آخرین خبر :

۴ شهرستان مرزی خراسان جنوبی در آستانه خالی شدن ازسکنه

سومین جلسه کارگروه پیش بینی و پیشگیری ازگسترش بافت های ناکارآمد ستاد بازآفرینی شهری روز گذشته با دستور جلسه شناسایی و معرفی روستاهایی که بیشتر درمعرض مهاجرت قرار دارند و یا اینکه در آنها  مهاجرت دسته جمعی و نامتعارف اتفاق افتاده برگزار و مقرر شد این نقاط بصورت دقیق احصا شوند و از طرف دیگر دستگاه های اجرایی  طرح ها و برنامه های پیشگیرانه خود را برای توانمند سازی مناطق روستایی ارائه دهند. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی در این جلسه با اشاره به ارسال نامه ای از ستاد بازآفرینی کشور در راستای احصای مناطق روستایی که مهاجرت دسته جمعی و نامتعارف درآنها اتفاق افتاده گفت : وزارت راه هم نامه ای به استانداری ها در این زمینه ارسال کرده تا با انعکاس این موارد به مرکز تصمیم عاجلی برای آن اتخاذ شود. حجت الاسلام والمسلمین وحدانی نیا  افزود: در این نامه ابلاغی ۱۷ بند تعریف شده که ازجمله این موارد تشکیل کمیته تخصصی توانمند سازی مناطق روستایی به همت سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان است که انتظار می رود دستگاه های متولی  تا پایان سال پیگیر تحقق این دستورالعمل  ها باشند.
خراسان جنوبی مهاجر فرست است تا مهاجر پذیر
نماینده اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این جلسه با بیان اینکه  یکی ازمشکلات استان ما این است که مهاجر فرست است تا مهاجرپذیر اذعان داشت : بخاطرخشکسالی خراسان جنوبی استانی مهاجر فرست است و تاکنون مشاهده نشده روستایی به یکباره در استان خالی ازسکنه شود. جلالی زاده با اشاره به اقدام اخیر استانداری و بسیج برای ماندگاری مردم در روستاها گفت: در این اقدام استانداری و بسیج مالکیت روستاها را قبول کرده اند و با تامین زیر ساخت ها روستا ها را احیا کرده و  جمعیت را برگشت داده اند. وی افزود : خالی شدن روستاها بلحاظ امنیتی و سرریز شدن جمعیت بسوی حاشیه  شهرها و حاشیه نشینی اثرات مخرب زیادی را در پی دارند.
۴ شهرستان مرزی استان درحال خالی شدن از سکنه
کارشناس دفتر روستایی استانداری خراسان جنوبی نیز از  ۴ شهرستان مرزی سربیشه، درمیان، نهبندان و زیرکوه بعنوان شهرستان هایی که بیشترین مهاجرت پذیری را داشته اند، یاد کرد و ادامه داد : ۴ شهرستان  مرزی مذکور در حال خالی شدن از سکنه هستند  و این قابل انکار نیست. اسماعیلی افزود: در ۷۹ روستای بالای ۲۰ خانوار سربیشه در بخش درح و مرکزی ،  ۵۹ روستا ی درمیان در بخش گزیک و قهستان، ۴۴ روستای نهبندان در بخش شوسف و مرکزی و ۵۳ روستای زیرکوه در بخش شاسکوه و  مرکزی می توان گفت مهاجرت زیادی صورت گرفته است.
روستاهای حاشیه شهر بیرجند تعیین تکلیف شوند
معاون عمرانی شهرداری بیرجند در ادامه با بیان اینکه  بیرجند بیشترین صدمه را از روستاهای حاشیه ای دیده است ، گفت: این روستاها ازخدمات شهری استفاده می کنند در حالیکه عوارضی را پرداخت نمی کنند. عدل خواستار تعیین تکلیف وضعیت این روستاها شد و عنوان کرد : تعیین تکلیف روستاهای حاشیه شهر بیرجند  دردستور کارفرمانداری قرار دارد و ما خواستار تسریع در این روند هستیم چرا که شهر بیرجند در حال حاضر جمعیتی مازادی را تحمل می کند.
ثبت جهانی ۱۱ قنات در خراسان جنوبی
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان نیز دراین جلسه به برخی ازاقدامات صورت گرفته در روستاهای استان برای  ماندگاری جمعیت اشاره کرد و گفت : یکی از راه‌های جلوگیری از مهاجرت در روستاها احیای قنوات است که میراث فرهنگی در سال گذشته ۱۱ قنات در کشور را به ثبت جهانی رسانده است. شریعتی منش با بیان اینکه احیای قنوات در ماندگاری مردم در روستاها تأثیر زیادی دارد، افزود: یکی دیگر از راه‌های تثبیت جمعیت و کاهش مهاجرت‌ها به شهرها رونق گردشگری است که متأسفانه در حال حاضر هزینه‌ای برای احداث هتل نداریم اما در روستاها مردم می‌توانند با اخذ وام ۴ درصد خانه‌های خود را مرمت کرده و پذیرای گردشگران باشند که تاکنون این کار در برخی از روستاهای استان انجام شده است. وی از راه اندازی موزه عروسک در باغ اکبریه تا پایان سال خبر داد و اذعان داشت : در روستای کریت شهرستان طبس که در سال ۵۸ زلزله شد و به طور کامل تخریب شد توسط مردم خانه‌هایشان بازسازی شد و این روزها شاهد رونق گردشگران است همچنین در روستاهای حلوا و اسفهک نسبت به مرمت خانه‌ها اقدام شده است و گردشگری رونق یافته است. نماینده جهاد کشاورزی نیز دراین جلسه از اجرای سیستم های نوین آبیاری ،یکپارچه سازی اراضی و تشکیل صندوق های خرد زنان روستایی به عنوان اقدامات این مجموعه در ماندگاری جمعیت روستایی استان یاد کرد.
اقدامات ادارات در ماندگاری جمعیت روستایی باید خروجی داشته باشد
معاون عمرانی فرمانداری بیرجند در ادامه با بیان اینکه ما پیگیر تهیه طرح باز افرینی روستاهای حاشیه شهر هستیم ، اذعان داشت: اجرای طرح بازآفرینی به مشارکت مردمی نیاز دارد. مهندس رونقی افزود: فعالیت هایی که توسط دستگاه های اجرایی در روستاها برای ماندگاری جمعیت انجام می شود خوب است اما باید دید خروجی کار چگونه است و به نظر می رسد آنچنان که باید و شاید خروجی نداشته است. وی ادامه داد:  جمعیت فزاینده ای که در حاشیه شهرها وجود دارد خود نشان از این می دهد که اقدامات ما به نتیجه مطلوب نرسیده وما الان در روستای امیر آباد بیرجند ۱۰ هزار ساکن داریم بنابراین به نظر می رسد باید برنامه جامعی تعریف شود.
بخش عمده اعتبارات صرف آبرسانی روستاها می شود
وی با بیان اینکه هر روز شاهد اعتراض روستاهای مختلف بخاطر کم آبی و نبود آب هستیم، افزود: بارندگی ۷/۴ میلی متری امسال در مقایسه با بارندگی ۳۷ میلی متری سال گذشته بر نگرانی ها افزوده است و باید گفت بخش عمده اعتبارات صرف ابرسانی روستایی می شود. وی با اشاره به اینکه احیای قنوات به هزینه زیادی نیاز دارد ، تصریح کرد: در روستاهایی که هدف گردشگری هستند کارهایی زیادی انجام شده ولی باید در سایر روستاها نیز اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد. دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان نیز در ادامه خواستار تهیه آمار میدانی و دقیق از جمعیت روستاهای استان شد و گفت: جای شکرش باقی است که جمعیت مهاجر روستایی درخود شهرستان ها ساکن شده اند و به حاشیه شهرهای بزرگ نرفته اند. حسنی مقدم افزود : باید در این جلسات کارشناسانی حضور داشته باشد که از نظرات انها بتوان عملیاتی بهره گرفت چرا که مسئولان معمولا درگیری های زیادی دارند ونمی توان به ریز وارد مسائل شد. وی تاکید کرد: انجام کارهای پراکنده در روستاها برای ماندگاری جمعیت راه بجایی نمی برد بنابراین باید برنامه ریزی درستی صورت گیرد . وی ادامه داد: پیشنهاد می شود دولت و کارخانجات و شرکت های دولتی در مناطق مرزی حضور یابند تا از ظرفیت نیروی انسانی بهره بگیرند که این اقدام در ماندگاری جمعیت تاثیر بسزایی خواهد داشت. وی تصریح کرد: با توجه به شرایط استان؛ کسی حاضر نیست سرمایه گذاری داشته باشد و باید گفت اگر کویر تایر و یا کارخانه منیزیم دراستان نبودند چه کاری برای ایجاد اشتغال می توانستیم انجام دهیم. وی اذعان داشت: تعداد واحدهای صنعتی استان معدود است و تاکنون در این حوزه کمتر کار شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*