آخرین خبر :

در حاشیه نشست هیات دولت؛ ظریف: بدعهدی آمریکا در اجرای برجام قابل پیش‌بینی بود

وزیر امور خارجه گفت: بدعهدی آمریکا در اجرای برجام قابل پیش‌بینی بود و ضرورت ایجاد می‌کرد که برای گرفتن حقمان که در برجام بر روی کاغذ نوشته شده بود، اقدام کنیم.

////////////

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در حاشیه نشست هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به مهمترین عملکرد وزارت امورخارجه در سال جاری گفت: سال گذشته سال بسیار پرکاری برای وزارت امورخارجه بود و نزدیک به ۵۷ سفر که بیشتر آنها سفرهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین بود.

ظریف با بیان اینکه همواره گفته‌ام که باید سیاست خارجی یک سیاست همه‌ جانبه‌نگر باشد گفت: باید در نگاه همه جانبه‌گری به سیاست خارجی کشورهای همسایه مسلمان که دیدگاهی مشابه با ما دارند در رفت و‌آمدهای سیاسی مورد توجه قرار گیرند.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: در سفرهای هیات‌های عالی رتبه سیاسی به ایران که نزدیک به ۸۴ هیات می‌شدند تعداد زیادی از هیات‌های اقتصادی نیز به کشورمان آمدند که می‌توان گفت در مجموع سال پرکاری برای سیاست خارجی کشورمان بود.

وی با اشاره به برنامه وزارت خارجه در راستای اجرای برجام گفت: آنطور که قبلا هم گفته‌ام ما برای اجرای برجام زمان زیادی را صبر کردیم چرا که بدعهدی آمریکا برایمان قابل پیش‌بینی بود و ضرورت ایجاد می‌کرد که برای گرفتن حقوقمان که بر روی کاغذ مطرح بود اقدام و فشار بیاوریم و در صحنه دیپلماتیک حضور داشته باشیم.

ظریف با تأکید بر اینکه نزدیک به ۹ ماه طول کشید که آمریکایی‌ها را به این نقطه برسانیم گفت: در این راستا آمریکایی‌ها مجوز فروش هواپیما را به ایران صادر کردند که البته این مقدار نیز شاید بیشتر طول کشید که تضمین بیمه‌های ما بتواند از سقف لازم برخوردار باشد.

وزیر امورخارجه با بیان اینکه تلاش بسیار خوبی در زمینه صنعت نفت صورت گرفت گفت: در این بخش از نظر فنی و بین‌المللی توانستیم سهم خود را از بازار نفت دریافت کرده و حتی قیمتش را حفظ کنیم که در این زمینه مرهون دیپلماسی نفتی برادرانمان در وزارت نفت هستیم.

وی اضافه کرد: این اقدامات به گونه‌ای بود که در دی ماه سال گذشته حدود یک میلیون بشکه نفت زیر ۳۰ دلار می‌فروختیم و امروز ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت فرآورده با قیمت بالای ۵۰ دلار می‌فروشیم که این نشان دهنده توفیق بسیار برای کشورمان است.

ظریف با تأکید بر اینکه موضوعات منطقه‌ای در سال جاری وقت بسیاری را از دستگاه دیپلماسی کشور گرفت گفت: در موضوع سوریه در ۳ الی ۴ سال گذشته هیات ایرانی در جلساتش دعوت نمی‌شد اما امسال کشورمان یکی از سه پایه اصلی راه حل سیاسی در این کشور است که دیگران خواستار مشارکتمان هستند.

وزیر امورخارجه ضمن تبریک به مناسبت ایام با سعادت ولادت حضرت زهرا(س) آغاز سال جدید روز زن و مادر را به ملت ایران و به ویژه بانوان و همسران شهدا تبریک گفت.

وی با اشاره به مهمترین اولویت وزارت‌خارجه در سال جاری ادامه داد: اولویت اصلی ما روابط با همسایگانمان است که متأسفانه به دلیل سیاست‌های غلط رژیم آل سعود نتوانستیم آنطور که دوست داریم با همه همسایگانمان غیر از رژیم سعودی ارتباطی مثبت و سازنده داشته باشیم.

ظریف تصریح کرد: متأسفانه در سالهای گذشته به دلیل سیاست تنش طلبانه‌ای که برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی داشتند دراین بخش توفیق کمتری داشتیم.

وزیر امورخارجه با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به کویت و عمان گفت: سفر بنده به قطر و مذاکرات پیرامونی در این زمینه و از جمله پیام امیر کویت و پاسخ رئیس جمهوری به آن زمینه‌های خوب روابط گسترده را ایجاد کرد.

وی با اشاره به مذاکرات بسیار خوب مسئولان وزارت خارجه با سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری تصریح کرد: این مذاکرات نوید بخش این است که شاید امسال بتوانیم اعمال مناسک حج را داشته باشیم که امیدوارم بتوانیم در سال آینده توفیقات خوبی داشته باشیم.

ظریف با اشاره به پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری سال آینده گفت: امیدواریم که مردم و نخبگان سیاسی با انسجام و هوشیاری به سمت انتخابات ریاست جمهوری بروند و با حضور گسترده و افتخارآفرین یک بار دیگر امنیت کشور را تضمین کنند.

وزیر امورخارجه پیام پایان سالش را این گونه مطرح کرد که سال آینده سال بسیار حساسی برای مردممان خواهد بود و آنگونه که ما قبلا هم گفته‌ایم آنچه که منجر شد غربی‌ها پای میز مذاکره بیایند و مجبور به تن دادن خواسته‌های مردم باشند و برنامه هسته‌ای و سانتریفیوژهایمان بچرخد همین حضور مردم در انتخابات سال ۹۲ بود.

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان پیرامون خویشتنداری کشورمان در قبال اقدامات دولت ترکیه گفت: ما همواره روابطمان با همسایگان براساس تفاهم و احساس همسایگی استوار است و در بخش خویشتنداری بخش مهمی از این الزام روابط همسایگی است و برایمان هیچ کشوری مهمتر از روابط با همسایگانمان وجود ندارد.

ظریف تأکید کرد: امیدواریم دوستانمان در ترکیه با نگاهی جدی‌تر به مسائل منطقه نگاه کنند که البته روابط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی‌مان با ترکیه خوب است که امیدواریم برخی از معضلات در رفتار منطقه‌ای ترکیه حل شود.

وزیر امورخارجه پیرامون جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور گفت: وزارت امورخارجه همواره معتقد به خدمت رسانی به ایرانیان صرف نظر از اینکه در کجا باشند دارد و همواره در جهت جذب توانمندی‌های آنان تلاش می‌کند.

وی در پایان با اشاره به توجه ویژه وزارت امورخارجه به ایرانیان مقیم خارج از کشور گفت: با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی کشور از جمله معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور امیدواریم بتوانیم خدمات بهتری را به ایرانیان خارج از کشور ارائه دهیم تا آنها بتوانند مشارکت گسترده‌ای در سرمایه گذاری برای توسعه کشور داشته باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*