آخرین خبر :

سرنوشت سگ های ولگرد از معدوم سازی تا عقیم سازی

تردد و حضور سگ های ولگرد در حاشیه و سطح شهرها را حداقل به دو دلیل ایجاد وحشت در بین شهروندان و انتقال بیماری می توان به عنوان برهم زنندگان نظم و آرامش تلقی کرد و از آن به عنوان یک معضل شهری یاد نمود و لذا مسئولیت جمع آوری حیوانات ولگرد و مزاحم و از جمله سگ ها در ردیف وظایف و خدمات شهرداری ها قرار گرفته است. در شهر بیرجند نیز شاهد تردد و حضور سگ های ولگرد هستیم که گلایه و اعتراض شهروندان را نیز باعث می شود. البته در گذشته بحث معدوم سازی این حیوانات در دستور کار بود اما به مرور این عمل از دستور کار خارج و زنده گیری سگ های ولگرد جایگزین معدوم سازی شده است.
جمع آوری سگ های ولگرد از وظایف شهرداری است
یکی از اعضای کمیسیون خدمات شهری شورای شهر بیرجند، جمع آوری سگ های ولگرد را وظیفه شهرداری دانست و گفت: در حال حاضر یک سازمان مردم نهاد مسئولیت جمع آوری، عقیم سازی و نگهداری این حیوانات را برعهده گرفته و شهرداری نیز زمینی را در حاشیه محل انباشت و دفن زباله های شهر در اختیار این سازمان قرار داده است و این مجموعه با اخذ مجوز از دستگاه های ذیربط کار جمع آوری سگ های ولگرد از سطح شهر را آغاز کرده است.
ضرورت جدیت بیشتر متولیان امر جمع آوری سگ های ولگرد
حسنی صفت افزود: البته بعضاً شهرداری مدعی می شود که سگ ولگرد در سطح شهر نداریم اما این حیوانات به کرات و حتی به صورت گروهی در سطح شهر مشاهده می شوند و شهروندان بارها گلایه و نارضایتی خود را از این موضوع بروز داده اند و لذا جا دارد بحث جمع آوری سگ های ولگرد با جدیت بیشتری پیگیری شود. رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر بیرجند هم با بیان اینکه ستادی با همکاری فرمانداری، محیط زیست و شهرداری فعال است و بحث حیوانات مزاحم از جمله سگ های ولگرد را پیگیری می کند، گفت: در گذشته بحث معدوم سازی سگ های ولگرد در دستور کار بود و در مقطعی نیز مبالغی به عنوان تشویقی برای معدوم سازی این حیوانات تعیین و پرداخت می شد اما در ادامه با ورود انجمن حمایت از حیوانات، بحث معدوم سازی سگ های ولگرد منتفی و مقرر گردید نسبت به زنده گیری، تحویل، نگهداری، عقیم سازی و جلوگیری از زاد و ولد سگ های ولگرد اقدام گردد.
خشکسالی ها و هجوم سگ های ولگرد به سطح شهر
عباسعلی نیک تصریح کرد: در حال حاضر هم مکانی در خارج از شهر و در جوار محل دفن زباله ها برای نگهداری و عقیم سازی سگ های ولگرد در نظر گرفته شده و یک سازمان مردم نهاد پیگیر جمع آوری، انتقال، عقیم سازی و نگهداری این حیوانات شده است.
وی در پایان گفت: به هر حال سگ های ولگرد با توجه به خشکسالی ها، از بیابان های اطراف به سطح شهر هجوم می آورند تا غذای خود را از طریق سطل های زباله تامین کنند.
معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند نیز در این باره گفت: براساس دستورالعملی که به تمامی شهرداری کشور ابلاغ شده، بحث زنده گیری، عقیم سازی و نگهداری سگ های ولگرد جایگزین طرح معدوم سازی گردیده و طبق این دستور العمل، شهرداری ها می توانند این کار را به بخش خصوصی واگذار نمایند.
پیش بینی مکان موقت نگهداری سگ های ولگرد
در کنار محل دفن زباله ها
خانزاد با بیان اینکه جلسات متعددی در این خصوص برگزار شد و یک سازمان مردم نهاد برای این منظور اعلام آمادگی کرد، افزود: برای ایجاد محل نگهداری و عقیم سازی سگ ها به زمین نیاز بود که زمین مذکور طی تفاهم نامه ای با مدت زمان معین به سازمان مردم نهاد مذکور واگذار گردید تا کار زنده گیری، نگهداری و عقیم سازی سگ های جمع آوری شده از سطح شهر را آغاز کند.
به گفته وی، برای تسریع در کار، زمین مذکور فنس کشی و قسمت قرنطینه برای نگهداری سگ های بیمار، جداسازی شد و تا زمانی که محل خودشان آماده شود، این زمین آماده سازی و در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت و کار جمع آوری، نگهداری و عقیم سازی آغاز شد.
محدودیتی برای تحویل سگ از شهروندان نداریم
خانزاد همچنین گفت: شهروندان هم می توانند در صورت مشاهده سگ های ولگرد با سامانه ۱۳۷ و یا شهرداری مرکز و شهرداری مناطق تماس گرفته و مشاهدات خود را اطلاع دهند تا به پیمانکار اعلام شود و نسبت به زنده گیری و انتقال سگ ها اقدام گردد. البته پیمانکار مذکور نیز پیگیر زنده گیری و انتقال سگ ها به محل نگهداری و عقیم سازی هست.
وی افزود: چنانچه شهروندانی بخواهند نسبت به تحویل سگ اقدام کنند، مانع و محدودیتی وجود ندارد و سگ ها از آنها تحویل گرفته می شود.
در پایان با فرماندار شهرستان بیرجند گفتگویی ترتیب دادیم. علی ناصری با اشاره به اینکه براساس آیین نامه جدید در خصوص اتلاف حیوانات مزاحم و ولگرد، سگ های ولگرد باید زنده گیری و پایش شوند، گفت: در این طرح سگ های بیمار حذف می شوند و مابقی توسط سازمان های مردم نهاد در زمین و مکان اختصاصی عقیم سازی و نگهداری می گردند.
دهیاری ها در روستا می توانند پیگیر اجرای این طرح شوند
وی افزود: این کار در بیرجند آغاز شده و با انجام عقیم سازی جمعیت سگ های ولگرد تحت کنترل قرار می گیرد. البته پیمانکار مربوطه باید به کارها سرعت بیشتری ببخشد و وقت بیشتری برای جمع آوری و انتقال سگ های ولگرد از سطح شهر بگذارد زیرا زیاد شدن تعداد سگ های ولگرد در سطح شهر، وحشت شهروندان را باعث خواهد شد.
به گفته فرماندار، در روستاهای اطراف شهر بیرجند نیز در پی درخواست های ساکنین، مقرر گردیده تا همین طرح با کمک دهیاری ها و توسط سازمان های مردم نهاد، اجرایی شود ضمن اینکه در سایر روستاها هم دهیاران و مسئولین می توانند این طرح را به اجرا در آورند.
ناصری با ذکر این نکته که البته پروسه عقیم سازی سگ های ولگرد، قدری زمان بر است. تصریح کرد: متولیان امر باید جدیت بیشتری در اجرای این طرح داشته باشند و اجرای آن را به عنوان یک اولویت کاری در دستور کار قرار دهند و در این راستا چنانچه نیازمند نیروی انسانی بیشتری باشند، رفع مشکل کمبود نیرویشان را پیگیر خواهیم شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*