یادداشت امروز / رفتارخیابانی مردم وعقب ماندگی

فرهنگ، قانون گرایی و احترام به آن، به عنوان یکی از عوامل مهم ثبات و امنیت در جامعه، یک شاخص مهم در توسعه یافتگی وقدرت نرم کشورها قلمداد می‌گردد. توسعه یافتگی با تقلید رفتار کشورهای توسعه یافته به دست نخواهد آمد بلکه ریشه در عملکرد همه افراد یک جامعه بخصوص رفتاروکرداراجتماعی نخبگان دارد. بدون رعایت قانون و فرهنگ صحیح،حرکت به سمت توسعه تنها منجر به مصرف زدگی و تقلید رفتارهای غیرموثرخواهد شد. ریاکاری، تقلب، دروغ و دهها مشکل دیگر در جامعه ، نه ناشی از تحریم‌ها، اسرائیل و آمریکا و یا هر قدرت خارجی است، بلکه ناشی از عملکرد فرد فرد ما ایرانیان است. سوال اساسی اینجاست که این کاستی‌ها چگونه باید اصلاح شوند؟ آیا منجی باید این روند را اصلاح کند ؟ آیا این عدم تبعیت از قانون ناشی از تحریمهاست؟  قانون گریزی، ناهنجاریهای اجتماعی و فقر اقتصادی چهره مناسبی از ایران به دنیا عرضه نخواهد کرد. یک ایران با آزادی‌های اجتماعی مبتنی بر قوانین اخلاقی و اجتماعی و حاکمیت فرهنگ رعایت حقوق یکدیگر، با وجود مردمانی شاد و به نسبت مرفه، اسلام رحمانی و اخلاقی را به دنیا عرضه خواهد نمود، چرا که اصولا” دین برای سعادت دنیا و به دنبال آن آخرت بشریت آمده است و به همین جهت بوده است که همه بزرگان دین و خیزشهای آنها ابتدا در جهت آزادی مردم از قیود بندگی و بردگی و رفاه اجتماعی بوده است و پس از آن در جهت اصلاح رفتاری و اخلاقی مردم گام برداشته اند.
توسعه یافتگی با مقالات دانشگاهی، خودروی لوکس، مراکز خرید بزرگ و حتی سرعت اینترنت سنجیده نمی شود، بلکه نماد توسعه را باید در رفتارهای اجتماعی شهروندان جستجو نمود و میزان احترام و امنیتی که جامعه و افراد برای یکدیگر قائل هستند. قانون حاصل از اراده ملت بعنوان عامل مهم توسعه و نظم در جوامع بشری است و جامعه قانون گریز، یک جامعه متمدن نیست و هر چه میزان رعایت قانون و احترام به حقوق یکدیگر در یک جامعه بیشتر شکل گیرد، رشد و توسعه آن جامعه بیشتر خواهد بود.
طرح هایی چون زوج و فرد و یا طرح ترافیک مشکلی از آلودگی شهرها حل نخواهد نمود، آنچنان که گران شدن تاثیری در کاهش مصرف ندارد. بلکه همه اینها الگوهایی آموزشی است که باید در سیستم آموزشی گنجانده شود. وقتی معلم تنها بعنوان یک سوادآموز کاهش درجه می‌یابد و فیلترهای مناسبی برای بکارگیری در سیستم آموزش کشور وجود ندارد و حتی می‌توان گفت برنامه مشخصی برای تربیت و نه آموزش، حفظ کردن و مدرک گرفتن دیده نمی شود، نباید منتظر ایجاد نسلی قانونمدار باشیم چرا که به فرموده علی (ع): الناس علی دین ملوکهم.
رفتارخیابانی مردم مثل انداختن آب دهان به خیابان،پرتاب زباله به خیابان وجوی آب، آداب ومعاشرت خشن،متلک گویی به زنان، انضباط در صف های طولانی، پرهیز از آلودگی صوتی و…دلیل محکمی بر درجه توسعه یافتگی یا عقب ماندگی یک ملت است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*