اختصاص ۶۰۰ میلیون تومان به طرح کاهش آسیب های اجتماعی خراسان جنوبی

اولین نشست خبری جمعی از مدیران کل دستگاه های اجرائی استان خراسان جنوبی در طرح ملی کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی برگزار و به موضوع شناسائی و آموزش در حوزه آسیب های اجتماعی تأکید شد. مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری گفت: از ابتدای امسال بحث کاهش آسیب های اجتماعی در دستور کار قرار گرفته و این طرح از سوی وزارت کشور به استان ابلاغ شده که هدف از اجرای آن کاهش آسیب‌های اجتماعی با استفاده از تقسیم کار در دستگاه‌های اجرایی است.  عصمت محمودی افزود: در این سند وظیفه همه دستگاه های مسئول مشخص شده است و باید براساس آن وظایف و تکالیف خود را انجام دهند. وی با تاکید بر اینکه با فرهنگ سازی در جامعه و آموزش مهارت‌ها می توان تا حدودی با آسیب‌ها مقابله کرد، گفت: اعتبارات ۹ دستگاه فرهنگی اجتماعی استان به‌ منظور اجرای برنامه‌های کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی ابلاغ شد.  به گفته وی برای اجرای این طرح  در فاز نخست ۶۰۰ میلیون تومان به استان اختصاص یافت که تاکنون در برخی از دستگاه ها با توجه به میزان فعالیت تا ۲۵ درصد اعتبار تخصیص یافته است.  وی با بیان اینکه فرهنگ و اجتماع دستورپذیر و بخشنامه پذیر نیست ، عنوان کرد: باید با آموزش و اطلاع رسانی برای کاهش آسیب های اجتماعی فعالیت و تلاش بیشتری شود.
مشاوره زوجین متقاضی طلاق
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان هم در این نشست با بیان اینکه در راستای طرح تقسیم کار ملی کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی سه حوزه اعتیاد، طلاق و مفاسد به قوه قضائیه و معاونت پیگشیری از وقوع جرم دادگستری محول شده، گفت: پیگیرهایی در خصوص آیین قانون حمایت خانواده در حوزه آسیب طلاق صورت گرفته و برای این طرح با عنوان مشاوره زوجین متقاضی طلاق ۳ کارگاه آموزشی با موضوعات مهارت های ارتباطی، خیانت‌های زناشویی و تمکین خاص زناشویی برگزار خواهد شد.
برگزاری ۳ کارگاه مهاجر برای معتادان
حجت الاسلام وحدانی نیا از برگزاری ۳ کارگاه مهاجر برای معتادان خبر داد و خاطر نشان کرد: همچنین  ۵ دوره برای جرائم امنیت اخلاقی و تعزیری در حوزه مفاسد برنامه ریزی شده که تحت عنوان دوره آموزشی هور (هویت و رفتار) برگزار می شود.
هاشمی سرپرست سازمان زندانهای استان هم با بیان اینکه طلاق و اعتیاد آسیب های اجتماعی هستند که بر اساس این طرح در دستور کار سازمان زندان ها محول شده گفت: در راستای اجرای طرح تقسیم کار ملی برای کاهش آسیب های اجتماعی ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعتبار به این اداره کل اختصاص یافت.
سنجری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم در این نشست گفت: بر اساس تفاهم نامه بین وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با وزارت کشور چهار برنامه پیش بینی شد و تنها یک برنامه به حوزه سازمان کار و رفاه اجتماعی برمی گردد و آن کاهش بزه های اجتماعی فضای مجازی است.  به گفته وی در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی مخصوصا در بحث ارتقای مهارت های زندگی کارگران و خانواده آن ها و پیگیری در حوزه نیروهای شاغل در بنگاه های اقتصادی نیز وظایف و رسالت هایی داریم که اقدامات بسیار خوبی انجام گرفته است.
برگزاری ۸۵۰ جلسه آموزشی
سردار شجاع فرمانده انتظامی خراسان جنوبی نیز گفت: ۸۵۰ جلسه آموزشی در سطح دانشگاه ها، مدارس، مساجد و محلات با هدف ارتقای سطح آگاهی اقشار مختلف در جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی برگزار می شود. گلدانی مقدم معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه گستره کار در آموزش و پرورش بیشتر از سایر دستگاه های مرتبط است، گفت طرح آموزش مهارت های اجتماعی ویژه کلیه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی را برگزار کرده ایم که شامل سه مقوله مهارت دوست یابی، تصمیم گیری و خودآگاهی می شود. وی افزود: طرح آموزش مدیریت عواطف و هیجانات دوره بلوغ ویژه دانش آموزان دختر پایه هفتم و پسر پایه هشتم انجام شده است که آگاهی هایی در خصوص مصرف قلیان، فضای مجازی و هیجانات دوره بلوغ، خود مراقبتی، عفاف و حجاب عنوان شده است.
کاهش آسیب‌های اجتماعی باهدف توقف نرخ رشد طلاق
نژاد مدیرکل بهزیستی استان خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: کاهش آسیب‌های اجتماعی باهدف توقف نرخ رشد طلاق در چهار سطح مشاوره پیش از ازدواج، آموزش مهارت‌های حین عقد، آموزش زندگی خانوادگی و مشاوره زوجین متقاضی طلاق در اداره بهزیستی استان پیش‌بینی‌شده است. مریم مهرور، معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی نیز  بابیان اینکه مقوله آسیب‌های اجتماعی بیشتر متوجه جوانان است، افزود در این مقوله برگزاری کارگاه‌های آموزشی خاصی برنامه‌ریزی‌شده است.
زنگویی مطلق، معاون فنی مرکز بهداشت  خراسان جنوبی هم گفت: مبحث پیشگیری از رفتارهای پرخطر با اولویت خودکشی و ایدز برای دانشگاه علوم پزشکی در نظر گرفته‌شده است.
به گفته وی غربالگری جامعه در بخش اختلالات سلامت روان، شناسایی موارد اقدام به خودکشی و درمان دارویی و غیر دارویی و انجام مشاوره‌های روانشناسی قبل از اقدام به خودکشی از اقدامات مرکز بهداشت در این زمینه است.  وی ادامه داد: برگزاری ۱۵ کارگاه در بحث رفتارهای پرخطر، برگزاری کارگاه آموزشی ویژه پرستاران اورژانس ، تشکیل کمیته‌های پیشگیری از خودکشی  در سطح شهرستان‌ها،  جذب ۱۱ نفر کارشناس ارشد روانشناسی بالینی برای مشاوره سلامت روانی و اجتماعی و اعتیاد در سطح استان از دیگر اقدامات در حوزه کنترل آسیب‌های اجتماعی است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*