتراز ریزگردها نیست

از ۹۰ هزار هکتار جنگل های دست کاشت و تاغ زارهای آلوده به شپشک سفید در کشور ۸۵ هزار هکتار یعنی ۹۵ درصد آنها در خراسان جنوبی قرار دارد، آفتی که به اذعان سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی خطرش از ریزگردها برای استان کمتر نیست. علیرضا نصرآبادی در جمع خبرنگاران به مناسبت فرا رسیدن هفته منابع طبیعی با بیان اینکه برای رفع آفت شپشک سفید به اعتبار ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومانی نیاز داریم، گفت: اگر در اسرع وقت جلوی پیشرفت این آفت در سطح درختان آلوده گرفته نشود باید درآینده در انتظار شرایطی همانند خوزستان باشیم. وی با اشاره به اینکه برای مقابله با این آفت باید بعد از قطع برشی درختان محلول پاشی نیز صورت گیرد، افزود: در حال حاضر شهرستان هایی مانند خوسف، سربیشه و درمیان بیشتر دچار این آفت شده اند که در سطح ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از این اراضی کار مقابله را شروع کرده ایم. وی اذعان داشت: آفت شپشک سفید در ابتدا فقط۲۰ هزار هکتار را آلوده کرده بود که در سال گذشته این میزان به ۶۰ هزار هکتار و در سال جاری به بیش از ۸۵ هزار هکتار افزایش یافته است.
آبگیری ۹۰ درصدی پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری در استان
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از آبگیری ۹۰ درصدی پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری در استان در طول بهمن ماه سال جاری و بعد از بارش های مناسبی که اتفاق افتاد، خبر داد و گفت: ۳۸ میلیون متر مکعب آب در این مدت ذخیره سازی شده است. نصرآبادی با بیان اینکه وسعت طرح های آبخیزداری در استان ۵/۷ میلیون هکتار است، افزود: در طرح های آبخیزداری اعتبار زیادی تخصیص پیدا نمی کند و در طول ۱۰ سال گذشته تا سال ۹۳ فقط ۴۴ میلیارد تومان در این حوزه اعتبار داشته ایم و طی دو سال گذشته نیز اعتبار چندانی تخصیص پیدا نکرده است.
طرح هر تولد یک درخت در دستور کار منابع طبیعی
وی در ادامه با اشاره به برگزاری برنامه های مختلف در هفته منابع طبیعی، عنوان کرد: نهال کاری در خانه دو شهید، غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا، کاشت نهال در حوزه های علمیه، دیدار با ائمه جمعه، افتتاح نمایشگاه منابع طبیعی در بیرجند، گردهمایی حامیان طبیعت و سازمانهای مردم نهاد در قائن و برگزاری نشست علمی با دانشگاه کشاورزی از جمله این برنامه ها است.
وی افزود: امسال اجرای طرح هر تولد یک درخت با کمک شهرداری و دستگاه های مربوطه در دستور کار قرار گرفته تا بر این اساس هر نوزادی که متولد می شود یک نهال به نام او کاشته شود.
وی به انجام درختکاری در مدارس تحت عنوان زنگ سبز اشاره کرد و ادامه داد: امسال ۱۸ اسفندماه موزه عروسک ها در عمارت جهانی باغ اکبریه با هدف معرفی صنایع دستی و فرهنگ بومی و اشتغال بانوان روستایی افتتاح می شود. وی از توزیع ۵۴۲ هزار اصله نهال طی هفته درختکاری خبر داد و افزود: این نهال‌ها از گونه‌های کاج، سرو، زبان گنجشک، اقاقیا و بادام است که امسال ۱۴۶ هزار اصله نهال در استان تولید شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*