انتقاد میراث فرهنگی از تنگ نظری ها در مرکز استان

دویست و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر بیرجند روز گذشته با حضور حداکثری اعضا و با حضور مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی برگزار شد  که گشوده شدن درب ارگ کلاه فرنگی به روی مردم در ایام نوروز، سهم ناچیز آثار تاریخی از اعتبارات استانی، خالی بودن شهر بیرجند و ورودی های مرکز استان از تابلوهای معرفی آثار تاریخی و گردشگری، عدم تناسب در تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر ، عدم دقت در نگهداری آثار تاریخی، عدم اجرایی شدن طرح بند دره بعد ۲۲ سال و …. از جمله مهم ترین موضوعات مطرح شده در این جلسه بود. در این جلسه اعضای شورا ی شهر بیرجند به بیان دغدغه ها و سوالات خود در حوزه صنایع دستی، بافت های تاریخی و گردشگری پرداختند. مهندس سلیم از اعضای شورای در ابتدا با انتقاد از اینکه با واگذاری آثار تاریخی به بخش خصوصی صدماتی به این بناها وارد شده، اذعان داشت: در نگهداری آثار تاریخی دقت چندانی نمی شود چرا که بطور مثال در باغ اکبریه شاهد ترک هایی در ساختمان هستیم و آبهای سطحی و پشت بام بدرستی هدایت نمی شوند و هر چند الان برای تعمیر دیر نیست اما خسارات وارده جبران پذیر نخواهد بود.
وی با بیان اینکه تابلوهای معرفی بناهای تاریخی در شهر جذابیت کافی را برای مسافران ندارند، افزود: این تابلوها قدیمی شده اند و باید فکری برایشان برداشت.
بعد از ۲۲ سال هنوز طرح بند دره به نتیجه نرسیده
دکتر بهترین دیگر عضو شورا نیز در ادامه خواستار هم افزایی بیشتر میراث با شهرداری شد و گفت: در شهر بیرجند هیچ تفرجگاهی برای مردم وجود ندارد و از سال ۷۳ تاکنون طرح بند دره قرار است اجرایی شود و الان که سال ۹۵ است هنوز به نتیجه نرسیده است. وی از شب های بیرجند بعنوان شب های مرده ای یاد کرد و افزود: آیا پارک ها و فضاهای خدماتی ما در بیرجند در شب آمادگی ارائه خدمات به مردم را دارند بنابراین باید در جهت افزایش شور ونشاط مردم گام برداشت. وی همچنین از خالی بودن شهر و میادین از نمادهای بومی انتقاد کرد.
تزئین بدنه اتوبوس های شهری به جاذبه های گردشگری
طاهری دیگر عضو شورا نیز در ادامه به ارائه چند پیشنهاد پرداخت و گفت: بدلیل عدم استقبال از اتوبوس گردشگری پیشنهاد می شود در نرخ ها تجدید نظر شود  و برای معرفی جاذبه های استان در حد امکان بیلبوردهای شهری در اختیار میراث قرار گیرد و علاوه بر این از بدنه اتوبوس های شهری برای معرفی جاذبه های استان با همکاری میراث استفاده شود.
باز شدن پرونده ساختمان جدید  استانداری در شورا
حجت الاسلام والمسلمین عبدالرزاق نژاد نیز در ادامه با انتقاد از اینکه میراث ساختمان و مجموعه ارگ کلاه فرنگی را در اختیار مجموعه های دولتی قرار داده، اذعان داشت: در باغ اکبریه نیز ۸۰ اصله نهال قطع شد و ساختمان استانداری مثل برج ایفل ساخته شد ولی اجازه ارتفاع را به ساخت مسجد در جوار این محدوده ندادند. وی هم چنین از تبدیل شدن آب انبارهای شهر بیرجند به مکانی شبیه آشغالی انتقاد کرد. نیک از دیگر اعضای شورا در مقابل این اظهارات اینگونه پاسخ داد که : در این زمینه درگیری های زیادی وجود داشته و مربوط به سالیان گذشته است.
بازسازی ۹۰ درصدی ورودی بیرجند از سمت زاهدان
شهردار بیرجند نیز در ادامه با بیان اینکه ما موافق برگزاری کنسرت و برنامه های موسیقی در شهر در راستای قانون و زدودن گرد و غبار غم از چهره مردم هستیم ، گفت: ورودی شهر از سمت زاهدان ۹۰ درصد بازسازی و اصلاح شده است .
دکتر مدیح خواستار واگذاری آثار تاریخی به شهرداری برای بازسازی شد و افزود: بازسازی بخش اعظم ارگ بهارستان انجام شده و بعد از تحویل مرمت را شروع خواهیم کرد. قالیبافان نائب رئیس شورا نیز خواستار اعلام وضعیت ارگ کلاه فرنگی در ایام نوروز شد.
سهم اعتبارات استانی برای ۸۰۰ اثر ثبت شده فقط  ۳ میلیارد تومان
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیز در این جلسه ضمن پاسخ گفتن به سوالات اعضای شورای شهر بیرجند با اشاره به اینکه استان ما در نوروز گذشته جزو ۱۰ استان برتر هدف گردشگری کشور انتخاب شده ، گفت: در نوروز ۹۵ یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مسافر و گردشگر در استان اقامت کرده اند و سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از جاذبه های گردشگری دیدن نموده و وارد استان شده اند. عربی به درآمد حاصل از فروش صنایع دستی طی سال های ۹۳ تا ۹۵ اشاره کرد و افزود: این رقم در این سالها از ۲۳۰ میلیون به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. وی آمار گردشگران خارجی استان را در سال ۹۲ ، ۱۳۰ نفر و در سال ۹۵ ، ۱۲۵۰ نفر اعلام کرد و اذعان داشت:  ۸۰۰ اثر ثبت شده در استان وجود دارد که فقط ۳ میلیارد تومان از اعتبارات استانی را به خود اختصاص داده که با این اعتبارات حتی نمی توان تعداد معدودی از آثار را سالانه بام اندود کرد. وی از همکاری اداراتی که اثر تاریخی در اختیارشان است بعنوان یک راه حل جبران این کمبود اعتبارات یاد کرد و ادامه داد: انتظار می رود شورا در این حوزه ورود پیدا کند.
به ۶۰ هکتار بافت تاریخی بیرجند به چشم معظل نگاه نشود
وی با اشاره به وجود ۶۰ هکتار بافت تاریخی در شهر بیرجند اینگونه عنوان کرد که نباید به این محدوده به عنوان معظل نگاه نکرد چرا که در یزد ۷۰۰ هکتار بافت تاریخی شاخص وجود دارد و از آن بعنوان ظرفیت استفاده شده است. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به برخی انتقاد هایی که از میراث در این محدوده ها صورت می گیرد، گفت: اینگونه عنوان می شود که میراث در بافت تاریخی مقصر است و نمی گذارد کوچه ها باز شوند و باید این نگاه ها تغییر پیدا کند.
عدم تناسب در تابلوهای تبلیغاتی  ضعف اجتماعی را به رخ می کشاند
رمضانی در ادامه از استفاده فضای مجازی و طراحی نرم افزاری برای معرفی جاذبه های گردشگری استان در قالب یک آدرس و لینک که بسادگی قابلیت دسترسی دارد، خبر داد و خواستار در اختیار گذاشتن فضاهای شهری برای تبلیغات اماکن تفریحی استان توسط شورا و شهرداری شد و افزود: ما مخالف معرفی ارزش های دینی و مذهبی و هشدارهای اجتماعی در فضای شهری نیستیم اما اعتقاد داریم باید تناسب وجود داشته باشد بطور مثال تابلوهای هشداری در مورد مواد مخدر یا استفاده از ماهواره خوب است اما اگر زیاد روی آن تبلیغ شود بعنوان ضعف اجتماعی در منظر گردشگر و مسافر جلوه می کند. وی با بکار بردن این عبارت که ما بدنبال ایجاد تنش اجتماعی نیستیم، اذعان داشت: می می خواهیم فضای شهری را برای ورود گردشگر تلطیف کنیم.
بازگشایی ارگ کلاه فرنگی به روی مردم در ایام نوروز
وی در پاسخ به سوالات اعضای شورا از گشوده شدن درب ارگ کلاه فرنگی به روی مسافران و گردشگران در ایام نوروز خبر دادو اذعان داشت: با همکاری فرمانداری با فنس بخش تاریخی ارگ کلاه فرنگی از بخش اداری جداسازی خواهد شد تا در رفت و آمد مردم مشکلی ایجاد نشود.
باغ اکبریه در دست بازسازی و تعمیر
وی هم چنین در ادامه با اعتراف به این موضوع که بازسازی و مرمت برخی آثار تاریخی مانند باغ اکبریه به افراد اهلیت دار واگذار نشده ، ادامه داد: تدبیری اندیشیده شده که این افراد کنار گذاشته شوند و بطور مثال در باغ اکبریه چون بخش اداری هم مستقر بوده لطماتی وار د شده که با انتقال آن در صدد هستیم جبران کنیم.
در طرح فرزان حریم و منظر بافت تاریخی رعایت نشد  
رمضانی از بازگشایی اولین موزه عروسک ایران در بیرجند طی چند روز آینده خبر داد و در ادامه با بیان اینکه در طرح فرزان نه حریم و نه منظر بافت تاریخی رعایت شده، افزود: ما را در بافت های تاریخی بعنوان مانع تصور می کنند.
تنگ نظری در پروژه بند دره و ضرر مردم و شهر
وی هم چنین با بیان اینکه وظیفه ما در ایجاد تفرجگاه ها ایجاد زیر ساخت هاست ، ادامه داد: در بند دره تمامی زیر ساخت ها از برق ، گاز ، آب و تلفن را با هزینه ۳ میلیاردی فراهم کرده ایم اما سایر همکاری ها با سرمایه گذار فراهم نشد و الان شاهد هستیم مردم و شهر بیرجند ضرر کرده اند. وی با انتقاد از برخی تنگ نظری ها در این زمینه اذعان داشت : برای سرمایه گذار باید امور  تسهیل شود اما الان اینگونه نیست.
تعطیلی سفره خانه ها
وی از اخذ مجوز راه اندازی ۱۲ سفره خانه در بیرجند خبر داد و گفت: متاسفانه بخاطر همان تنگ نظری ها اگر در سفره خانه ای بوی قلیان هم به مشام برسد آن را تعطیل می کنند این در کجای ایران رواج دارد. رمضانی با بیان اینکه ۶۰ خانواده از همین طریق مشغول به کار بوده اند، افزود: بر اساس آمار مسئولان با تعطیلی این سفره خانه ها در بند امیر شاه در ۴۰ نقطه دیگر شهر بیرجند بدون تابلو داخل منازل با درب بسته قلیان عرضه می شود و هیچ نظارتی هم نیست. وی با بیان اینکه کشیدن قلیان در اماکن عمومی ممنوع است و برداشت از قانون هم باید همین باشد، ادامه داد: با این تنگ نظری ها نمی توان برای مردم تفرجگاه درست کرد. وی در ادامه به بازسازی محور مسجد خواجه ها اشاره کرد و افزود: دیوارسازی این محور در دست اقدام است و کف سازی بعد از ایام نوروز انجام خواهد شد.
ورودی های شهر بیرجند زیبنده مرکز استان نیست
معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در این جلسه با بکار بردن این عبارت که ورودی های شهر بیرجند زیبنده مرکز استان نیست ، گفت: مشخص نیست شهرداری چه برنامه ای برای ورودی ها دارد و گاها بین این مجموعه و اداره راه نیز اختلافاتی وجود دارد که باعث شده هر کدام شانه از زیر بار خالی کنند بنابراین انتظار می رود این مشکل در شورا بررسی و مرتفع گردد.
بیرجند شهری بی روح و خاموش
عربی با انتقاد از عدم تناسب در نصب بیلبوردهای تبلیغاتی و تبدیل کردن بیرجند به یک شهر بی روح افزود:مردم استان خراسان جنوبی در اعتقادات و مسائل مذهبی سرآمد هستند بنابراین نباید در تبلیغات فقط به این سمت و سو حرکت کرد و شهر را به مکانی بی روح و خاموش تبدیل کرد. وی خواستار در اختیار گذاشتن تابلوهایی در سطح شهر و ورودی ها به مجموعه میراث فرهنگی شد تا از این ظرفیت برای معرفی جاذبه های گردشگری و معرفی استان به مسافران بهره گرفته شود. هم چنین در این جلسه مصوبات کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا مورد بررسی قرار گرفت که از جمله این مصوبات می توان به نامگذاری بوستان جلوی باغ موزه بنام پرفسور محمود رفیعی اشاره کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*