پیش بینی اعتبارات طرح توسعه نهبندان در لایحه بودجه ۹۶

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده
سفر پرخیر و برکت مقام معظم رهبری به شهرستان نهبندان در روز هفتم شهریور ماه سال ۷۸ انجام شد ومعظم له در این سفر فرمودند: “من به نهبندان آمدم تا نظر مسئولان را به این منطقه و مناطقی مانند آن جلب نمایم”.
مهندس سید علی اکبر پرویزی استاندار خراسان جنوبی نیز شهریور ماه امسال در جمع دهیاران، اعضای شوراهای اسلامی و مدیران شهرستان نهبندان با بیان اینکه توصیه های مقام معظم رهبری در راستای توسعه نهبندان باید مورد توجه مدیران و برنامه ریزان استان و کشور باشد، تاکید کرد: برای اجرایی شدن طرح توسعه نهبندان باید از همه ظرفیت ها استفاده شود تا شاهد توسعه این منطقه باشیم.
اگر طرح توسعه به طور کامل اجرایی می شد نهبندان
را متحول می کرد
اصغر نظافت فرماندار شهرستان نهبندان در مهر ماه سال گذشته در جمع مسئولان بنیاد برکت کشور و مسئولان این شهرستان با اشاره به این سفر تاریخی و پر خیر برکت، گفت: رهبر معظم انقلاب در این سفر دستورات زیربنایی و دور اندیشانه ای صادر کردند که همه در قالب طرح توسعه نهبندان مکتوب گردید و توسط دولت وقت بازه زمانی ۱۰ ساله ای برای اجرای آن در نظر گرفته شد. وی تاکید کرد: این بازه زمانی ۱۰ ساله در سال ۹۵ به پایان می رسد اما بسیاری از فرمایشات مقام معظم رهبری که در طرح توسعه نهبندان آمده، اجرایی نشده که گازرسانی، ایجاد پادگان، فرمانداری ویژه و… از جمله این مصوبات اجرا نشده است. به گفته نظافت، اگر طرح توسعه نهبندان به طور کامل اجرایی می شد این شهرستان را متحول می کرد. فرماندار شهرستان نهبندان پیشرفت فیزیکی پروژه های بنیاد برکت را در این شهرستان قابل قبول دانست و افزود: همه مسئولان باید تلاش کنیم تا این طرح ها رو به جلو پیشرفت کند و پروژه ها به موقع و درست اجرا شده و به بهره برداری برسد.
آینده طرح توسعه نهبندان در هاله ای از ابهام
با وجود تمامی وعده ها اما در عمل برای طرح توسعه نهبندان در سال جاری ردیف اعتباری در بودجه پیش بینی نشده است و آینده این طرح از نظر مردم و مسئولین این شهرستان در هاله ای از ابهام قرار دارد.
نماینده استان در شورای عالی استانها نیز اخیرا با اشاره به عدم پیش بینی ردیف اعتباری برای طرح توسعه نهبندان و سربیشه در بودجه سال ۹۵، گفت: با توجه به تاکید ریاست جمهور بر توازن منطقه ای و توسعه مناطق کمتر توسعه یافته و چندین نوبت ملاقات با دکتر نوبخت، انتظار می رفت ردیف اعتباری طرح توسعه نهبندان و سربیشه در بودجه سال جاری نسبت به سال ۹۴ تقویت می شد اما متأسفانه حذف شده است!…
عاصفی افزود: تعداد ۳۲ پروژه عمرانی از اعتبارات طرح توسعه نهبندان و سربیشه ردیف داشته اند که متأسفانه در سال ۹۵ به کلی این ردیف حذف شده و این امر باعث رکود مضاعف پروژه ها، سرگردانی مردم و تشدید مهاجرت و بیکاری خواهد شد و لذا از مسئولین دست اندرکار انتظار می رود نسبت به استرداد اعتبارات ردیف مصوب توسعه ویژه نهبندان و سربیشه مساعدت نمایند.
حذف ردیف اعتباری طرح توسعه نهبندان و سربیشه
در این باره با نماینده مردم شهرستان نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز گفتگو کردیم. دکتر نظر افضلی با اشاره به اینکه بحث طرح توسعه نهبندان و سربیشه را از همان اوایل کار نمایندگی ام در مجلس با جدیت پیگیری کرده ام، گفت: بودجه امسال که آمد از سازمان مدیریت به ما گفتند که ردیفی برای طرح توسعه نهبندان و سربیشه اختصاص نیافته است که پرسیدیم مگر می شود؟ و گفتند که بله حذف شده است!…
وی افزود: پیگیری های زیادی انجام دادیم و تاکنون ۱۰ تا ۱۵ نامه نوشتیم. آنطور که خودشان هم می گویند ۳۰ میلیارد تومان دیگر باید در راستای اجرای طرح توسعه نهبندان و سربیشه اختصاص داده شود اما دوستان دم از توجیه می زدند در حالی که معاون امور مجلس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت این ردیف طرح حذف نشده، پرسیدیم پس کجاست؟ گفتند باید اختصاص بدهند.
دکتر افضلی اظهار کرد: به استان که آمدیم و پیگیر شدیم به ما گفتند باید از طرف سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان اولویت مشخص شود. من حتی در دیدار با آقای نوبخت، وی را برای پیگیری و رفع این مشکل قسم دادم و گفتم این اعتبار باید به شهرستانهای نهبندان و سربیشه اختصاص یابد. حتی در معاونت امور مجلس سازمان برنامه و بودجه به من گفتند که الزامات سال ۹۴ الزامات سال ۹۵ نیز هست و لذا ما هم پیگیر هستیم تا این موارد مکتوب و به استان ابلاغ گردد. پیگیر هستیم تا بنیاد برکت نیز به طور ویژه به شهرستانهای نهبندان و سربیشه نگاه کند. پیگیر هستیم تا گروهی کارشناس از سوی مقام معظم رهبری پس از ۱۷ سال به نهبندان بیایند و نتایج و فرمایشات مقام معظم رهبری را از نزدیک مشاهده کنند.
به گفته دکتر افضلی، باید پروژه های مولد و اشتغالزا در شهرستان های نهبندان و سربیشه اجرایی شود و تحقق این امر نیازمند اتحاد و همدلی است.  وی تصریح کرد: رسیدگی به شهرستانهای محروم نهبندان و سربیشه باید در اولویت قرار گیرد و ما امیدواریم که پیگیری هایمان به نتیجه مطلوب برسد.
طرح توسعه نه فراموش شده و نه حذف گردیده است
در پایان نظر رئیس سازمان برنامه و بودجه استان را جویا شدیم. محمد هادی آرین گفت: پس از سفر مقام معظم رهبری مقررشد در راستای ارتقای شاخص ها و رفع محرومیت های این شهرستان، مسئولین کمک های لازم را داشته باشند که در این راستا طرح توسعه نهبندان پس از انتزاع استان در سال ۸۶ مصوب گردید. با ادامه پیگیری ها در سال ۹۰ با سازمان برنامه ریزی وقت توافق شد که پروژه هایی تعریف شود و اقدامات لازم در این راستا نیز به انجام رسید و آنها ۲۰ تا ۲۳ پروژه را برای رفع محرومیت نهبندان پذیرفتند. در ادامه و با پیگیری های نمایندگان قبلی ۲ سال بعد مقرر شد طرح توسعه نهبندان به سربیشه هم تعمیم داده شود و در قالب طرح توسعه نهبندان و سربیشه پیگیری گردد و ما نیز تلاش کردیم کار را با برنامه پیش ببریم و برنامه ای را مدون کرده و به توافق رسیدیم که گردش کار را نیز داریم. آرین افزود: در سال ۹۵ با توجه به اینکه ردیف مصوبات خاص از قانون بودجه حذف شد لذا توسعه اعتبارات در شورای برنامه ریزی و توسعه استان بر مبنای ماده ۴۴ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت بر اساس شاخص های مصوب سازمان برنامه ریزی و توسعه استان مصوب گردید و پروژه های توسعه نهبندان و سربیشه از سرجمع اعتبارات شهرستان تامین اعتبار گردیده در حالی که اعتبار مجزای طرح توسعه نهبندان و سربیشه پیش بینی نشده بود. وی با تاکید بر اینکه طرح توسعه نهبندان و سربیشه نه فراموش شده و نه حذف گردیده، تصریح کرد: درسال ۹۶ با توجه به پیگیری های صورت گرفته، مقرر شده از محل اعتبارات خاص توسعه استان خراسان جنوبی این امر پیش بینی و محقق گردد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*