لغو برنامه باروری ابرها در روز دوشنبه به علت نبود هواپیما

۲۲۲-۱رییس مرکز تحقیقاتی باروری ابرهای کشور گفت : برنامه باروری ابرها در خراسان جنوبی که قرار بود دوشنبه هفته جاری اجرا شود به علت نبود هواپیما لغو شد. خبرنگار ما با توجه به اهمیت اجرای این طرح برای خراسان جنوبی بعداز بارش های نسبتا مناسبی که در روزهای گذشته در استان شاهد بوده ایم آخرین اخبار را از این مسئول کشوری جویا شده است. گلکار در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ما با طرح دو موضوع در این زمینه اذعان داشت : برای اجرای طرح باروری ابرها در خراسان جنوبی مشکلی که وجود دارد نبود رادار است بنابراین ممکن است بظاهر شرایط مساعد به نظر برسد اما در واقع ممکن است برای پرواز محدودیت وجود داشته باشد.
وی افزود : بنابراین بدلیل عدم وجود رادار انجام پرواز باروری ابرها ریسک بالایی در استان دارد. وی ادامه داد : علاوه بر این با توجه به شرایط حاد خراسان جنوبی بلحاظ خشکسالی اجرای این طرح برای ما دارای اهمیت است بنابراین برای انجام پرواز در روز دوشنبه ساعت ۹ صبح و هم چنین بعدازظهر همان روز برنامه ریزی های لازم صورت گرفته بود اما باتوجه به اینکه هواپیما قبلا  دچار نقص فنی شده و در دست تعمیر  بود در موعد مقرر تحویل ما نشد بنابراین نتوانستم دربازه زمانی تعیین شده پروازی انجام دهیم. رئیس مرکز تحقیقاتی باروری ابرها افزود :هواپیمای دیگر مرکز نیز در آن بازه زمانی برای انجام پرواز به استان دیگری اعزام شده بود. گلکار با بیان اینکه ظرف دو سه روز آینده مشکل فنی هواپیمایی مذکور رفع می شود ، تصریح کرد : در هر صورت هر چند انجام پرواز بدون رادار ریسک بالایی است اما در اولین فرصت بارشی پرواز انجام خواهد شد  و حتی اگر  همین امروز  جریان بارشی اتفاق بیفتد هواپیمای دیگر مرکز را از کرمانشاه و آذربایجان فرا می خوانیم. وی با بیان اینکه ۸ رادار پیشرفته در استان های بوشهر ، فارس، خوزستان ، کرمانشاه ، رشت ، تهران ، مازندران و .. وجود دارد، گفت : این رادارها تمامی مرز شمال ، غرب و بخشی از جنوب غرب  را تحت پوشش قرار می دهند اما مرکز و شرق کشور از داشتن رادار محروم است حتی خراسان رضوی هم چنین راداری وجود ندارد.  وی ادامه داد : استان های اصفهان، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی علاقه مند هستند که این رادار ها را داشته باشند اما باتوجه به اینکه به اعتبار زیادی نیاز است با مشکل مواجه اند. رئیس مرکز تحقیقات باروری ابرهای کشور با اشاره به اینکه تلاش داریم در صورت تامین اعتبار رادارسیار  تهیه و خریداری کنیم، افزود: امید است باروری ابرها در خراسان جنوبی به نتیجه برسد.
استقرار رادار در استان اعتبار ۱۰ تا ۱۲ میلیارد ی را می طلبد
مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی نیز در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ما هزینه استقرار رادار را در استان بین ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: برنامه ریزی برای استقرار رادار در استان ها توسط سازمان مرکزی هواشناسی انجام می شود  و در طراحی شبکه  راداری هواشناسی  اولویت استان ها مشخص می شود. خندان رو افزود : در فاز اول  اولویت استقرار رادار با استان هایی بوده که سامانه بارشی از آنجا وارد کشور  می شده که خراسان جنوبی در این اولویت قرار نداشته است.
وی ادامه داد : در برنامه ششم توسعه رادار برای استان در نظر گرفته شده که به نظر می رسد در سالهای آخر برنامه باشد. وی با اشاره به اهمیت وجود رادار برای استان اذعان داشت: وجود رادار در پیش بینی  برای بارندگی  و سیل بسیار اهمیت دارد. وی تصریح کرد : خراسان رضوی برای استقرار رادار  برنامه ای در این زمینه دارد که در صورت تحقق خراسان جنوبی را هم تحت پوشش قرار خواهد داد. وی یاد آور شد: انتظار می رود در روزهای شنبه و یکشنبه جو بارشی استان را تحت تاثیر قرار دهد ولی تاکنون سازمان باروری ابرها از ما اطلاعات هواشناسی را درخواست نکرده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*