صفر؛ سهم باغ های تاریخی از اعتبارات استانی

امروز خراسان جنوبی –حمیدی
باغ های تاریخی خراسان جنوبی حدود دو سال است بدلیل عدم تخصیص اعتبار حال و روز خوبی ندارند، کمبود اعتباری که می توان گفت آسیب جدی به این بخش وارد آورده که در صورت ادامه این روند تا چند سال آینده باغ تاریخی در خراسان جنوبی باقی نخواهد ماند. بنا به گفته مدیر پایگاه باغ‌های تاریخی میراث فرهنگی استان در سالهای ۹۴ و ۹۵ اعتبارات استانی این حوزه حذف شده که لطمات جبران ناپذیری به بار آورده است.
جنتی فر در گفت وگو با امروز خراسان جنوبی تعداد باغ های تاریخی شناسایی شده در خراسان جنوبی را ۱۱۹ مورد عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۲۹ باغ در فهرست آثار ملی و یک باغ هم در فهرست میراث جهانی ثبت شده و ۵۰ باغ دیگر هم با نام و الگوی باغ ایرانی شناسایی شده تا به فهرست ۱۱۹ باغ اضافه شود. وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از باغ های تاریخی استان مالکیت خصوصی دارد، افزود: تعداد کمی از این باغ‌ها در بیرجند و طبس مالکیت دولتی دارد اما مالکان آن‌ها با تعامل با میراث فرهنگی در مرمت و طراحی مشارکت دارند؛ باغ گلشن طبس هم در اختیار اوقاف و بهره‌بردار آن شهرداری است. وی با انتقاد از مجموعه مدیریتی استان و عدم تخصیص اعتبار طی دو سال گذشته به باغ های تاریخی اذعان داشت: سالانه برای نگهداری فضای سبز هر باغ تاریخی ۶۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است که علاوه بر این برای نگهداری ساختمان بنا به قدمت باغ نیز ۳۰ میلیون تومان بطور متوسط نیاز است اما رقمی به این بخش اختصاص نیافته و سال گذشته از محل اعتبارات استانی فقط ۵۰ میلیون تومان به باغ گلشن طبس و ۴ میلیون تومان به باغ بهلگرد و امسال هم به همین باغ ۳۴ میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته است. مدیر پایگاه باغ‌های تاریخی میراث فرهنگی خراسان جنوبی ادامه داد: سال گذشته برای هر یک از باغ‌های رحیم‌آباد و اکبریه ۱۰۰ میلیون تومان، بهلگرد ۴۵ میلیون تومان، حاجی‌آباد فردوس ۵۰ میلیون تومان و شوکت‌آباد ۵۰ میلیون تومان اختصاص یافت؛ در سال جاری نیز برای باغ‌های گلشن طبس، رحیم‌آباد و اکبریه بیرجند بودجه خوبی از محل اعتبارات ملی مصوب شده اما تاکنون فقط ۹۰ میلیون تومان برای باغ رحیم‌آباد تخصیص یافته و بقیه هیچ اعتباری دریافت نکرده‌اند.
جنتی فر تصریح کرد: با روند رو به رشد خشکسالی و شیوع آفات در بین درختان، چنانچه اعتباری برای نگهداری این باغ‌ها تخصیص نیابد بعید می‌دانم تا ۳ سال آینده باغ تاریخی و فضای سبزی در استان باقی بماند. وی با بیان این عبارت که کمبود اعتبار آسیب جدی به باغ های تاریخی استان وارد کرده است؛ اذعان داشت: ازجمله قنات باغ بهلگرد خشک شده که بعد از تلاش های فراوان و آبرسانی با تانکر توانستیم این قنات را احیا کنیم و در حال حاضر در پرداخت هزینه ها با مشکل مواجهیم. وی ادامه داد: بدلیل کمبود اعتبار قنات باغ اکبریه نیز دچار مشکل شده و برای دفع آفت ها نیاز به خرید آفت کش داریم که بدلیل نبود اعتبار به موقع خریداری نمی شوند و آسیب هایی به بار نشسته می شود. وی با تاکید بر اینکه برای سرحال ماندن یک باغ بطور مستمر سالانه به ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است، گفت: در گذشته سالانه حدود ۵۰ میلیون از محل اعتبارات استانی و حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون از محل ملی به هر باغ تاریخی اختصاص پیدا می کرد اما در حال حاضر اعتبارات استانی صفر شده و اعتبارات ملی فقط بخشی از نیازها را مرتفع می سازد. جنتی فر با بیان اینکه دفع آفات، علف زنی، دفع گیاهان مضر و رسیدگی به درختان کهنسال و ضعیف ازجمله اقداماتی است که باید در باغ ها صورت گیرد ، افزود: درباغ بهلگرد ۴۰ درخت و در باغ شوکت آباد ۶۰ تا ۷۰ درخت را بنا به دلایل مختلف از دست داده ایم و باید توجه داشت که جایگزین کردن درختان جدید نیز به زمان زیادی نیاز دارد. وی ادامه داد: در باغ گلشن با توجه به ورود شهرداری با مشکل کمتری مواجه هستیم اما در این باغ مشکل مدیریتی وجود داشته چرا که یکسری درختان غیراصیل مانند زیتون کاشته شده و در خیابان کشی در برهه ای از زمان سلیقه هایی اعمال شده که از وضعیت اصلی خارج شده و سطح ها تغییر کرده است .
وی اذعان داشت: طی دو سال گذشته میراث به این باغ ورود پیدا کرده اما با کمبود اعتبار مواجه شده ایم. وی اظهار امیدواری کرد که با توجه به تعداد زیاد باغ‌های تاریخی منحصر به فرد و توجه ویژه‌ای که از دوره تیموری به باغ‌سازی در خراسان جنوبی شده و همچنین قابلیت پیوستن برخی از آن‌ها به فهرست باغ‌های جهانی؛ مجموعه مدیریتی استان شامل سازمان برنامه و بودجه، استانداری، منابع طبیعی، آب منطقه‌ای، اوقاف و امور خیریه و… به نگهداری باغ‌های تاریخی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*