بنیاد اراضی موسوی را تعیین تکلیف کرد

طی ماه جاری با حضور رئیس بنیاد مستضعفان کشور اراضی موسوم به موسوی به بیش از ۸۲۰ مالک که نزدیک به چهار دهه است در انتظار به سر می برند واگذار خواهد شد، خبر خوشی که در جلسه شورای اسلامی استان روز گذشته از زبان رئیس اداره حقوقی بنیاد مستضعفان خراسان جنوبی عنوان و اینگونه مطرح شد که تمامی مشکلات و دغدغه های بر سر راه اراضی موسوم به موسوی برطرف شده و بنیاد مستضعفان بدنبال واگذاری این اراضی به مالکان تا پایان سال است.  رئیس شورای اسلامی استان در ابتدای این جلسه با قدردانی از حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن خواستار ارائه  گزارش عملکردی از فعالیت های بنیاد مستضعفان در خراسان جنوبی شد و گفت: اطلاع رسانی دراین حوزه بسیار ضعیف است و ما بعنوان نمایندگان مردم اطلاع درستی از عملکرد بنیاد مستضعفان نداریم. فعالیت های بنیاد مستضعفان در زمینه اشتغالزایی و سرمایه گذاری از دیگر سوالاتی بود که توسط رئیس شورای اسلامی استان مطرح و عنوان شد: ما هیچ اطلاعاتی از میزان املاک و سرمایه های بنیاد مستضعفان در استان نداریم که انتظار می رود اطلاع رسانی شود .
خریدهای خارج استانی حتی آجیل شب عید
قرایی در ادامه با انتقاد از انجام برخی خریدهای استانی از خارج منطقه ادامه داد: مشاهده میشود که حتی آجیل شب عید ازخارج استان و تهران تهیه می شود و یا اینکه بطور مثال تابلوی یک بانک از مرکز استان به شهرستان ارسال می شود و از ظرفیت های شهرستان ها بهره گرفته نمی شود و ما انتظار داریم بنیاد نیز در خریدهای خود از ظرفیت های استانی بهره ببرد. در ادامه جلسه تک تک اعضای شورای استان به طرح سوالاتی از میهمان جلسه پرداختند که تعیین تکلیف اراضی موسوی، چگونگی سرمایه گذاری بنیاد در منطقه گیو خوسف و بیکاری مردم ، عدم ورود بنیاد به برخی شهرستان ها مانند طبس که فاقد املاک و مستغلات است، عدم دقت در تهیه البسه برای محرومان و نارضایتی از این موضوع و… از جمله مهم ترین سوالات اعضای شورای اسلامی از میهمان جلسه بود که در ادامه به آنها پاسخ گفته شد.
توزیع ماهانه ۱۷۰۰ سبد غذایی بین مادران باردار نیازمند
رئیس اداره حقوقی بنیاد مستضعفان خراسان جنوبی در این جلسه به بیان گزارش عملکردی از این مجموعه پرداخت و با بیان اینکه طی چند سال گذشته اجازه اطلاع رسانی را نداشته ایم گفت: از این به بعد در زمینه اطلاع رسانی فعالیت های بیشتری خواهیم داشت. اکبری از توزیع ۱۷۰۰ سبد غذایی در هر ماه بین مادران باردار نیازمند خبر داد و افزود: این طرح با کمک دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و خانه های بهداشت اجرایی می شود تا فقر غذایی در این افراد جبران شود و ما برای تهیه هر سبد غذایی بین ۴۵۰ تا ۵۵۰ هزار تومان هزینه می کنیم.
توزیع اقلام بین ۱۸۲۳ مدرسه شبانه روزی
وی به توزیع پوشاک در بین مدارس مناطق محروم استان مانند نهبندان و فردوس در سال گذشته اشاره کرد و اذعان داشت: طی سال جاری مدارس سربیشه را تحت پوشش قرار داده ایم و همچنین در سال گذشته  اقلامی مانند پتو، ملحفه، پرینتر، کامپیوتر، تلویزیون، چرخ خیاطی و … بین ۱۸۲۳ مدرسه شبانه روزی استان توزیع شده است.
ورود بنیاد مستضعفان به ساخت مسکن برای معلولان
وی با بیان اینکه در سال جاری بالغ بر یک میلیارد تومان خدمات و تجهیزات توسط بنیاد علوی برای مدارس استان هزینه شده، ادامه داد: در راستای تامین مسکن معلولان نیز طی تفاهم نامه ای با بهزیستی، بنیاد مسکن و راه و شهرسازی و انجمن خیرین مسکن ساز کشور برای روستاها رقم ۱۰ و برای شهرها رقم ۱۵ میلیون تومان کمک بلاعوض جذب کرده ایم که تمامی ساخت و سازها نیزبرعهده انجمن بوده است. وی هم چنین به کمک این مجموعه برای تامین مسکن خانواده های محروم دارای سه قلو و بیشتر طی سال جاری در استان اشاره کرد و گفت: مبلغ ۶۵ میلیون تومان نیز برای کمک به این خانواده ها به همت بنیاد علوی جذب شده است.
پرداخت تسهیلات به طرح های محرومیت زایی
و اشتغالزایی
رئیس دایره حقوقی بنیاد مستضعفان خراسان جنوبی از کمک ۲۰۰ میلیون تومانی به ساخت بنیاد زائر در مشهد، تشکیل ۲۸ مورد پرونده برای دریافت وام در راستای طرح توسعه ناوگان حمل و نقل مناطق کمتر توسعه یافته، تفاهم نامه ۴ جانبه با استانداری، بانک سینا و دفتر امور محرومان ریاست جمهوری برای پرداخت وام به طرح های محرومیت زایی و اشتغالزایی بعنوان دیگر اقدامات این نهاد یاد کرد ودر ادامه به سوالات موردی اعضای شورا پاسخ داد. وی افزود:  در اسدیه به ۱۶۶ نفر بصورت رایگان و به ۲۳۳ نفر با تخفیفات هدیه رهبری عرصه زمین واگذار شده و حدود ۲۹ قطعه عرصه زمین به ادارات نیز واگذار شده که علاه بر این مبلغ یک میلیارد تومان نیز بصورت بلاعوض برای احداث ساختمان حوزه علمیه به امام جمعه اهل تشیع این منطقه پرداخت شده است.
واگذاری مصلای فردوس و کارخانه گچ در نهبندان
اکبری به واگذاری مصلای فردوس بصورت وقف و اعطای ۵ میلیون ریال اعتبار ازمحل فرهنگی به این مجموعه اشاره کرد و گفت: کارخانه گچ نهبندان نیز برای درآمدزایی به شهرداری واگذار شده است.  وی به سرمایه گذاری ۱۲ میلیارد تومانی برای اجرای سیستم های آبیاری در منطقه گیو خوسف اشاره کرد و افزود: واگذاری اراضی در فردوس تا زمانی که تفکیک صورت نگیرد امکان پذیر نخواهد بود.
تاکنون فرمانداران هیچ طرحی را برای
سرمایه گذاری ارائه نکرده اند
وی در پاسخ به دیگر سوال اعضای شورا مبنی بر فعالیت های این مجموعه در حوزه سرمایه گذاری اذعان داشت: ما از فرمانداران خواسته ایم طرح ارائه دهند تا با انتقال به تهران و تصویب آن در راستای سرمایه گذاری اقدام شود ولی تاکنون هیچ فرمانداری اقدام نکرده است. وی به کلنگ زنی پروژه احداث استخر در بیرجند با ۱۰ هزار متر زیربنا اشاره کرد و ادامه داد: صفر تا ۱۰۰ این پروژه با بنیاد خواهد بود.
 مانع تراشی شهرداری برای صدور پروانه
سرمایه گذار بند دره
معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان که روز گذشته بعنوان دومین میهمان در جمع اعضای شورای اسلامی استان حاضر شده بود به سوالات و دغدغه های  شورائیان در این حوزه پاسخ داد. عربی با انتقاد از اینکه شهر بیرجند به شهری غم زده تبدیل شده گفت: مردم استان خراسان جنوبی از جمله مردم مرکز استان بسیار معتقد به مسائل دینی و معنوی هستند و در بسیاری از مشارکت ها مانند کمک به بازسازی عتبات عالیات یا کمک به نیازمندان همیشه پیشتازند بنابراین اینگونه مسائل برایشان نهادینه  شده و نیازی به تبلیغات آنچنانی در سطح شهر و تابلوها و بیلبوردها  نیست و این در حالی است که ما با همکاری عکاسان حرفه ای تابلوهایی را از اماکن تفریحی وگردشگری آماده کرده ایم تا با نصب در ورودی ها یا اماکن خاص شهر به جلب گردشگر کمک کند و یا اینکه راهنمایی برای مسافران نوروزی همانند سایر شهرهای کشور  باشد ولی ما شاهد خاک خوردن این تابلوها هستیم و تاکنون شورا و شهرداری در این راستا به میراث فرهنگی کمک نکرده اند .
عربی خواستار برگزاری جلسه ای در شورا برای طرح این مسائل شد و اذعان داشت: قلب ما برای توسعه گردشگری استان می تپد اما یک دست صدا ندارد و ما شاهد هستیم که فرمانداری ها اعتبارات کمی را به این حوزه اختصاص می دهند اعتباری که نمی توان با آن کار مثمر ثمری را انجام داد. وی دست یاری به سوی اعضای شورا دراز کرد و افزود: تمامی زیرساخت ها برای ورود سرمایه گذار بند دره  فراهم شده و مجوزهای لازم هم اخذ شده ولی در حال حاضر شهرداری از دادن پروانه امتناع می کند و اینگونه پاسخ داده که باید موضوع در کارگروه ها مورد بررسی قرار گیرد. وی هم چنین با تاکید بر اینکه هنوز در برنامه های ۵ساله آنچنان که باید و شاید به توسعه صنعت گردشگری به رغم همه تاکیدات فراوان پرداخته نشده، ادامه داد: نمایندگان باید در مجلس در راستای توسعه این صنعت برنامه ریزی و تلاش کنند. عربی تصریح کرد: سرمایه گذار در اینجا باید همه چیز را فراهم کند و این در حالی است که در کشورهای توریستی و گردشگر همه زیرساخت ها برای سرمایه گذار فراهم می شود.
نگاه کشور به خراسان جنوبی نگاه خوبی نیست
در این جلسه اعضای شورا از شهرستان های مختلف استان به بیان نقطه نظرات و سوالات خود در حوزه میراث فرهنگی پرداختند که حمایت بیشتر از سرمایه گذار بخش گردشگری، بازسازی و توجه بیشتر به ساختمان آرامگاه ابن حسام خوسفی، راه اندازی کارگاه رنگ رزی در برخی مناطق شهرستان نهبندان، انجام اقدامات اساسی در راستای بازسازی روستای هدف گردشگری افین  و …. ازجمله این دغدغه ها بود. رئیس شورای اسلامی استان نیز با انتقاد از اعتبارات قطره چکانی که به حوزه میراث فرهنگی تزریق می شود، گفت: نگاه کشور در تزریق اعتبارات به استان نگاه خوبی نیست و ما به اعتبارات ملی نیاز داریم.
سقف های شیروانی تهدیدی جدی برای بافت های روستایی
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بعنوان دیگر میهمان این جلسه در ادامه به سوالات اعضای شورا پاسخ داد. شریعتی منش گفت: صنایع دستی در دهسلم نهبندان رونق گرفته و درآمد خوبی برای مردم نیزداشته است. وی به فعالیت های میراث در باغ گلشن اشاره کرد و افزود: طی سالهای گذشته درخت های ناسازگار در این باغ کشت شده و ما بدنبال اصلاح هستیم و در حال حاضر نورپردازی و پیاده روسازی باغ در دست اقدام است.  وی از اتمام عملیات نورپردازی آرامگاه ابن حسام خوسفی تا فروردین ماه سال آینده خبر داد و اذعان داشت: برای بازسازی مسجد افین نیز طرح مطالعاتی آن تا دوماه آینده به اتمام می رسد و ردیف اعتباری ملی و استانی به آن اختصاص یافته و مشکلی وجود ندارد.  وی با انتقاد از اجرای سقف های شیروانی در بافت های  روستایی بویژه در روستاهای هدف گردشگری از آن بعنوان یک خطرجدی یاد کرد و گفت: شورا و دهیاری نباید اجازه این کار را بدهند و ما در این زمینه با هیچ کسی تعارف نداریم .
وی از برگزاری جشن ثبت جهانی قنات بلده تا آخر اسفندماه با حضور رئیس سازمان میراث کشور خبر داد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*