۲ ساعت با سران اقتصادی استان

امسال خراسان جنوبی در جذب درآمد مالیاتی در بین ۳۱ استان رتبه ۳۰ را کسب کرد. روز گذشته همه مدیران دستگاه های عضو شورای هماهنگی واحدهای تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در خراسان جنوبی برای پاسخ گویی به سوالات خبرنگاران حاضر شدند. جلسه ای که با گزارش عملکرد مدیران اقتصادی استان و پرسش خبرنگاران ۲ ساعت به طول انجامید تا تحولات اقتصادی در این ۴ سال در یک پکیج به اطلاع مردم برسد. اطلاعاتی که بخشی از آن هنوز برای مردم محسوس نیست و بخشی به استناد آمار باید مورد تایید قرار بگیرد . اینکه مدیر کل اقتصاد و دارایی استان نرخ تورم را تک رقمی اعلام می کند شاید به نظر عده ای باور کردنی نیست و دو دو تا چهار تای زندگی شان آن را نشان نمی دهد اما بر اساس آمار بانک مرکزی ایران، همین نرخ تورم در پایان دولت دهم ۴۴ درصد بوده است. جعفری در این باره گفت: شاید این تک رقمی شدن نرخ تورم برای شهروندان ملموس نیست اما با مقایسه منصفانه نوسان قیمتی که هر روز در بازار موج جدیدی در داد و ستد ها ایجاد می کرد می توان به درستی اعلام کرد تلاش دولت در کاهش نرخ تورم و ثابت کردن قیمت ها کاملا قابل لمس است و نمی توان آن را کتمان کرد. وی با اشاره به واحدهای تولیدی که در این مدت توانسته اند در سامانه بهین یاب ثبت نام کنند و به چرخه تولید برگردند افزود: به جز واحدهایی که مشکل مدیریت داشته اند و برگشت آنهابه چرخه تولید به لحاظ مشکلات داخلی و نبود بازار مناسب امکان پذیر نبوده است سایر واحد ها به چرخه تولید برگشته و یا درحال برگشت هستند. وی تغییراتی که قرار است در برنامه های مالی کشور و همچنین قوانین به وجود آید را مورد تاکید قرار داد و گفت: با تغییر این قوانین در دو سال اخیر با روان سازی فضای کسب و کار از رتبه ۱۵۰ به ۱۲۰ رسیده ایم. وی رشد فرهنگ مالیاتی را از جمله سیاست های اصلاح نظام درآمدی عنوان کرد و ادامه داد : باید به لحاظ فرهنگ مالیاتی به جایگاهی برسیم که اگر مردم مالیاتشان را ندهند احساس گناه کنند.
هرچند رشد این فرهنگ در کشور و به خصوص خراسان جنوبی برای سال های آینده شاید دور از ذهن نباشد اما خبرهایی که مدیر کل امور مالیاتی استان درباره اوضاع درآمدی مالیات استان بیان می کند نشان می دهد خراسان جنوبی تا رسیدن به این جایگاه و فرهنگ آن هم با اوضاع درآمدی که دارد فاصله ای مشهود دارد. یعقوب نژاد با اعلام این خبر جملاتش را بسیار شمرده ادا می کرد تا خبرنگاران به درستی یادداشت کنند و از قلم نیفتد که امسال خراسان جنوبی در بین ۳۱ استان رتبه ۳۰ درآمدی را کسب کرده است. به گفته وی در خراسان جنوبی تا پایان دی ۹۵ مبلغ هزارو ۹۵۰ میلیارد ریال درآمد مالیاتی وصول شده است که هزارو ۳۰۱ میلیارد ریال آن مالیات مستقیم و ۶۴۹ میلیارد ریال از آن مالیات غیر مستقیم بوده است. وی سرانه قطعی مالیات اصناف استان را ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال اعلام کرد که کمترین رقم درآمدی قطعی اصناف کشور است. این آمار جای هیچ سوالی را باقی نمی گذاشت از سوال هایی که کسبه و تولید کننده ها درباره مالیات می پرسیدند اما این سوال را مطرح می کند که چطور استان از رتبه بالای جدول این طور ناگهان به رتبه سی ام رسیده است.
برای مردم اعتماد سازی کنید
یعقوب نژاد در پاسخ به این سوال خبرنگار ما این طور پاسخ داد: از برخی رسانه ها گلایه دارم که برخی آمار غیر کارشناسی را بدون حتی یک سوال از مدیر دستگاهی که در اصل باید پاسخ گو باشد چاپ می کنند و روی آن مانور می دهند. وی ادامه داد: شما رسانه ها باید طوری عمل کنید که مردم به صداقت مالیات پی برده و امید و رضایت بخشی در آن ها به وجود آید نه این که اعتماد مردم را نسبت به ارائه مالیات کاهش دهید تا حدی که احساس کنند در حق آن ها اجحاف شده است. وی با اشاره به این که همه چیز در بحث آمار مشخص و غیر قابل انکار است یادآور شد: هیچ گاه استان در جایگاه بالایی به لحاظ دریافت مالیات نبوده است. نگاه مدیر کل مالیات استان نشان می داد که به طور کامل می داند از چه موضوعی سخن می گویم به همین دلیل دوباره آمار را برایم بازگو کرد و افزود: ۸۶ درصد از کل اصناف استان خراسان جنوبی از مالیات معاف هستند و مالیات پرداخت نمی کنند. وی از ۶۰ فقره گواهی معافیت مالیاتی به واحد های تولیدی خبر داد و گفت: حتی در یک بازه زمانی حدود ۱۴۲ میلیارد ریال مالیات را به مودیان استرداد کرده ایم.  یعقوب نژاد در ادامه از درصدی از مالیات وصولی که به حساب شهرداری های استان ریخته می شود خبر داد و گفت: سهم شهرداری بیرجند از درصد مالیاتی که باید به حسابش واریز می شد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است. وی ادامه داد: حتی برخی از شهرداری ها مانند شهرداری سرایان ۸۵ درصد از کل درآمد مالیاتی را دریافت کرده اند بنابر این روشن است که همکاری مردم در پرداخت مالیات باعث رشد و توسعه شهر آنها شده و مزایای آن به خودشان بر می گردد. وی از راه اندازی سامانه ۱۵۲۶ در وزارت امور اقتصاد و دارایی خبر داد که به صورت شبانه روزی آماده دریافت پیشنهاد ها ، انتقادها و شکایت های فعالان اقتصادی است و در هر استان نیز پاسخ گویی هم زمان برای آن فراهم است.
وزارت نیرو برای استان ایکس ری می سازد
مدیر کل گمرک استان نیز با ارائه گزارشی از عملکرد این گمرک در دولت تدبیر و امید از افزایش ۲۸ درصدی ارزشی و ۱۰۸ درصدی وزنی  عملکرد گمرک در ۱۰ ماهه امسال نسبت به ماه گذشته خبر داد و در پاسخ به خبرنگار ما درباره آخرین اوضاع دستگاه ایکس ری گفت: یک سوله برای استقرار ایکس ری سیار در مرز ماهیرود در حال ساخت است که به زودی به بهره برداری می رسد. خاشی افزود: علاوه بر این وزارت دفاع در حال ساخت چند ایکس ری ثابت است که یکی از آنها متعلق به خراسان جنوبی خواهد بود.  وی زمانی را برای تحویل آن اعلام نکرد اما گفت: قرار دادی با گمرک کشور انجام شده که بعد از اتمام سوله دوباره ایکس ری سیار در مرز ماهیرود استقرار یابد تا زمانی که ایکس ری ثابت به استان تحویل شود.
۵۲۱ میلیارد ریال سهام در تالار بورس خراسان جنوبی معامله شد
مدیر بورس منطقه‌ای خراسان جنوبی نیز در این جلسه ارزش معاملات تالار بورس استان در ۱۰ ماهه امسال را ۵۲۱ میلیارد ریال اعلام کرد.  سعید هریوندی افزود: امسال ۲۰۸ میلیون سهم به ارزش ۵۲۱ میلیارد ریال در تالار بورس استان مورد معامله قرار گرفته است.  وی ادامه داد: این میزان معامله تالار بورس استان در سال ۹۵ در مقایسه با سال قبل از آن از لحاظ مبلغ ۴۹ درصد و از لحاظ حجم سهام معامله شده ۴ درصد رشد داشته است.  مدیر بورس منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه ۸۹۸ کد معاملاتی جدید در استان افتتاح شد، گفت: این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷۳ درصد افزایش یافته است.  هریوندی ادامه داد: میزان معاملات آنلاین بورس منطقه ای خراسان جنوبی طی ۱۰ ماهه اخیر ۷۰۰ میلیارد ریال بوده است. به گفته وی همچنین برای آشنایی همشهریان با بازار سرمایه ۲ هزار نفر ساعت کلاس و کارگاه آموزشی به صورت رایگان در تالار بورس منطقه ای استان صورت گرفته است.
پرداخت ۲۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات
در ادامه این جلسه مدیر شعب بانک ملی از ارائه ۱۵۴ هزارو ۵۰۰ پرونده تسهیلات که ۲۸ هزار میلیارد ریال آن پرداخت شده در امسال و سال گذشته خبر داد. دهباشی افزود: ۳۱۸ پرونده نیز از طریق سایت بهین یاب ثبت نام کرده اند که بالغ بر هزارو ۷۹۴ میلیارد ریال به آن ها پرداخت شده است. مدیر بیمه ایران نیز گزارشی از عملکرد این بیمه در استان ارائه داد و گفت: قرار است بر اساس کد ملی همه آنهایی که بیمه ایران هستند در سراسر کشور از مزایای این بیمه بهره مند شوند. مدیر جمع آوری اوراق فروش اموال تملیکی استان نیز در این جلسه از برگزاری مزایده های الکترونیکی و تسهیل شرکت در مزایده ها خبر داد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*