آخرین خبر :

در صحنه درگیری حاضر نبودیم …

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده
اولین جلسه دادگاه کیفری استان برای رسیدگی به پرونده قتل مرحوم حسین – ح که در یک نزاع جان باخته است، روز گذشته برگزار شد و متهمین حاضر در جلسه منکر حضور در صحنه درگیری شدند.
آغاز درگیری از روستایی در شهرستان سبزوار
قاضی رمضانی در ابتدای این جلسه به تشریح ماوقع روز حادثه پرداخت و گفت: چند سال قبل نزاعی در یکی از روستاهای شهرستان سبزوار رخ می دهد که در نهایت به درگیری فیزیکی منجر می شود و در ادامه عده ای از یک طرف درگیری کامیونی را که متعلق به عباس – ح (پدر مقتول)  است و عازم بیرجند، زاهدان یا جنوب کشور می باشد را به گمان اینکه خودش سرنشین کامیون است تعقیب کرده و در بین راه با وجود آنکه متوجه می شوند پسر صاحب کامیون سرنشین آن است وی را مورد ضرب و شتم قرار داده به نحوی که استخوان پای چپش می شکند و وی به بیمارستان منتقل می گردد و پس از مدتی مرخص و به شهر خودش می رود و در ادامه حالش وخیم شده و در بیمارستان فوت می کند و پزشک قانونی هم علت فوت وی را ورود چربی مغزاستخوان شکسته شده اش به خون و مسدود شدن شریان های وی اعلام می کند.
۱۰ نفر متهم به شرکت در نزاع هستند
به گفته قاضی رمضانی، ابتدا پرونده تحت عنوان قتل شبه عمد به دادگاه فردوس می رود که این دادگاه نظر به قتل عمد می دهد و لذا پرونده به دادگاه کیفری یک استان ارجاع می شود که پس از انجام مقدمات کار، اولین جلسه رسیدگی به این پرونده را برگزار می کنیم. وی اضافه کرد: ۱۰ نفر در این درگیری شرکت داشته اند و وکلای متهمین و وکیل اولیای دم نیز در جلسه حضور دارند.
اولیای دم مقتول: تقاضای قصاص ضاربین را داریم
در ادامه قاضی رمضانی از عباس – ح (پدر مقتول) و مادر و همسر وی دعوت کرد که درخواست خود را مطرح کنند که هر سه نفر ۷ نفر را به عنوان متهمین و ضاربین اصلی معرفی و خواستار قصاص آنها شدند و همراهان آنها را نیز مستحق مجازات دانستند.
پورعلی وکیل اولیای دم نیز از علی – ح، ابولفضل – ح، مهدی – ح، حسین – ب، مرتضی – ح، حسن – ح و محسن – ب به عنوان ۷ نفر متهم اصلی پرونده و ضاربین متوفی نام برد و به وکالت از اولیای دم  مقتول خواستار قصاص این افراد و مجازات ۳ نفر متهم دیگر پرونده شد و گفت: این متهمین با قصد و نیت قبلی سوار بر دو دستگاه خودروی سواری ( پژو و پراید) کامیون پدر مقتول را تعقیب و وقتی مقتول در میدان خروجی فردوس برای تهیه آب و مواد غذایی از کامیون پیاده شده با آلات قتاله متعدد از جمله شمشیر و میله آهنی و چوب به وی حمله ور شده و وی را مورد ضرب و شتم قرار داده اند. ضمن اینکه ۳ متهم دیگر پرونده نیز آنان را همراهی کرده اند و در فرار آنها از صحنه درگیری مشارکت داشته اند.
درگیری با نیت قبلی و با هدف کشتن مقتول صورت گرفته است
به گفته وی، مضروب تنها یک نفر بوده و کتک زدن وی توسط ۷ نفر و آنهم مسلح به سلاح های سرد ضرورتی نداشته و اگر این افراد قصد کشتن وی را نداشتند با این تعداد نفر و اینهمه چوب و چماق و شمشیر به او حمله ور نمیشدند و لذا بحث قتل شبه عمد در این خصوص مصداق ندارد. ضاربین در ادامه نیز یک بلوکه سیمانی را روی پای مقتول انداخته و پایش را شکسته اند که در ادامه همین امر موجب مرگ وی شده و تمامی این اتهامات بر اساس اظهارات مقتول پیش از فوت، اظهارات ۳ نفر شاهد و راننده کامیون، گواهی پزشکی قانونی و محتویات پرونده مطرح است. وکیل اولیای دم در پایان گفت: با توجه به طرح قتل شبه عمد در دادگاه اولیه، قرار بازداشت متهمین (به جز متهم اصلی) به وثیقه تبدیل شد که درخواست تجدید نظر در این باره و بازداشت متهمین را دارم.
متهم اصلی پرونده: در صحنه درگیری از خودرو پیاده نشدم…
در ادامه ابوالفضل – ح به عنوان متهم اصلی پرونده برای دفاع در جایگاه قرار گرفت و قاضی رمضانی اتهام مشارکت در قتل عمد، کتک کاری با سلاح سرد و اخلال در نظم عمومی را به وی تفهیم کرد که او با بیان اینکه من اصلا از خودرو پیاده نشدم و صحنه درگیری را ندیده ام، اتهامات را رد کرد و گفت: در محلی که بعد ها گفته شد محل درگیری است به من گفتند که پیاده شوم و آن سوی خیابان بایستم و مراقب باشم که چنانچه خودروی افراد آشنا از محل عبور کنند، متوجه درگیری نشوند و لذا اصلا در ابتدا حکم منع تعقیب برایم صادر شده بود و در ادامه با توجه با اظهارات مرحوم، دستگیر شدم. قاضی رمضانی پرسید در کدام خودرو نشسته بودی و چند نفر بودید و چه وسایلی داخل ماشین بود؟ متهم پاسخ داد: ۵ نفر داخل خودروی پژو بودیم و اصلا هیچ سلاحی داخل خودرو نبود.
قاضی پرسید: صدای درگیری ها را نشنیدی؟
متهم گفت: داشتم از طریق گوشی تلفن همراهم با همسرم صحبت می کردم و متوجه نشدم.
از هدف سفر بی اطلاع بودم
قاضی : اصلا برای چه در این سفر دیگران را همراهی کردی؟
متهم: ما دسته جمعی قبلا به شمال هم برای تفریح رفته بودیم و با هم فامیل هستیم و لذا همراهشان شدم.
قاضی: یعنی اصلا دلیل این سفر را نمیدانستی و متوجه هماهنگی های همراهانت از طریق تلفن همراه هم نشدی؟
متهم: نه! بعد از درگیری هم که از قضیه مطلع شده بودم به ما گفتند شما در شهر دوری بزنید تا ما هم خودمان را به شما برسانیم که در ادامه متوجه شدیم که خودروی دیگر توسط پلیس متوقف شده است.
در ادامه به دستور قاضی رمضانی محسن – ب، مرتضی – ح، حسن – ح و محمد – ر نیز بعنوان متهمین حاضر در جلسه برای دفاع در جایگاه قرار گرفتند و به آنها تفهیم اتهام شد که آنها نیز هرگونه دخالتشان در درگیری را تکذیب کردند و از اساس منکر اطلاع از هدف سفر شدند.
دفاع وکلای متهمین: شکستن پا عمل کشنده ای نیست
در ادامه نیز وکلای متهمین به دفاع از موکلین خود پرداختند. آنها با بیان اینکه این قتل با نیت و قصد قبلی صورت نگرفته و موکلین به دنبال پدر مقتول بوده اند نه خودش و اساسا شکستن پای مقتول، عملی کشنده نبوده و در ادامه کوتاهی مقتول و ترک ادامه درمان با رضایت وی و تأخیر وی در مراجعه بعدی به بیمارستان، علت مرگش بوده، موکلین خود را از اتهام قتل عمد و مشارکت یا معاونت در آن مبری دانستند. آنها همچنین درخواست کردند تا تعداد دقیق حاضرین در صحنه درگیری مشخص شود. ضمن اینکه صرف همراهی کردن نمی تواند دلیل اتهام باشد و …
البته چند نفر از متهمین هم در جلسه حضور نداشتند و وکلای آنها در غیابتشان از آنان دفاع کردند.
در ادامه بار دیگر قاضی رمضانی به متهمین حاضر در جلسه تفهیم اتهام کرد و آنها نیز بار دیگر منکر هرگونه دخالت در درگیری شدند.
وکیل اولیای دم:
جراهات بدن مقتول به شکستن پا محدود نمی شده است
پور علی وکیل اولیای دم در ادامه با بیان اینکه اتهامات مطروحه بر اساس کیفر خواست تفهیم شده است، گفت: جراحات بدن مقتول بیش از شکستگی پا بوده و ضاربین از دیگر آلات و عدوات هم استفاده کرده اند. ضمن اینکه مقتول به دلیل نبود امکانات در بیمارستان فردوس به بیمارستان سبزوار رفته و ۳ بامداد روز بعد از ترخیص در بیمارستان سبزوار حاضر بوده است و طی این مدت عوارض شکستگی باعث مرگ نمی شود.
قاضی رمضانی در پایان اظهار امیدواری کرد: دادگاه کیفری استان در وقت مناسب و مقرر رأی خود را اعلام نماید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*