ذخیره ۱۲۰ تنی طلا و مس در خراسان جنوبی

معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی  با اشاره به پتانسیل و ظرفیت معدنی موجود در خراسان جنوبی گفت: در دولت تدبیر و امید کارهای خوبی بر روی معادن انجام شده اما باید به سمت فرآوری محصولات معدنی استان پیش برویم و از خام فروشی جلوگیری شود. بی‌بی عصمت سرفرازی در دیدار با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور اظهار کرد: ظرفیت‌های زیادی در معادن و سایر حوزه های صنایع در استان خراسان جنوبی وجود دارد که باید تلاش زیادی شود تا بستر برای فعالیت مردم فراهم شود. سرفرازی با بیان اینکه مطالعات ژئوفیزیک، فضایی از داشته‌های استان خراسان جنوبی را ترسیم می‌کند، افزود: با توجه به اینکه امنیت نیروی انسانی و نگهداشت جمعیت بسیار مهم است باید متناسب با ظرفیت‌ها و اشتغال برنامه‌ریزی کنیم.
اکتشافات عمقی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این دیدار  با بیان اینکه سیاست وزارت صنعت و معدن به سمت اکتشافات عمقی رفته، گفت: اکتشاف در عمق ذخایر، مواد معدنی را تا سه برابر افزایش می دهد. مهندس کره ای با بیان اینکه به همین دلیل در اکتشافات اخیر، معدنی که در عمق ۲۵ متر کشف شده باشد، نداریم، بیان کرد: بنابراین دنیا از حدود سه دهه قبل به سمت اکتشافات عمیق رفته است. وی اظهار کرد: در حال حاضر متوسط اکتشاف های معدنی برخی کشورها ۲۴۰ متر بوده در صورتی که ما هنوز در آغاز راه هستیم و اقدامات شایسته ای انجام نشده است. رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور یکی از نخستین و مهمترین راه های اکتشافات عمقی را روش ژئوفیزیک هوایی عنوان کرد و گفت: بیش از یک چهارم پروازهایی که در کشور برای انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی انجام شده مربوط به خراسان جنوبی است.
۴ درصد ذخایر قطعی کشور در خراسان جنوبی
معاون اکتشافات سازمان زمین شناسی کشور هم در این دیدار با بیان اینکه خراسان جنوبی سومین استان بزرگ کشور بوده که ۹ درصد از مساحت آن را در بر می گیرد، گفت: درحال حاضر چهار درصد از ذخایر قطعی معدنی کشور در خراسان جنوبی وجود دارد. برنا در ادامه  از وجود شش درصد ذخایر قطعی کشور در استان خبر داد و گفت: علاوه بر این خراسان جنوبی دارای برخی از مواد معدنی از جمله منیزیت، گل سفید، نیکل، بازالت و سنگ نما بوده که در استان های دیگر وجود ندارد. وی با بیان اینکه اکتشافات نوین در این استان انجام شده است، اظهارکرد: در دهه ۸۰ در سه برش اولویت دار و پنج لایه اطلاعاتی انجام شد. وی با بیان اینکه خوسف- فردوس به طول ۲۷ هزار کیلومتر مربع، آیسک- شارقنج-فردوس، گزیک- آهنگران از جمله این برش ها است، افزود: این ها سبب شد که برای اولین بار کمربند مس طلا در این استان کشف و این استان کاملا طلایی و مس دار شود. معاون اکتشافات سازمان زمین شناسی کشور با بیان اینکه بر اساس این اکتشافات ۲۰ تن طلا و ۱۰۰ میلیون تن مس ذخیره استان است، افزود: البته این داشته های استان نیست و به طور حتم مطالعات ادامه پیدا کند نتایج بهتری حاصل می شود. به گفته وی  بر اساس این اکتشافات توانسته ایم ۱۰ محدوده امید بخش شامل ذخایری از طلا، مس، نیکل، آهن و … را کشف کنیم که سبب شده اکیپ ها وارد فاز اکتشافات تفضیلی نیز شوند. برنا گفت: بر اساس اکتشافات انجام شده  تاکنون پنج معدن به مرحله گواهی کشف رسیده  و امیدواریم با اقدامات انجام شده چند معدن دیگر نیز به مرحله گواهی کشف برسند.
شکوفایی  اقتصاد  خراسان جنوبی با توجه  به  صنایع معدنی
معاون اکتشافات سازمان زمین شناسی کشور با بیان اینکه علاوه بر اکتشافات جدید ،روی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، مصالح ساختمانی، نما و معادن متروکه نیز کارهای اکتشافی انجام شده گفت:خراسان جنوبی از استان هایی است که اگر صنایع معدنی در راستای کشفیات سازمان زمین شناسی پیش رود در آینده شاهد شکوفایی اقتصادی آن خواهیم بود. گفتنی است، با حضور معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت کشور شرکت طاق بیست سازنده سازه های فولادی و شرکت کویر مس مشرق زمین به بهره برداری رسید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*