گزارش امروز خراسان جنوبی از مشکلات تولید کنندگان برای دیافت تسهیلات رونق اقتصادی/ تسهیلات بی رونق

دولت یازدهم در راستای رونق اقتصادی، تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و فعال شدن ۱۲ هزار واحد تولیدی کوچک، متوسط و طرح صنعتی در کشور ۱۶۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات اختصاص داده است.  با اختصاص این مبلغ مقرر شد واحدهای مزبور تا پایان سال جاری به بهره برداری رسیده یا به ظرفیت تولید کامل برسند.
در همین راستا ستاد اقتصاد مقاومتی در استان ها تشکیل شد و براساس آیین نامه های اجرایی دولت سازمان تامین اجتماعی نیز موظف شد احکام اجرایی خود در زمینه واحدهای صنعتی را به مدت یک سال متوقف کند.
سازمان امور مالیاتی نیز مکلف شد بدهی قبلی سرمایه گذاران را به صورت پلکانی تنظیم کند و طی یک هفته برای سرمایه گذارانی که قصد اخذ تسهیلات جدید دارند، تسویه حساب مالیاتی صادر کند.  سرمایه گذاران واحدهای تولیدی کوچک و متوسط که بدهی معوقه داشته باشند با این مصوبه می توانند از تسهیلات جدید بانک ها استفاده کنند. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز سامانه ای با عنوان ‘بهین یاب’ برای ثبت نام واحدهای متقاضی تسهیلات راه اندازی کرد تا صاحبان صنایع با ثبت نام در آن از این تسهیلات بهره مند شوند.
در استان خراسان جنوبی نیز بنا به اعلام مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت تاکنون به ۱۸۲ واحد تولیدی مبلغ ۱۳۲ میلیارد تومان از محل سامانه بهین یاب پرداخت شده است که از تیر تا شهریور ماه تعداد ۵۷۷ واحد و طرح بالای ۶۰ درصدازمجموع ۷۰۳ واحد ثبت نام شده در کارگروه تخصصی و استانی تصویب و به بانک های استان معرفی شده اند که بانکها نیز تاکنون ۳۶۳ واحد را برای پرداخت به شعبات معرفی کرده اند.
با وجود تمامی این تفاسیر به نظر اکثر صنعتگران و مدیران واحدهای تولیدی، پرداخت تسهیلات رونق تولید به تولید نخواهد انجامید و تنها مسکنی برای این بخش خواهد بود چرا که مبلغی از تسهیلات توسط بانک‌ها به ازای بدهی‌های قبلی تسهیلات گیرندگان که عملا مانع ورود و تزریق نقدینگی به جریان تولید می‌شود، برداشته می شود و بلوکه کردن بخشی از تسهیلات به عناوین مختلف همچون وثایق و وادار کردن صنعتگر برای تسویه حساب با دارایی قبل از گرفتن تسهیلات گریبانگیر صنعتگران شده و عملا اینگونه پیش بینی می شود که در آینده، ثمره چندانی از این تسهیلات عاید بخش صنعت نشود.
تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد هیچ توجیه اقتصادی ندارد
مدیر یکی از واحدهای تولیدی در استان در گفت وگو با خبرنگار ما در حالیکه به روند پرداخت تسهیلات رونق تولید معترض بود، گفت: در ابتدا اعلام شد که دولت منابع این تسهیلات را تامین خواهد کرد اما بعدا تامین این اعتبار بسوی منابع داخلی بانکها و با نرخ ۱۸ درصد سوق داده شد که هیچ گونه توجیهی برای واحد تولیدی که مشکل فروش دارد و یا بدهی معوق گریبان گیرش است، ندارد. وی ادامه داد: از طرف دیگر دولت اعلام کرده سوبسید ۴ یا ۵ درصد به این تسهیلات تعلق خواهد گرفت ولی عملا هیچ تضمینی برای این موضوع وجود ندارد چرا که بخشنامه یا سندی در این مورد صادر نشده بنابراین من تولید کننده باید با چه انگیزه ای برای گرفتن این تسهیلات اقدام کنم.
دشواری عبور از گذرگاه بانک ها برای دریافت تسهیلات
وی از عدم لحاظ بدهی مالیاتی و یا بدهی بانکی برای پرداخت این تسهیلات بعنوان یکی از محاسن طرح یاد کرد و افزود: با این وجود اینگونه اقدامات تولید را نجات نخواهد داد و در این هیچ شکی نیست و از طرف دیگر بانک های مختلف برای خودشان قوانین خاصی دارند که عبور از این گذرگاه به رغم توصیه های استانداری و مسئولان متولی برای خیلی از واحدها دشوار و گاهی غیر ممکن است و برای دریافت تسهیلات واحد گاها به بن بست می خورد.
تسهیلات رونق تولید صرف تولید نخواهد شد
وی به پرداخت تسهیلات بنگاه های زودبازده در سالهای گذشته توسط دولت اشاره کرد و اذعان داشت: این تسهیلات نیز بی رویه و بدون نظارت پرداخت شد بنابراین صرف تولید نشد و در جایی دیگر هزینه شد و به نظر من در حال حاضر تسهیلات رونق تولید نیز صرف تولید نخواهد شد.
این فعال حوزه اقتصادی در استان با بیان اینکه تولید برای دریافت کنندگان این تسهیلات در رده ۴ یا ۵ قرار دارد و صرف پرداخت بدهی و مشکلات سالهای گذشته آنها خواهد شد، تصریح کرد: تسهیلات سالهای گذشته که به واحدهای تولیدی تزریق شد صرف ساخت و ساز و خرید ماشین آلات شده و به تولید منتهی نشد و تسهیلات فعلی نیز فقط صرف پرداخت بدهی خواهد شد و واحد را به اصطلاح از چاله به چاه خواهد انداخت. وی معتقد است که با پرداخت اینگونه تسهیلات به واحد تولیدی کمک نمی شود بلکه شوک به او وارد می شود و موقعی که به مرحله تولید می رسد منابع ندارد و باید گفت نظارت ها ضعیف است و تولیدکننده را اینگونه مقروض تر می کنند و تولید بدون تحرک خواهد بود.
بعد از پرداخت تسهیلات نباید انتظار معجزه داشت
وی با بیان اینکه نباید بعد از پرداخت تسهیلات رونق تولید انتظار اتفاق خوب یا معجزه را داشت، اینگونه ادامه داد مشکل تولید با این راه حل ها رفع نمی شود و ای کاش در کنار این طرح ها راهکاری برای واحدهایی که مشکل بانکی ندارند بلکه با رکود بازار مواجهند یا برای تامین مواد اولیه مشکل دارند هم ارائه شود. وی ادامه داد: واحد تولیدی من نه بدهی بانکی دارد و نه بدهی مالیاتی و تامین اجتماعی بنابراین تسهیلات با سود ۱۸ درصد را می توانم بدون طرح رونق تولید از بانک ها دریافت کنم پس انگیزه ای  برای دریافت تسهیلات باقی نمی ماند. وی عنوان کرد : خیلی از واحدهای تولیدی از حالت کما خارج شده و به حالت مرگ رسیده اند و فرد در حال مرگ را نمی توان به این شکل از جا بلند کرد.
تسهیلات رونق تولید داستانی برای به روزرسانی معوقات بانکی
مدیر عامل شرکت چاپ و بسته بندی مینای سرخ در گفت وگو با خبرنگار ما با بکار بردن این عبارت که دو داستان در مورد پرداخت تسهیلات رونق تولید وجود دارد، گفت: یک داستان این است که بانک ها بتوانند معوقات و بدهی هایشان را به روز کنند و داستان دیگر این است که بر اساس نیاز به استعلام  ماده ۱۸۶ دارایی،  دستگاه های امور مالیاتی واحدهای تولیدی را در تنگنای پرداخت بدهی های مالیاتی که در سالهای گذشته غیر متعارف بسته شده قرار می دهند و حق اعتراض از واحد گرفته و مجبور است برای بهره مندی از تسهیلات رونق این بدهی ها را پرداخت کند.
اجبار واحد تولیدی به پرداخت دیون مالیاتی
منوچهری افزود: اگر بطور مثال واحدی درخواست تسهیلات دو میلیارد تومانی را داشته باشد و به بانک هم بدهی نداشته باشد باید از دارایی استعلام و در صورت بدهی تسویه کند که همین اتفاق برای مجموعه تولیدی من افتاده و مجبور شدم سرمایه در گردش  خود را برای پرداخت دیون مالیاتی به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به رغم اعتراض به مبلغ مالیاتی در شهریور ماه پرداخت کنم.
وی با تاکید بر اینکه تا این زمان ریالی از تسهیلات رونق تولید برای تامین سرمایه در گردش به من پرداخت نشده است، ادامه داد: در این فاصله زمانی دو ماهه مشکلات زیادی بخاطر از دست دادن سرمایه در گردش گریبانگیر من شده و به کارمندان خود بدهکار شده ام و این بلا به سر بسیاری از واحدها آمده است.
وی تصریح کرد: برای دریافت تسهیلات رونق تولید دوندگی سه ماهه داشته ام و با وجود تکمیل پرونده هنوز به نتیجه نرسیده ام.
سود تسهیلات رونق تولید به سقف ۲۵ درصد هم افزایش می یابد
وی با انتقاد از رقم سود این تسهیلات گفت: هر چند سود تسهیلات رونق تولید ۱۸ درصد اعلام شده اما در عمل با توجه به بحث رقابت در بازار و اخذ مالیات ۴ یا ۵ درصدی این سود به سقف ۲۰ تا ۲۵ درصدی افزایش می یابد بنابراین من تولید کننده در چنین شرایطی چگونه می توانم با واردات بی رویه از چین با قیمت پایین رقابت کنم. منوچهری افزود: واحدهای صنعتی ما همه بدهکارند و تمامی دارایی شان در رهن بانک هاست و با این وجود بانک ها سرمایه ۲۰ میلیاردی یک کارخانه را ۵ میلیارد برآورد کرده و برای مابقی تسهیلات سند درخواست می کنند و با رهن رفتن سند منزل یک کارخانه دار آرامش از زندگیش هم سلب می شود. وی تاکید کرد: اگر دولت می خواهد به واحد تولیدی کمک کند با توجه به مشخص بودن دارایی ها و املاک واحدها بدون بهانه به آنها کمک کند.
 دولت بدون قید وشرط به صنعت کمک کند
مدیر عامل دیگر واحد صنعتی در استان که گویی دل پر دردتری از مشکلات داشت با بکار بردن این عبارت که انعکاس این مسائل در رسانه ها هیچ فایده ای ندارد و تاکنون دردی از صنایع درمان نشده، گفت: پرداخت تسهیلات با سود ۱۸ درصد به واحدهای تولیدی مشکل دار، فقط یک بازی است چون کدام صنعتگر است که بدهی معوق نداشته باشد و بعد از گرفتن تسهیلات بدهی هایش توسط بانک کسر می شود و عملا دستش خالی می ماند.
وی به دشواری مراحل اخذ تسهیلات اشاره کرد و افزود: تمام زندگی یک صنعتگر وثیقه است و اگر موفق به تامین و ثایق بانک شد در مرحله آخر بانک اعلام می کند که فعلا بودجه ندارد. وی ادامه داد: ارائه اینگونه تسهیلات به صنعتگران کمک کار بخش صنعت نیست و مسئولانی که می گویند در آینده نتایج طرح تسهیلات رونق تولید را خواهیم دید فراموش کرده اند که از ده سال گذشته هم همین مطالب بارها گفته شده و نتیجه ای حاصل نشده است.
وی با بیان اینکه اگر دولت می خواهد به صنعت کمک کند باید بدون قید و شرط به اندازه رفع مشکل واحد به آن تسهیلات و سرمایه در گردش بدهد، افزود: با دادن این تسهیلات دولت دارد به خودش کمک می کند و تزریق پول با این روش به صنعت چرخی را به چرخش در نخواهد آورد چون پولی به دست صنعتگر نمی رسد .
وی تصریح کرد: اگر دولت می خواهد به صنعت کمک کند اعلام کند که تا ۵ سال واحدها اظهار نامه مالیاتی پر کنند اما آن را پرداخت نکنند تا فرصتی باشد برای جبران مشکلاتشان و می توان گفت تسهیلات فعلی فقط مسکن بخش صنعت خواهد بود.
پایه اقتصادی در خراسان جنوبی ضعیف است
یکی از کارشناسان حوزه اقتصادی در استان در گفت وگو با خبرنگار ما اینگونه عنوان کرد که افراد فعال در حوزه اقتصادی از کارخانه دار گرفته تا برنامه ریز و دلال همه باید شمه اقتصادی قوی داشته باشند چرا که این مساله باعث رونق کسب وکار خواهد شد .
وی ادامه داد: کارخانه دار ما باید به فکر صادرات باشد درحالیکه در استان ما بیشتر برای تامین مایحتاج خود استان، صنعتگر فعالیت می کند و این نشان دهنده این است که صنعت در استان ما با دید افقی راه اندازی می شود نه با دید عمودی.
وی ادامه داد: شرکت ها و صنایع تولیدی در استان اکثرا برای سطح کلان اقتصادی برنامه ریزی نشده اند و میتوان گفت پایه اقتصادی در استان ضعیف است.
تزریق تسهیلات جنبه انتخاباتی دارد
وی تاکید کرد: ماندگاری در صنعت به سرمایه نیاز دارد ولی ما در استان دچار روزمرگی سرمایه شده ایم و ازطرف دیگر صنایع باید تولیدات مرغوب به بازار ارائه کنند و دولت در صورت کوتاهی در این حوزه مقصر نیست ولی به نظرمی رسد تزریق این تسهیلات به بخش صنعت فقط جنبه انتخاباتی برای دولت داشته باشد.
 تشکیل کمیته نظارت بر پرداخت تسهیلات رونق تولید
مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی به خبرنگار ما گفت: تسهیلات رونق تولید  در راستای تامین سرمایه در گردش واحدهای مشکل دار و به واحدهای با پیشرفت فیزیکی بالاتر از ۶۰ درصد تزریق می شود و هدف افزایش تولید نبوده است.
حسین موهبتی با بیان اینکه بخشی از تسهیلات پرداخت شده به واحدها ممکن است بابت بدهی های گذشته به بانک استمهال یا تقسیط شود، افزود: با این وجود باید قسمتی از تسهیلات تعیین تکلیف می شد تا واحد تولیدی بتواند کارش را با آن ادامه دهد.
وی به تشکیل کمیته نظارت بر پرداخت تسهیلات رونق تولید در استان اشاره کرد و اذعان داشت: ما بدنبال افزایش تولید نیستیم و در مجموع مشکل  ما در پرداخت تسهیلات رونق تولید با بیمه و مالیات نیست بلکه بیشتر مشکل ما با بانک هاست چرا که آنها مشکلات و قوانین خاص خود را دارند و آنطور که باید و شاید همکاری لازم را انجام نمی دهند.
وی تصریح کرد: بانک یا محل اجرای طرح را به وثیقه نمی پذیرد یا وثایق سنگین و محکم از تولید کننده درخواست می کند که مرتبا با بانک ها در این زمینه جلسه برگزار می کنیم که گاها موارد مطرح شده در اختیارات مدیران استانی هم نمی باشد و باید از تهران تعیین تکلیف شود.
موهبتی با بکار بردن این عبارت که بانک ها برای پرداخت تسهیلات تولید کننده را اذیت می کنند، افزود: بانک ها در مجموع تحت نظارت بانک مرکزی هستند و ما مشکلات را منعکس می کنیم.
بانک ها حق بلوکه بخشی از تسهیلات را ندارند
وی با تاکید بر اینکه بانک ها حق بلوکه بخشی از تسهیلات را ندارند، بیان کرد: بانک مرکزی از ما مصداق خواسته تا در صورت بلوکه تسهیلات توسط بانک ها موضوع انعکاس داده شود و ما نیز پیگیر موضوع هستیم.
وی اظهار امیدواری کرد تا  پایان ماه جاری نتیجه بررسی های کمیته نظارت اعلام شود. وی در ادامه گفت: رونق واحدهای تولیدی به رونق اقتصادی کشور بستگی دارد و تزریق پول به تنهایی مشکلات واحدها را رفع نخواهد کرد بلکه توسعه صادرات و تجارت نیز باید در دستور کار واحدها قرار گیرد  .
در آینده ثمرات تسهیلات رونق تولید را خواهیم دید
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی هم در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان این مطلب که پرداخت تسهیلات رونق تولید کمک خوبی از سوی دولت به واحدهای صنعتی است و کارگشا خواهد بود، اذعان داشت: در سنوات آتی شاهد افزایش تولید واحدهای بهره مند از این تسهیلات و ثمرات مثبت آن خواهیم بود.
مهندس جرجانی با بیان اینکه همه واحدهای صنعتی و تولیدی مشکل نقدینگی ندارند بلکه با مشکل بازار و عدم توجیه تولید محصولشان روبرو هستند، افزود: مشکل اینگونه واحدها با تسهیلات مرتفع نمی شود بلکه باید مدیریت آن مجموعه به فکر اصلاح محصول و بازاریابی جدید برای واحد تولیدیش باشد و من به جرات می توانم بگویم که آنچه باعث رکود واحد تولیدی می شود اشباع بازار و عدم تمایل مردم به خرید آن محصول است.
وی با بیان اینکه نمی توان گفت با پرداخت این تسهیلات ۱۰۰ درصد مشکلات واحدهای صنعتی مرتفع خواهد شد، افزود: منطقی نیست به واحدی تسهیلات بدهیم که با مشکل فروش روبرو است چرا که با دریافت این اعتبارات محصولاتش بیشتر دپو می شود و هم چنان بدهکاریش به بانک ها نیز باقی می ماند.
درخواست تأمین اجتماعی و امور مالیاتی برای پرداخت بدهی تخلف است
وی با اشاره به اینکه برداشتن شروط عدم بدهی معوق، عدم بدهی مالیاتی و چک برگشتی در پرداختن این تسهیلات، موقعیت خوبی را برای واحدهای تولیدی فراهم ساخته است، اذعان داشت: اگر مجموعه امور مالیاتی و تامین اجتماعی خلاف این عمل کنند و از واحدها درخواست پرداخت بدهی داشته باشند تخلف صورت گرفته و در صورت اعلام رسیدگی خواهد شد.
چرا واحدهای تولیدی مشکلاتشان را به ما منتقل نمی کنند
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما و طرح مشکلات واحدهای صنعتی در کسر معوقات بانکی از تسهیلات رونق تولید گفت: چرا واحدهای تولیدی مشکلاتشان را به ما منتقل نمی کنند و ما شاهد هستیم که واحدها بدنبال دریافت تسهیلات به اندازه ای هستند که بدهی معوقشان به روز شود چرا که در چرخه روزانه تولید مشکلی ندارند و ما نیز هر روز به جد پیگیر مسائل واحدها هستیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*