برخی تصمیم های تهران در خراسان جنوبی اجرایی نیست

قوانین برای سرمایه گذاران خارجی در تمام کشور یکسان است باید دید در زمان اجرا چه اشکالاتی در برخی استان ها وجود دارد. نشست تخصصی سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی استان روز گذشته با حضور دکتر جمالی وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور در اتاق بازرگانی خراسان جنوبی با یک ساعت تاخیر برگزار شد؛ جلسه ای که گفته می شد حدود ۲۰ نفر مهمان دعوت داشته اما سرمایه گذاران حاضر در جلسه به ۱۰ نفر هم نرسیدند. آنهایی هم که آمده بودند باز همان گلایه های تکراری را داشتند که سالهاست نمایندگان قول رفع آن را داده اند و عملیاتی نشده است! از سودهای بانکی که با استانهای برخوردار تفاوت ندارد و دیرکردهایی که برخی سرمایه گذاران را از کرده شان پشیمان کرده تا نبود ارتباط بانکی موثر با کشورهای همسایه به خصوص افغانستان که بیشترین صادرات استان را به خود اختصاص داده است.
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی خراسان جنوبی به عنوان فردی که قرار بود همه دردها را به گوش مدیرکل جذب سرمایه گذاری وزارت امور اقتصادی و دارایی برساند. بهشت برین پتانسیل های این استان را تشریح کرد. علیرضا خامه زر، دکتر احمد جمالی را هم ولایتی خطاب کرد تا شاید تهران رفته هایمان یادشان آید اینجا در خراسان جنوبی گاهی تصمیمات تهران را نمی توان عملیاتی کرد. وی همه درد استان در سرمایه گذاری را لیست وار اعلام کرد و گفت: بی رونقی و بسته شدن گاه و بی گاه بازارچه های مرزی، نشناختن افغانستان به عنوان یک شریک مطمئن تجاری، رفتن برخی از سرمایه گذاران به دلیل مشکلاتی که برای آن ها در این استان به وجود آمده بود به استان های دیگر به خصوص سرمایه گذاری که قرار بود در زمینه سنگ های قیمتی اقدام کند، نبود شرکت هواپیمایی خصوصی برای رفع مشکل رفت و آمد راحت تر به استان، نبود نیروگاه های خورشیدی با وجود ۳۰۰ روز آفتابی در استان و حتی بی توجهی به زمینه های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری که خود مثالی عینی برای پتانسیل های استان به شمار می رود.
وی حتی از قوانین سخت برای سرمایه گذاران که در واقع بر عکس آن همیشه در همه جلسات مطرح می شود و فرش قرمزی که در این استان دیده نمی شود گفت و این نکته را یادآور شد که در بیشتر مواقع تصمیماتی که در تهران گرفته می شود مناسب استانها به خصوص خراسان جنوبی نیست در واقع قابلیت اجرایی ندارد. مدیرکل جذب سرمایه گذاری وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور ضعف در قوانین را قبول نداشت و برای اثبات این موضوع شرایط استان همدان را برای اعضای اتاق بازرگانی و سرمایه گذاران داخلی حاضر در جلسه مثال زد و گفت: هم اکنون در استان همدان اتاق بازرگانی اقداماتی را برای سرمایه گذاران انجام داده که بسیار نمونه است، از مشوق هایی که برای سرمایه گذاران استان خود قرار داده اند تا اعزام هیئت های تجاری بازاریابی که به کشورهای دیگر فرستاده اند و باعث جذب سرمایه گذار شده اند.
دکتر احمد جمالی با اشاره به اینکه قوانین سرمایه گذاری مشکلی ندارد و باید بررسی کرد در اجرا چه مشکلاتی وجود دارد افزود: هیچ سرمایه گذاری در کشور به دلیل ویزا و روادید دچار مشکل نمی شود به عنوان مثال در استان اصفهان تعداد زیادی از سرمایه گذاران افغانستانی هستند در حالی که استان خراسان جنوبی با داشتن بیش از ۴۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان هنوز نتوانسته یک سرمایه دار افغانستانی را جذب کند. وی به این نکته نیز اشاره کرد هرگاه یک سرمایه گذار خارجی وارد استان می شود ابتدا تحقیق می کند تا ببیند در آن شهر یا کشور با سرمایه گذاران داخلی چه برخوردی می شود و چگونه از آنها حمایت می شود بهتر است مسئولان استانی به ویژه اتاق بازرگانی به این نکته توجه داشته باشند و رسانه ها نیز در صدد نشان دادن چهره مناسبی از استان به دیگران باشند.
این مسئول انگار آمده بود تا بگوید هر چه شما دارید و بی تکلیف نگه داشته اید دیگر استان ها با نیمی از آن خود را بالا کشیده اند.
کارخانه مونتاژ تویوتا دوسال است که پیگیری نشده است
او موضوع انرژی های نو را یادآور شد و گفت: در استان همدان چند مدت پیش یک مزرعه خورشیدی کلید خورد و در ۳ ماه به بهره برداری رسید این درحالی است که ما در سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران با وجود قابلیت چند برابری خراسان جنوبی تاکنون هیچ درخواستی برای چنین نیروگاهی نداشته ایم. وی حتی درباره درخواست کارخانه مونتاژ تویوتا که دو سال از آخرین پیگیری های آن می گذرد، گفت: این طرح باید به طور ویژه پیگیری شود چون از جمله صنایع اشتغال زا به حساب می آید و با توجه به اوضاع آبی استان بهترین اشتغال زایی را به همراه خواهد داشت.
در حوزه سرمایه گذاری هیچ نقشی برای استان و افغانستان تعریف نشده است
دکتر جمالی با اشاره به اینکه ۳۷ سال است خراسان جنوبی دروازه ورود افغانستانی ها به کشور است افزود: با این وجود تاکنون در حوزه سرمایه گذاری هیچ نقشی برای دو طرف تعریف نشده است حتی در زمینه محصولات استراتژیک استان، علاوه براین بهتر است مسئولان به موضوعی فراتر از بازارچه ها فکر کنند ما در این استان باید منطقه مشترک یا شهرک صنعتی مشترک داشته باشیم و این موضوع خیلی دور از دسترس نیست.
وی گفت: حوزه سرمایه‌گذاری خارجی نقش اساسی و اصلی در اقتصاد کشور دارد که به همین تناسب باید اتاق‌های بازرگانی استان‌ها نیز به مقوله سرمایه‌گذاری وارد شوند. وی با بیان اینکه برخی از استان‌ها بیشتر در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی ورود یافته‌اند، تصریح کرد: تهیه و تدوین مشوق‌ها و اعزام هیئت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری از جمله این اقدامات بوده که برخی از استان‌ها برای توسعه سرمایه‌گذاری خارجی انجام داده‌اند. مدیرکل جذب سرمایه‌گذاری وزارت امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: باید مراتب خدمات سرمایه‌گذاری در استان‌ها ایجاد شود و نگاه اتاق نگاهی در راستای خدمات رسانی به سرمایه‌گذاران باشد. جمالی با بیان اینکه یکی از کارهایی که می توان در استان خراسان جنوبی انجام داد ارتباط نزدیکتر با مراکز خدمات سرمایه‌گذاری در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی است، گفت: اگر نگاه اتاق بازرگانی به بخش سرمایه‌گذاری نگاه سرمایه‌گذاری صرف باشد، نمی‌تواند در این حوزه موفق عمل کند. مدیرکل جذب سرمایه‌گذاری وزارت امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه در قوانین و مقرراتی که لازمه حمایت از سرمایه‌گذاران در سطح داخلی و بین‌المللی است مشکلی وجود ندارد، افزود: امسال در بخش سرمایه‌گذاری خارجی سال خوبی بوده، ولی باید ببینیم که سهم استان در این حوزه چگونه بوده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*