آخرین خبر :

تنها ۳۵ درصد تسهیلات رونق تولید در خراسان جنوبی پرداخت شد

از ۷۰۲ واحد صنعتی ، تولیدی و کشاورزی که در سامانه بهینه یاب برای دریافت تسهیلات رونق تولید در استان ثبت نام کرده اند ۵۶۵ واحد برای دریافت تسهیلات ۴۸۵ میلیارد تومانی به بانک معرفی شده اند که تاکنون از این تعداد ۲۸۰ واحد یعنی حدود ۵۰ درصد آنها  توانسته اند تسهیلاتی به مبلغ ۱۶۰ میلیارد تومان را دریافت کنند بنابراین با توجه به اینکه هنوز تعداد زیادی از واحدهای تولیدی و صنعتی  موفق به دریافت تسهیلاتشان نشده اند و از رقم مصوب استان در حوزه رونق تولید فقط ۳۵ درصد آن پرداخت شده شاهد عدم پرداخت تسهیلات در ماه های پایانی سال توسط بانک ها هستیم و این در حالی است که استاندار خراسان جنوبی هم در جلسات مختلف اعلام کرده که پرداخت تسهیلات رونق تولید تا پایان سال ادامه خواهد داشت. مدیر یکی از واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی بیرجند با ابراز گلایه مندی از عدم پرداخت تسهیلات رونق تولید توسط بانک ها در استان در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: واحد تولیدی من متقاضی دریافت ۲ میلیارد تومان تسهیلات از محل رونق تولید بوده که علارغم موافقت های اولیه تاکنون موفق به دریافت این تسهیلات نشده ام و از چند ماه گذشته قرار بوده بانک برای برآورد محل اجرای طرح مراجعه کند ولی این اتفاق نیفتاده و در حال حاضر هم بانک ها از پرداخت تسهیلات امتناع می کنند و اعلام کرده اندتا بعد از ایام تعطیلات رقمی پرداخت نخواهد شد. وی با بکار بردن این عبارت که من دیگر امیدی به دریافت این تسهیلات ندارم ، ادامه داد: به نظر من اکثر واحدهایی که موفق به دریافت تسهیلات رونق تولید شده اند مشکل خاصی نداشته اند و یا اینکه بدهی هایشان استمهال شده چرا که من بعنوان یک واحد مشکل دار نتوانستم از این طرح بهره ای ببرم و گویی آنچه در تبلیغات از تسهیلات رونق تولید گفته می شود با اجرا تفاوت دارد.
دستورالعمل بانک مرکزی
برای عدم پرداخت تسهیلات ابلاغ نشده است
با وجود اینکه برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی از عدم پرداخت تسهیلات توسط بانک ها سخن می گویند سرپرست اداره امور شعب بانک ملی خراسان جنوبی اعلام کرده که تاکنون دستورالعملی از سوی بانک مرکزی مبنی بر عدم پرداخت تسهیلات به ما ابلاغ نشده است. دهباشی در پاسخ به این سوال که در حال حاضربرخی از شعب بانک ها از پرداخت تسهیلات رونق تولید  امتناع می کنند، گفت: شاید آن بانک دستورالعمل داخلی داشته و من در جریان این موضوع  نیستم ولی اگر پرونده ای تکمیل باشد باید پرداخت شود .
بانک ها برای مدیریت خروجی و ورودی منابعشان در ماه های پایانی تسهیلات نمی دهند
مدیریت شعب بانک مسکن در خراسان جنوبی در گفت وگو با خبرنگار ما در مورد عدم پرداخت تسهیلات رونق تولید توسط بانک ها اذعان داشت: بانک مسکن تاکنون به دو معرفی شده تسهیلات رونق را پرداخت کرده و یکی دو پرونده هم یا تکمیل نبوده یا در وثیقه مشکل داشته اند. پور قربانی ادامه داد: در ماه های پایانی سال  معمولا با توجه به افزایش خریدها شاهد خروج پول از سیستم بانکی هستیم و از طرف دیگرحجم پرونده ها برای دریافت تسهیلات نیز معمولا در این فاصله زمانی افزایش می یابد بنابراین بانک برای مدیریت منابعش در ماه های پایانی تسهیلات را پرداخت نمی کند. وی با بکار بردن این عبارت که بانک ها در این بازه زمانی ترمز دستی را می کشند و منابعشان را مدیریت می کنند ، افزود: بانک ها هم چنین در ماه پایانی سال حساب های مالی فشرده ای دارند که آنها را درگیر می کند.
عملکرد استان در پرداخت تسهیلات رونق
تولید خوب بوده است
مدیر عامل شرکت شهرک های خراسان جنوبی نیز معتقد است که عملکرد استان در پرداخت تسهیلات رونق تولید به نسبت منابع و تعداد واحدهای صنعتی خوب بوده است.  جرجانی با اشاره به تاکیدات استاندار مبنی بر اینکه نمی پذیریم تسهیلات رونق تولید توسط بانک ها در ماه های پایانی سال پراخت نشود ،به خبرنگار ما گفت: شاید علت عدم پرداخت تسهیلات توسط  بانک ها تکمیل نبودن پرونده متقاضی باشد و در ابتدا عنوان میشد که بانک ملی این تسهیلات را نمی دهد اما بعد از بررسی مشخص شد که شایعه است و بانک تسهیلات را پرداخت می کند.
بانک ها و واحدها را رودرروی هم قرار می دهیم
وی ادامه داد: برخی از بانک ها نیز پرونده متقاضی را برای تایید به تهران ارسال می کنند که این روند زمان بر است ولی ما تلاش کرده ایم برای رفع مشکلات در این حوزه واحدها و بانک ها را رودررو قرار دهیم چرا که واحدها می گویند پرونده ما تکمیل است و بانک زیر بار نمی رود و از طرف دیگر بانک می گوید پرونده ناقص است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*