اوضاع ماهیرود عادی است!

دوباره گلایه و دوباره سرگردانی و ناراحتی برای راننده هایی که مسافران همیشگی این مرز بیمار هستند، ماهیرود با تمام ابهتش انگار از درون هنوز خالی است، دوباره کمتر از ۱۵ روز به پایان سال مانده دل در دل تجار ایرانی و افغانستانی نمانده است که هر چه زودتر قبل از بسته شدن جاده ها برای عبور و مرور کامیون ها در ایران بارهایشان به مقصد برسد و ماهیرود باز صحنه آشفتگی شده است.
یکی از راننده های کامیون مانده در مرز ماهیرود در گفت و گو با امروز خراسان جنوبی از روزهای پر تشویش آخر سال می گوید روزهایی که دلش می خواهد هر چه زودتر بارش را تحویل دهد و به خانه اش بر گردد اما حجم کامیون های منتظر در ماهیرود و صف بیش از ۵ کیلومتری تشکیل شده در حالی که هیچ امکانی برای استراحت و دریافت غذای گرم و . . . وجود ندارد باعث شده تحمل شرایط زجرآور شود. شفیعی می گوید: درد همه راننده ها این است که مسئولان می دانند همیشه آخر سال حجم تردد در این مرز افزایش می یابد اما باز هم شرایط را بدون برنامه ریزی به همان طریق سپری می کنند. یکی دیگر از همکارانش نیز با تایید این سخنان می گوید: حداقل کاش مکانی برای استراحت وجود می داشت یک سال بهانه دارند که تعداد باسکول ها کم است و یک سال کمبود نیرو دارند امسال بهانه چیست؟
مشمول شرایط و نزدیکی مرز ماهیرود را یادآور می شود و دلیل استقبالی که از این مرز وجود دارد اما معتقد است در خراسان جنوبی مسئول دلسوزی وجود ندارد که اوضاع را کمی بهتر کند، در حالی که طرح ها و برنامه های مناسبی هر روز از رسانه ها منتشر می شود. وی راننده سوخت کش است و به یاد دارد که قرار بود در خراسان جنوبی منطقه ویژه نیز یکی از همکاران پا به قرص ماهیرود در تردد کامیون ها باشد اما هر سال دریغ از پارسال! نه تنها ماهیرود در بحث زیر ساخت ها حرکتی لاک پشتی دارد بلکه از منطقه ویژه نیز فقط یک نام مطرح می شود. وی از نبود سرویس بهداشتی مناسب و یک محل برای استراحت در این مرز گلایه دارد و می خواهد حداقل مسئولان خراسان جنوبی با آن همه ادعایشان در مهمان نوازی درباره این مرز تصمیم دیگری بگیرند. این راننده کامیون که انگار مرز ماهیرود مسیر تردد همیشگی اش به افغانستان است در ادامه می افزاید: برق، تلفن همراه، نبود امکانات استقرار و امکانات خدماتی از جمله فروشگاه، نانوایی، پارکینگ، اورژانس و … از جمله مواردی بوده است که همیشه مطرح می شود اما هر کدام انگار زمان مخصوص به خود را می خواهد تا از حالت مشکل و کمبود خارج شود.
بروز این مشکل عادی است
با نصب دو باسکول در بازارچه مرزی ماهیرود خراسان جنوبی مشکل صف های طولانی کامیون ها برای ترانزیت و تخلیه بار رفع شده است این جمله ای است که سرپرست بازارچه های مرزی خراسان جنوبی درباره نبود مشکل آنچنانی در بحث زیر ساخت ها اعلام می کند و یاد آور می شود: با نصب این باسکول ها تعداد باسکول های بازارچه مرزی ماهیرود به سه باسکول افزایش یافته تا روزانه جوابگوی ۳۰۰ تا ۴۰۰ کامیونی که وارد این بازارچه می شوند باشیم. فخر ادامه می دهد: پیش از این به دلیل وجود تنها یک باسکول ، کامیون های وارد شده به پایانه مرزی ماهیرود روزها در صف تخلیه بار و ترانزیت منتظر می ماندند اما اکنون با توجه به این که روزهای پایانی سال را طی می کنیم همه تجار تلاش دارند که بارشان قبل از ۲۵ اسفند تحویل شود به همین دلیل در ماهیرود با حجم ناگهانی کامیون ها مواجه شده ایم که کاملا عادی است.
بهره برداری از محل استراحت و پارکینگ در هفته آینده
رئیس گمرک ماهیرود نیز در پاسخ به این مشکل در مرز ماهیرود سخن فخر را تایید می کند و می گوید: چون روزهای پایانی سال ۹۵ را می گذرانیم و قرارداد تجار در حال اتمام است تلاش دارند تا سفارش ها قبل از ۲۵ اسفند تحویل شود به همین دلیل با سیلی از کامیون ها در مرز مواجه شده ایم. کیانی در پاسخ به این که آیا مشکل به بحث زیرساخت ها و یا کمبود نیرو برنمی گردد اعلام می کند: امروز وضعیت بیشتر مرزهای کشور به همین شکل است اما در خراسان جنوبی به دلیل موقعیتی که نسبت به افغانستان دارد تردد بیشتر می شود به همین دلیل از ابتدای این ماه نیروها با حداکثر توان خود کار می کنند و شیفت کاری از ۷ صبح تا ۵ بعد از ظهر فعال است. وی درباره مشکل نبود اقامتگاه برای راننده هایی که مجبورند در آن شرایط در مرز برای چند روز ماندگار شوند می افزاید: قرار بود یک پارکینگ و محل استراحت که برق و آب آن فراهم شده است در ۲۷ آذر امسال افتتاح شود اما این طور نشد بعد از آن با پیگیری شورای ساماندهی به ۲۲ بهمن موکول شد اما باز هم به وقفه افتاد اما امید است بر اساس آخرین جلسه ای که انجام شده در هفته آینده به بهره برداری برسد. این طور که کیانی تاریخ ها را برای افتتاح مجتمع رفاهی عنوان می کند زمان بهره برداری به درد راننده هایی که همینک در مرز ماندگار شده اند نخواهد خورد اما به گفته او اگر از توان منطقه ویژه اقتصادی استفاده شود به طور حتم این حجم و طول صفی که ایجاد شده است کمتر خواهد شد. رئیس کمرگ ماهیرود به تردد روزانه هزار کامیون در ورودی و خروجی این مرز اشاره می کند و می گوید: باید توجه داشت با این حجم بالا که در این موقع از سال اتفاق می افتد بیشتر از این نمی توان به کار سرعت بخشید مگر منطقه ویژه را به میدان آوریم.
منطقه ویژه بدون نگاه ویژه
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با تاکید بر این که مسئولان منطقه ویژه آمادگی خود را از ۶ ماه قبل در این زمینه اعلام کرده اند می گوید: تمام مشکلات به دلیل تاخیر در راه اندازی درب واحد است همان دربی که قرار بود ما و مرز ماهیرود را در کنار هم قرار دهد تا این صف های طولانی از حالت صف خارج شود اما مصوبه تا همین دو روز قبل همچنان در ابهام بود. زارعی ادامه می دهد: روز گذشته در این باره جلسه ای در استانداری برگزار شده است که البته هنوز ابلاغیه آن به دست ما نرسیده است اما با همه این ها ما به لحاظ زیر ساختی هیچ مشکلی نداریم و هر لحظه مسئولان تصمیم بگیرند آماده ارائه خدمات هستیم. وی با اشاره به اینکه همینک رستوران و محل پذیرایی برای رانندگان در منطقه ویژه راه اندازی شده است و آماده خدمات دهی است اضافه کرد: آشپزخانه این محل تنها به این دلیل که هنوز کامیونی از این منطقه به آن سوی مرز نرفته است پخت ندارد. وی یادآور شد: در منطقه ویژه حتی شرایطی به وجود آمده است که راننده های سوخت کش می توانند سوخت خود را در این سوی مرز تخلیه کرده و توسط لوله کشی که به آن سوی مرز انجام شده است آن طرف تحویل شود اما با این وجود هنوز هیچ دستوری برای اجرای این مهم در استان به ما ارائه نشده است. زارعی دوباره به اعلام آمادگی ۱۰۰ درصدی این منطقه برای خدمات رسانی به کامیون ها حداقل برای جلوگیری از خواب نفتی در این سوی مرز خبر داد و اعلام می کند: برای ایجاد درب واحد نیز زیرساخت ها فراهم و باسکول نصب شده است و به محض دستور مسئولان درصورت نیازهای دیگر آن ها فراهم و خدمات دهی آغاز می شود.
با تمام این توضیحات انگار دست هایی در کار است که ما همچنان در مقابل افغانستانی ها در برخی از اوقات سال کم کاری داشته باشیم چون همه رانندگان اگر تا ۲۵ اسفند هم بارشان را تخلیه کنند در راه برگشت به خانه هایشان آن هم در روزهای پایانی سال و محدودیت تردد برای کامیون ها در جاده ها به طور حتم دچار مشکل خواهند شد. یادمان نرود چشمانی در انتظار این پدران است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*