طلب ۲۰۰ میلیاردی خراسان جنوبی از سفر اول دولت

استان خراسان جنوبی قرار است بزودی میزبان هیات دولت و شخص رئیس جمهور باشد سفری که قرار است در آن پروژه های مهمی مانند سیمان باقران ، بیمارستان رازی، مرکز شیمی درمانی، چندین کیلومتر راه و … به بهره برداری برسد و این در حالی است که از سفر اول هیات دولت به استان پروژه های زیادی بر زمین مانده و از اعتبار ۲۶۰ میلیارد تومانی مصوب فقط ۷۰ میلیارد آن محقق شده بنابراین در وهله اول انتظار می رود دولت تدبیر و امید این وعده ها و اعتبارات برزمین مانده را محقق کند. دراین گزارش مهم ترین درخواست ها و مشکلات استان را از زبان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی جویا شده ایم که کلنگ زنی پروژه انتقال آب و راه آهن در این سفر خواسته اساسی همگی آنها عنوان شده و بر این مساله تاکید شده که سفر هیات دولت نباید جنبه تشریفاتی داشته باشد.
رئیس جمهور کلنگ احداث راه آهن و انتقال آب را بزند
نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ما با تاکید بر اینکه سفر رئیس جمهور می تواند منشأ بسیاری از امور خیر برای استان باشد، گفت: برای خراسان جنوبی مهم تر از تحقق پروژه انتقال آب چیز دیگری وجود ندارد و هر چند که مسئولان می گویند مطالعات طرح به اتمام رسیده ولی انتظار می رود رئیس جمهور در این سفر، کلنگ پروژه را به زمین بزند. حجت الاسلام والمسلمین علیرضا عبادی از راه آهن به عنوان دیگر مطالبه مردم خراسان جنوبی یاد کرد و افزود: معادن بسیار غنی در نهبندان، سربیشه، بیرجند و سایر نقاط وجود دارد که بدلیل عدم بهره مندی از راه آهن زیاد فعال نیستند و از طرف دیگر سرمایه گذار هم رغبت چندانی برای حضور در استان بدلیل نبود زیر ساخت های ریلی ندارد.
وی با اشاره به تلاش نمایندگان در اخذ ردیف بودجه ای برای راه آهن  از رئیس جمهور خواست در این سفر کلنگ این پروژه را به زمین بزند. وی در ادامه اذعان داشت: رسیدگی به راه های استان با توجه به اینکه وضعیت مطلوبی ندارند بویژه جاده مرگ (بیرجند – قاین) از دیگر خواسته های مردم استان است که انتظار می رود طوری برنامه ریزی شود که تا سال آینده شاهد تکمیل آن باشیم.
رئیس جمهور فقط برای افتتاح پروژه ها به استان سفر نکند
وی ادامه داد: اگر رئیس جمهور فقط می خواهد برای افتتاح چند پروژه به استان سفر کند بهتر است وقتش را برای کارهای مهم تر بگذارد چرا که پروژه هایی مانند سیمان باقران با حضور فرماندار و بخشدار و سایر مسئولان هم می تواند افتتاح شود. وی با بیان اینکه از طریق ویدئو کنفرانس هم رئیس جمهور می تواند این پروژه ها را افتتاح کند، افزود: ما درخواست داریم این سفر خیر و برکات بیشتری برای خراسان جنوبی داشته باشد چرا که از  وعده ۲۶۰ میلیارد تومانی سفر اول رئیس جمهور تاکنون ۶۰ تا ۷۰ میلیارد آن محقق شده و انتظار داریم مابقی این رقم در این سفر پرداخت شود.
نماینده مردم بیرجند ، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در صورت تحقق این وعده ها مردم از این سفر خوشحال خواهند شد، اذعان داشت: اگر قرار باشد وعده اختصاص اعتباری به مردم داده شود اما سر جا باقی بماند و محقق نشود مردم هم از سفر مسئولان استقبالی نخواهند داشت.
تبعیض در تخصیص اعتبارات حوزه آب
حجت الاسلام عبادی با اشاره به مشکلات خشکسالی و کم آبی در خراسان جنوبی گفت: وزارت نیرو استان های  آذربایجان شرقی و غربی را صرفا بخاطر اینکه وزیر اهل این استان ها است را در رأس اعتبارات کشوری قرار داده و ۲۰۰تا ۳۰۰ میلیارد تومان را فقط به دریاچه ارومیه اختصاص داده است. وی از رئیس جمهور خواست نظارت بیشتری بر اینگونه دیدگاه ها داشته باشد و در ادامه افزود: وزارت نیرو باید اطلاع رسانی کند که تاکنون برای خراسان جنوبی چقدر هزینه کرده و چه کارهایی انجام داده است. وی افزود: درست است که مردم استان خراسان جنوبی ساکت و آرام هستند ولی عمق مسائل را متوجه می شوند. وی با تاکید بر اینکه دولت باید تدبیرش را با کلنگ زنی دو پروژه راه آهن و انتقال آب به مردم استان نشان دهد ، تاکید کرد: نباید با احساسات مردم بازی شود.
سفر رئیس جمهور برای داشتن دستاوردهایی مهم
برنامه ریزی شده است
نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه به طور قطع سفر رئیس جمهور در بالاترین شرایط برای داشتن دستاوردهایی مهم برنامه ریزی شده، به خبرنگار ما گفت: رئیس جمهو برای انجام چند افتتاحیه به خودش زحمت سفر به استان را نمی دهد و قطعا کار بیهوده نمی کند و با توجه به اینکه دومین سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی را خواهیم داشت همین اقدام، شایسته قدردانی است.
لزوم ورود رهبری به مشکلات کم آبی در خراسان جنوبی
دکتر محمد رضا امیر حسنخانی نیز مشکل اصلی استان را آب عنوان کرد و افزود: این مشکل باید رفع شود و سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی می تواند بسیار موثر باشد ولی به نظر می رسد باید از رهبر انقلاب نیز در این موضوع کمک گرفت چرا که ایشان به مشکلات مناطق محروم توجه ویژه دارند. وی به خشک شدن ۲ هزار قنات در استان اشاره کرد و  ادامه داد: بخاطر خشکسالی چندصد روستا در استان تخلیه شده و این در حالی است که نرخ رشد استان هم منفی بوده و شاهد افزایش مهاجرت ها بوده ایم بنابراین رئیس جمهور باید به استان ما توجه ویژه داشته باشد.
مردم باید اثرات پروژه ها و قول های دولت را ببینند
وی از توجه ویژه به رونق حمل و نقل  در استان بعنوان دیگر خواسته مردم یاد کرد و اذعان داشت: خراسان جنوبی از شبکه ریلی محروم است و فرودگاه هم هر چند در استان فعال است اما در روز یک پرواز یا دو پرواز را بطور مثال به تهران دارد و باید این را با سایر مراکز استان ها مقایسه کرد چرا که برای توسعه کفایت نمی کند. وی خواستار اتصال استان به شبکه ریلی شد و افزود: دولت یا باید خودش در این زمینه سرمایه گذاری کند یا از طریق فاینانس یا ورود مجموعه هایی مانند آستان قدس این پروژه را در اسرع وقت به نتیجه برساند تا مردم اثرات آن را ببینند.
عدم تحقق اعتبار ۲۰۰ میلیاردی سفر اول رئیس جمهور
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه از اعتبار ۲۶۰ میلیارد تومانی مصوب در سفر اول رئیس جمهور به استان در سال ۹۳، مبلغ  ۲۰۰  میلیارد تومان محقق نشده، اذعان داشت: اگر قرار باشد در سفرهای رئیس جمهوری وعده ها عملیاتی نشود سفر به استان چه فایده ای خواهد داشت.
خراسان جنوبی باید بلحاظ بودجه ای تکان بخورد
دکتر نظرعلی افضلی نیز از انتقال آب و ایجاد شبکه راه آهن به استان بعنوان مهم ترین خواسته های مردم یاد کرد و افزود: استان خراسان جنوبی بعد از سیستان و بلوچستان بلحاظ عقب ماندگی در رده آخر قرار دارد بنابرابن انتظار می رود اقدامات عملی در دستور کار دولت قرار گیرد تا بلحاظ پایه بودجه ای استان ما تکان اساسی بخورد.
وی از گازرسانی به مناطق مختلف و  فعال شدن بازارچه های مرزی بعنوان دیگر خواسته مردم یاد کرد و اذعان داشت: برای حل مشکلات استان خراسان جنوبی باید اتاق فکری تشکیل شود تا بصورت عملی مورد بررسی قرار گیرد و بنا به گفته رهبر انقلاب مسئولان بشود بشود نگویند بلکه بگویند چه کرده اند.
ارائه گزارش از مصوبات سفر اول
 رئیس جمهور خواسته مردم
نماینده مردم قاین و زیر کوه در مجلس شورای اسلامی نیز از ارائه گزارش سفر اول رئیس جمهور به استان بعنوان یکی از خواسته های مهم یاد کرد و گفت: دولت باید در راستای محرومیت زدایی استان گام بردارد و سفر تشریفاتی  بدرد مردم نمی خورد. فرهاد فلاحتی با بیان اینکه نمایندگان مردم در جلسات مختلف مشکلات استان را منتقل کرده اند و دولت از آن مطلع است، افزود: انتقال آب و راه آهن برای استان حیاتی است. وی از بیکاری و  افزایش مهاجرت از روستاها بعنوان دیگر مشکل استان یاد کرد و ادامه داد: بلحاظ زیرساختی استان دچار عقب ماندگی است که امید است این سفر باب خیری برای حل مشکلات اساسی استان باشد. وی با اشاره به گلایه مندی مردم از بر زمین ماندن مصوبه دولت در خصوص تخصیص اعتبار خشکسالی و سرمازدگی به محصولات انار و زعفران اذعان داشت: این اعتبارات در سایر استان ها ابلاغ شده ولی هنوز به استان ما نرسیده و دولت به این مقوله بی توجهی کرده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*