تشخیص محل تومور با آزمایش خون

تهران-ایرنا- محققان برای اولین بار موفق شدند بدون نیاز به نمونه برداری، صرفا با آزمایش خون، محل رشد تومور در بدن را مشخص کنند.

به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا از روزنامه دیلی میل، در نمونه برداری های مایع، دی.ان.ای منتشر شده از سلول های در حال مرگ تومور تشخیص داده می شود و اساسا امید می رود که با استفاده از این روش برای شناسایی افرادی که تومورهایی با رشد آهسته دارند و نیز افرادی که بیشتر در معرض خطر قرار دارند، درمان سرطان متحول شود.
اما اکنون برای اولین بار محققان آمریکایی می توانند اندام و یا بخشی از بدن را هم که تحت تاثیر سرطان قرار گرفته است، مشخص کنند زیرا سلول های عادی نیز که توسط سرطان از بین می روند، قادرند دی.ان.ای با یک امضای منحصر به فرد را در جریان خون ترشح کنند.
به عبارت دیگر، تشخیص سریع و راحت ابتلا به سرطان در بیمارانی که علائم مشترک تمامی انواع سرطان ها را مانند نفخ یا کاهش وزن ناگهانی دارند، در آینده بدون نیاز به نمونه برداری و بیرون آوردن بخشی از یک اندام برای آزمایش، ممکن می شود.
محققان دانشگاه کالیفرنیا سن در این مطالعه که در مجله Nature Genetics منتشر شد، نمونه های تومورها و نمونه های خون بیماران سرطانی را تجزیه و تحلیل کردند تا نشانگرهایی برای ارگان های مختلف را در خون پیدا کنند.
آنها الگوهایی از دی.ان.ای برای ۱۰ نوع مختلف بافت از جمله کبد، ریه و کلیه ها کشف و یک پایگاه داده برای کبد، روده، روده بزرگ، ریه، مغز، کلیه، پانکراس، طحال، معده و خون ایجاد کردند.
این محققان متوجه شدند سلول های عادی که در رقابت سلول های تومور با آنها برای کسب فضا و مواد غذایی از بین می روند، یک امضای دی.ان.ای به نام CpG ترشح می کنند که با آزمایش آنها می توان تشخیص داد از کدامیک از اندام های بدن سرچشمه گرفته اند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*