اقلام اساسی شب عید با چاشنی گرانی! با توجه به آنکه مسئولان تنظیم بازار طی سال از ثبات قیمت ها خبر می دهند و مردم انتظار دارند که با این وعده وعیدها آب از آب تکان نخورد اما دلالان در بازار حرفی دیگر برای گفتن دارند.

 

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،آشفتگی در بازار کالای اساسی از ابتدای سال تا کنون به بهانه های مختلف اتفاق می افتد که با نزدیک شدن به ایام پایانی سال، افزایش قیمت ها شیب تندتری به خود گرفتند که البته خیلی غیر منتظره به نظر نمی رسد.
این درحالی است که مسئولان تنظیم بازار طی سال از ثبات قیمت ها خبر می دهند و مردم انتظار دارند که با این وعده وعیدها آب از آب تکان نخورد اما انگار دلالان و گرانفروشان چند وقتی است که به بازار بدون متولی عادت کرده اند و در ایام مختلف می توانند بیشترین سود را از این بازار هرج و مرج به دست آورند.
گزارش میدانی خبرنگار باشگاه خبرنگاران حاکی از آن است که نرخ هر کیلو برنج هندی در بازار۴ هزار تومان، اروگوئه ۳ هزارو ۳۰۰ ،هاشمی درجه یک ۱۲ هزار و ۸۰۰، استخوانی درجه یک ۱۳ هزار و ۵۰۰، طارم درجه یک ۱۲ هزار و ۵۰۰،عدس ایرانی ۷ ، لوبیا چیتی ۱۰،لپه ۹ هزار و ۵۰۰، لوبیا چشم بلبلی ۷، لوبیا قرمز ۷ هزار و ۵۰۰ و نخود ۱۰ هزار تومان است.
البته ماجرا تنها به اینجا ختم نمی شود چرا که قیمت های بالا مربوط به فروش های فله بازار عمده فروشان است و در فروشگاه های زنجیره ای علی رغم تخفیفات درج شده، کالاها ۱۰ الی ۱۸ درصد بالاتر به دست مصرف کننده می رسد.
همچنین نرخ هر کیلو شقه بدون دنبه در قصابی های سطح شهر از ۴۳ تا ۵۰ هزار تومان متغییر است و مرغ در برخی مغازه های پروتئینی به بهانه ارگانیک با قیمت هایی بالاتر از ۸ هزار تومان به فروش می رسد.
حال با توجه به آنکه تنها ۳۶ روز به نوروز باستانی زمان باقی است از مسئولان تنظیم بازار انتظار می رود که با نظارت و مدیریت منسجم کام مردم را به این همه گرانی تلخ نکنند.
قاسمعلی حسنی عضو اتحادیه مواد غذایی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان درباره آخرین وضعیت قیمت اقلام اساسی در بازار اظهار داشت:  در حال حاضر نرخ هر کیلو برنج هندی ۳ هزار و ۸۰۰، برنج ایرانی بسته به کیفیت از ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج اروگوئه در اختیار بخش دولتی است.
وی با اشاره به اینکه با کاهش تعرفه واردات برخی اقلام حبوبات نظیر عدس، لوبیا و نخود دوران ثبات قیمت را پشت سر می گذراند، افزود: طی روزهای اخیر با کاهش تعرفه واردات قیمت هر کیلو نخود ۲ هزار تومان و عدس ۷۰۰ تومان کاهش یافته است.
حسنی در پاسخ به این سوال که نرخ برخی کالا نظیر حبوبات در فروشگاه های زنجیره ای با قیمت ها بالاتر نسبت به بازار عمده فروشان به فروش می رسد، گفت: بسته بندی حبوبات در فروشگاه های زنجیره ای غیر متعارف است که از سازمان استاندارد تقاضا داریم که بسته بندی های ۹۰۰ گرمی حبوبات را اصلاح نماید.
عضو اتحادیه مواد غذایی از افزایش ۵ درصدی نرخ روغن در بازار خبر داد و گفت: از هفته گذشته شرکت های روغن نباتی از ارائه تخفیفات به عمده فروشان خودداری می کنند که درنهایت این امر منجر به افزایش ۵ درصدی قیمت شده به طوریکه نرخ روغن نباتی ۱۶ کیلویی از ۶۲ به ۶۸ هزار تومان افزایش یافته است.
وی در خصوص وضعیت بازار شب عید تصریح کرد: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و تغییر نگاه بنکداران و مصرف کنندگان نسبت به خرید اتفاق خاصی در بازار رخ نخواهد داد.
بازار گوشت به کدام سمت و سو می رود؟
علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر هر کیلو شقه بدون دنبه ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان به مغازه دار و ۳۸ تا ۳۹ هزار تومان به مشتری عرضه می شود.
وی در خصوص پیش بینی وضعیت بازار شب عید افزود: درصورت عرضه گوشت از سوی شرکت پشتیبانی شاهد کاهش قیمت در بازار خواهیم بود.
ملکی با بیان اینکه از عرضه گوشت دولتی خبری نیست، تصریح کرد: درشرایط فعلی از عرضه گوشت دولتی با نرخ ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان خبری نیست که در صورت استمرار این روند بازار شب عید با تنش قیمتی روبرو خواهد شد.
قیمت مرغ شب عید متعادل است
مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص وضعیت قیمت مرغ شب عید اظهار داشت: با توجه به جوجه ریزی مناسب مرغداران شب عید پیش بینی می شود که قیمت مرغ فراتر از ۷ هزار و ۳۰۰ الی ۷ هزار و ۵۰۰ تومان نباشد.
وی در پاسخ به این سوال که برخی مغازه داران اقدام به عرضه مرغ ارگانیک با نرخ هایی بالاتر از مرغ های معمولی می نمایند، افزود: با توجه به شرایط خاص تولید مرغ های ارگانیک طبیعی است که با قیمت های بالاتری نسبت به مرغ های معمولی فروخته شود.
به گفته یوسف خانی قیمت مرغ های ارگانیک در مقایسه با مرغ های معمولی ۴ هزار تومان بالاتر است.
یوسف خانی در پاسخ به سوال دیگری که رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی معتقد است که مرغ های ارگانیگ در بازار وجود ندارد، اظهار کرد: اگر بگوییم مرغ ارگانیک در بازار وجود ندارد سازمان دامپزشکی زیر سوال می رود چرا که این سازمان بر مجوز تولید و پرورش مرغ های ارگانیک نظارت دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*