آخرین خبر :

عدم اطلاع از قوانین مالیاتی معضل بزرگ واحدهای تولیدی استان

۲
در پی بازدید معاون هماهنگی امور اقتصادی وتوسعه منابع استانداری خراسان جنوبی در تاریخ ۱۲ دی ماه از ۵ واحد صنعتی و تولیدی در شهرک صنعتی بیرجند و طرح مشکلات و موانعی که فراروی این واحدها در حوزه های مختلف مالیاتی، بیمه ، و… وجود دارد، روز گذشته به همت شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی جلسه ای با حضور مدیران این مجموعه ها و هم چنین نمایندگانی از اداره کل کار، تامین اجتماعی،امور مالیاتی ، صنعت و معدن ، شرکت برق ، اداره کل استاندارد و نماینده استانداری برگزار شد و واحدها بصورت رو در رو مشکلات خود را مطرح و پاسخ آن را دریافت کردند. البته هر چند نمی توان منکر مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی در استان بود و عنوان کرد با برگزاری اینگونه جلسات تمامی دغدغه هایشان رفع خواهد شد اما نباید از انصاف دور شد که مسئولان استانی تلاش دارند با برگزاری جلسات و بازدید میدانی از واحدهای صنعتی مشکلاتشان را پیگیری و در راستای رفع آن اقدام کنند. آنچه در جلسه روز گذشته بیشتر مورد تاکید قرار گرفت که مشکل عمده واحدهای صنعتی وتولیدی در استان می باشد، عدم تایید دفاتر حسابرسی شان توسط امور مالیاتی بدلیل عدم آگاهی از نحوه ثبت اطلاعات مالی در این دفاتر بود چرا که به اذعان اکثریت حاضران در جلسه، خراسان جنوبی از داشتن حسابرسانی که مطلع به تمامی قوانین امور مالیاتی باشند محروم است و واحدها از شهرهای بزرگی مانند مشهد و تهران حسابرس می آورند. در ادامه جلسه ۵ واحد تولیدی مد نظر به بیان مشکلاتشان پرداختند.
واحدهای غیرمجاز و زیرزمینی بازار فروش را با مشکل مواجه کرده اند
مدیر عامل شرکت شانه های آفتابگردان باقران  بعنوان اولین واحد که در تولید عرقیات گیاهی و بسته بندی خشکبار فعالیت داشته اینگونه عنوان کرد: در سطح استان و شهرستان بیرجند واحدهای غیر مجاز و زیرزمینی که درتولید عرقیات فعالیت دارند و هم چنین مشاغل خانگی بازار فروش ما را با مشکل مواجه کرده اند که انتظار میرود مسئولان نظارت بیشتری داشته باشند. قهرمان  از اخذ مالیات برارزش افزوده و سود بالای تسهیلات بانکی بعنوان دیگر مشکل فراروی این واحد یاد کرد و افزود: قانون دست و پای ما تولید کنندگان را بسته است. وی اظهار داشت: مدیونید اگر اولین مشتری پیدا شد ودو واحد تولیدی مرا برای فروش معرفی نکنید چرا که حاضرم کارم را تعطیل کنم. رئیس امور مالیاتی بیرجند در پاسخ به مشکل این واحد تولیدی قول مساعد داد ازطریق تهران مورد را بررسی کند و خبر را در اسرع وقت به این مجموعه اطلاع دهد.
ورود امور مالیاتی به حوزه مشاغل خانگی و کاهش صدور مجوزها
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز عنوان کرد: تا سال ۹۳ امور مالیاتی به مشاغل خانگی کاری نداشت اما ازسال ۹۴ باید افراد فعال در این مشاغل پرونده مالیاتی تشکیل دهند که بخاطر همین موضوع از ابتدای سال فقط ۲۰۰ نفر متقاضی اخذ مجوز مشاغل خانگی در استان بوده اند.
گرفتن مجوز مشاغل خانگی سخت تر از گذشته
مهدی فاطمی افزود: این افراد باید اظهار نامه مالیاتی پر کنند و از این موضوع هراس پیدا کرده اند و ازطرف دیگردر گذشته هر شغلی باید از دستگاه اجرایی زیر مجموعه خود مجوزی اخذ می کرد و بعد از تایید اداره کار می توانست کارش را شروع کند اما در حال حاضر این دریافت مجوزها افزایش یافته و در سال های گذشته سخت گیری کمتری بود اما الان گرفتن مجوزها دشوار شده است. رئیس امور مالیاتی بیرجند در پاسخ اینگونه عنوان کرد که مشاغل خانگی از پرداخت مالیات معاف اند اما باید تشکیل پرونده دهند و اظهار نامه داشته باشند تا از معافیت استفاده کنند.
۱۵۰ میلیون تومان مالیات برای واحدی ضررده
مدیر عامل شرکت ساعی صنعت دیگر واحد تولیدی بود که به بیان مشکلش درحوزه امور مالیاتی پرداخت و گفت: در سال ۹۳ مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان مالیات رد کرده اند درحالیکه واحد من ضرر ده بوده و به نظرمی رسد مالیات بر ضرر جایگزین مالیات بر درآمد شده است.
خانه ام را برای پرداخت مالیات می فروشم
عماد که معتقد بود دفاتر حسابرسی واحدش درست و کامل به امور مالیاتی ارائه شده است، افزود: در حال حاضر از ۷۰ کارگر شاغل در این واحد فقط ۳۰ نفر باقی مانده اند و برای پرداخت بدهی مالیاتی خود در گذشته زمینی را فروخته ام و اگر دوستان امور مالیاتی بگویند خانه ام را هم برای پرداخت این بدهی می فروشم. وی ادامه داد: کوچکترین همکاری با ما تولیدکنندگان صورت نمی گیرد و این درد دل همه واحدهاست و من فقط یک میلیارد تومان سود تسهیلات بانکی پرداخت کرده ام.
اکثرواحدهای تولیدی درنوشتن دفاتر حسابرسی مشکل دارند
علی کریمدادی رئیس اداره امور مالیاتی بیرجند در پاسخ به این واحد تولیدی گفت: شما گزارش مالی از واحد تولیدی خود ارائه نکرده اید و  در این زمینه ابهامات زیادی وجود دارد و درابتدای رسیدگی، دفاتر حسابرسی شما تایید شده اما در هیات بند ۳ رد شده و شما مستندات لازم را به این هیات ارائه نکرده اید و کار ازدست ما خارج است. وی معتقد بود که بیشتر واحدهای تولیدی دردفاتر و حسابرسی هایشان با مشکل مواجه اند و بهتر است حسابرسانی داشته باشند که اسناد رادقیق تنظیم کنند و ازطرف دیگر اگر اجحاف مالیاتی در حق واحدی صورت گرفته باشد راه شکایت تا دیوان عدالت اداری وجود دارد.
کلاس آموزشی حسابرسی مالیاتی برای واحدها برگزار می شود
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه دفاتر واحدها و مشکلاتی که برایشان درحوزه امور مالیاتی اتفاق می افتد بیشتر بخاطر عدم اطلاع از قوانین است، اذعان داشت: با همکاری امور مالیاتی جلسه آموزشی برای واحدهای تولیدی برگزار خواهیم کرد. جرجانی افزود: از کلاس های آموزشی که برای واحدها برگزار می شود استقبالی صورت نمی گیرد اما انتظار این است که در این دوره حضور فعال تری داشته باشند.
نبود شرکت های حسابرسی دراستان یک معضل
وی در ادامه از نبود شرکت های حسابرسی در استان بعنوان یک معضل یاد کرد و گفت: حسابرسی سنتی هم چنان در استان حکم فرماست و واحدها ازتهران و مشهد حسابرس می آورند. نماینده شرکت ایساتیس افرا که در زمینه ساخت کالاهای بتونی مانند تیر برق فعالیت دارد از عدم حمایت مسئولان از تولیدات داخلی مانند شرکت برق انتقاد کرد و گفت: شرکت برق کالاهای مورد نیازش رااز خارج استان تامین می کند. نماینده شرکت برق در پاسخ به این اظهار نظر اینگونه عنوان کرد که بیشترین خرید ما از تولید داخل استان بوده و ۶۰ درصد مناقصات ما را هم همین شرکت مد نظر برنده شده  و لی در معاملات بزرگ و عمومی نمی توانیم ترک تشریفات کنیم چرا که یک نمره منفی به شمار می رود ولی پیمانکاران خود را همواره بسوی تولیدات داخل استان سوق داده ایم.
قوانین درهیچ جای کشورمثل خراسان جنوبی به این شدت اجرا نمی شود
مدیرعامل شرکت درنمای شرق بعنوان دیگر واحد تولیدی در ادامه خواستار نگاه منعطف تر مسئولان به مسائل شد و گفت: درست است که همه مسئولان طبق قانون عمل می کنند اما در هیچ کجای ایران همانند اینجا قوانین به این شدت اجرا نمی شود.

الهیاری نیز خواستار حمایت بیشتر مسئولان ازتولیدات داخل استان شدو افزود: استاندار فعلی خراسان جنوبی که در گذشته استاندار خراسان شمالی بوده اجازه خرید را از خارج استان نمی داده است که انتظار می رود این رویه در اینجا هم اجرایی شود. وی هم چنین با اشاره به دیگر مشکل فراروی بیشتر کارفرمایان درحوزه نیروی انسانی واداره کار گفت: اگرما نیروی غیر ماهری را استخدام کنیم وقتی به مهارت رسید و در واحد نماند و شکایت کرد  اداره کار ما را محکوم می کند بنابراین پیشنهاد می شود برای رفع مشکل و این خلا قانونی پیگیری شود که این کارگر تعهد بدهد بعد از آموزش حداقل دو سال برای کارفرما کار کند. وی ادامه داد: امور مالیاتی نیز مالیات واحدها را طبق تعرفه خود می گیرد و به میزان سود و ضرر واحد کاری ندارد. جرجانی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی نیز در ادامه جلسه با تاکید براینکه استاندار اعلام کرده که در صورت برابری قیمت و کیفیت حاضر به ترک تشریفات برای خرید از تولیدات داخل استان است ، افزود: اگر مواردی ازخرید تولیدات ازخارج استان مشاهده کردید اعلام کنید تا پیگیری شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*