آخرین خبر :

مسئولان خراسان جنوبی ناتوان در تامین سهمیه سوخت مرزنشینان

سومین جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان در سال جاری به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری پیرامون رفع مشکلات مبادلات مرزی و مصوبات جلسه قبل برگزار و بر رفع موانع و مشکلات بازارچه ها و مبادلات مرزی استان تأکید شد. اولین دستور کار این جلسه انتخاب پیمانکار برای خدمات بازارچه مرزی ماهیرود بود فخر رئیس سازمان بازارچه های مرزی استان گفت: اتحادیه تعاونی های مرزنشینان استان به عنوان پیمانکار خدمات در بازارچه مرزی ماهیرود انتخاب شده است .وی با بیان اینکه همزمان با واگذاری خدمات در بازارچه ماهیرود به اتحادیه مرزنشینان همزمان شاهد تغییر در هیئت مدیره این اتحادیه بودیم، افزود: ۶۰ درصد کار توسط اتحادیه تعاونی های مرزنشینان استان انجام شده و پیشنهاد این است برای یک دوره دیگر این قرار داد با اتحادیه مرزنشینان تمدید شود.
شهرکی، رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان جنوبی گفت: در انتخاب پیمانکار برای ارائه خدمات مطلوب در محل بازارچه مرزی ماهیرود مقرر شده بود بلحاظ قرار گرفتن مبلغ قرارداد در گروه معاملات بزرگ و الزام انجام مزایده براساس ضوابط و معیارهای مشخص شده، سازمان بازارچه های مرزی استان به عنوان کارفرما با رعایت ضوابط قانونی با اولویت مرزنشینان و روستائیان؛ ارائه خدمات را به متقاضی واجد شرایط واگذار کند. به گفته وی  باتوجه به رضایت کارفرما از پیمانکار(اتحادیه تعاونی های مرزنشین) درخواست تمدید قرارداد در این خصوص مطرح است. کیانی مسئول گمرک بازارچه مرزی ماهیرود هم با اشاره به عدم رضایت از فعالیت های این پیمانکار در بازارچه ماهیرود، گفت: یکی از وظایف این پیمانکار بر اساس قرارداد واگذار شده این است که ساماندهی داخل بازارچه توسط این پیمانکار انجام شود که در این خصوص چندان موفق نبود و هر شب ما شاهد نابسامانی در تردد و پارک کامیون در داخل بازارچه هستیم که باید حتما ساماندهی شود. مقیمی رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی های مرزنشینان استان هم گفت : هنوز یک ماه بیشتر نشده که کار به اتحادیه مرزنشینان استان واگذار شده و در این مدت کوتاه اقدامات خوبی صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه کار در مرز و بازارچه های مرزی باید به مرزنشنان واگذار شود، افزود: انتظار اتحادیه مرزنشینان این است که برای مدت طولانی خدمات در بازارچه های مرزی واگذار شود تا بتوانند برنامه ریزی بلند مدت داشته و برای انجام فعالیت سرمایه گذاری نمایند.  بی بی عصمت سرفرازی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه باید بستر رقابتی بین تعاونی های مرزنشین استان ایجاد شود، گفت: اگر خواستار ارائه خدمات مطلوب در مرزهای خراسان جنوبی هستیم باید بستر رقابت در تعاونی های مرزنشینان  استان ایجاد شود. وی با اشاره اینکه عصر کنونی، عصر رقابت  و ارائه خدمات مطلوب تر به جامعه است، افزود: تا پایان سال جاری خدمات قابل ارائه به صورت انحصاری به تعاونی های مرزنشین داده شود. سرفرازی افزود: جهت ارائه خدمات بهتر و رونق بیشتر بازارچه در پایان سال جاری برای حضور دیگر شرکت ها فراخوان خواهیم داد و شرکتی که برنده شود، ارائه خدمات را بر عهده خواهد گرفت.
تامین تنها ۵۰ درصد سهمیه سوخت مرزنشینان توسط شرکت نفت
دومین دستورکار جلسه بررسی سهمیه سوخت مرزنشینان استان بود، که مقیمی رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی های مرزنشینان استان عنوان کرد: از اواسط مرداد ماه که کار فروش سوخت مرزنشینان استان به اتحادیه تعاونی های مرزنشینان واگذار شده ۱۹ میلیون و ۷۰۰هزار لیتر سوخت به فروش رسیده است. وی با بیان اینکه  در این مدت ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان سود حاصل از فروش سهمیه سوخت مرزنشینان بوده، افزود: از این مبلغ دو مرحله توزیع شده که در مرحله اول یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و در مرحله دوم نیز دو میلیارد تومان بین مرزنشینان توزیع شده است. به گفته وی عواید حاصل از فروش سوخت به ۷ هزار و ۵۰۰ خانوار مرزنشین پرداخت می شود. مقیمی با اشاره به اینکه در مرحله اول سهمیه هرخانوار مرزنشین ۱۸۵ هزار تومان و در مرحله دوم ۲۷۵ هزار تومان بوده، گفت: هم اکنون اتحادیه مرزنشینان منتظر صدور مجوز کارگروه مبادلات مرزی برای توزیع سود عواید حاصل از فروش سوخت سهمیه مرزنشینان است تا به  همه مرزنشینان چهار شهرستان نهبندان، سربیشه ، درمیان و زیرکوه تعلق گیرد. رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی های مرزنشینان استان خراسان جنوبی به مشکلات عدم پرداخت سهمیه سوخت مرزنشینان استان از طرف شرکت نفت استان اشاره کرد و افزود: سهمیه هر ماه مرزنشینان ۱۰ میلیون لیتر می باشد که ماهانه ۵ میلیون لیتر بیشتر نمی دهند. وی گفت: اگر شرکت نفت استان قادر به ارائه سهمیه سوخت مرزنشینان استان نیست اتحادیه را به استان های کرمان و خراسان رضوی معرفی کنند که بطور مستقیم سهمیه مرزنشینان استان اخذ شود و حق مرزنشینان از بین نرود.
 تا پایان آذر مرزنشینان اطلاعات خود را در سامانه تکمیل کنند
موهبتی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری هم گفت: مرزنشینان برای تکمیل اطلاعات خود در سامانه الکتریکی مرزنشینان تا آخر آذر ماه اقدام کنند و ثبت این اطلاعات برای دریافت کارت الکترونیکی مرزنشینان الزامی است.
وی از مرزنشینانی که در حاشیه مرزها زندگی می کنند خواست،کد ملی و کد پستی محل سکونت خود را دقیقا در سامانه ثبت کنند تا مشکلی که در خصوص توزیع عواید حاصل از فروش سوخت مرزنشینان در دوره های قبلی وجود داشت، رفع شود. موهبتی با بیان اینکه به طور کلی عواید حاصل از فروش سوخت مرزنشینان در بین خانواده هایی توزیع خواهد شد که در شعاع ۲۵ کیلومتری مرز زندگی می کنند، افزود: قطعا با تکمیل اطلاعات درست مرزنشینان در این سامانه کمترین خطا در توزیع عواید در بین آنها صورت خواهد پذیرفت.
الحاق ۱۰ هکتار زمین به بازارچه ماهیرود
سومین دستور کار جلسه الحاق ۱۰ هکتار زمین به بازارچه ماهیرود بود که رئیس سازمان بازارچه های مرزی استان خراسان جنوبی گفت: این موضوع با همکاری استانداری در حال اجرا است و نقشه ها طراحی شده و کلیه نیازمندیها در این سایت پیش بینی شده است.  رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی  هم گفت: با توجه به الحاق ۱۰ هکتار زمین بازارچه مرزی ماهیرود و لزوم ارائه طرح جامع و نقشه و پلان اجرایی سایت ۲۵ هکتاری، سازمان بازارچه مرزی با همکاری دفتر فنی استانداری در حال تهیه نقشه و فازبندی طرح هستند. بحث خرده فروشی در بازارچه ماهیرود دیگر دستور کار این جلسه بود که طبق مصوبه شورای مبادلات مرزی استان در جلسه قبل، ایجاد فروشگاه خرده فروشی به سازمان همیاری شهرداری های استان واگذار شده بود.
مهندس حقی مدیرعامل این سازمان با بیان اینکه سازمان همیاری شهرداری های استان بخش خصوصی است و باید جایی سرمایه گذاری کند که توجیه اقتصادی داشته باشد، گفت: به دلیل نبود سوله مناسب و نبود توجیه اقتصادی از ایجاد فروشگاه خرده فروشی انصراف داده ایم.
سرفرازی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه قرار نیست هر اقدامی که به ذهن ما رسید بدون کار کارشناسی و توجیه لازم عملیاتی شود، گفت: باید این مصوبات پیگیری و اجرایی شود و تنها در بیان و ارائه گزارش عملکرد خلاصه نشود. به گفته سرفرازی همچنین مصوبات باید به گونه ای باشد که شرایط لازم را برای اجرایی شدن داشته باشد.
کالا هایی به استان وارد شود که توجیه  اقتصادی داشته باشد
پنجمین دستور کار جلسه بحث افزایش ورود اقلام جدید در بازارچه های مرزی استان بود که  به گفته  رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با توجه به اختلاف قیمت بعضی اقلام در افغانستان و داخل کشور و همچنین خشکسالی های چندین ساله در خراسان جنوبی و لزوم حفظ منابع آبی و پرهیز از کشت محصولات آب بر  باید اقلامی مانند هندوانه و خربزه از طریق واردات تامین شود.  شهرکی، خشکبار (شامل: بادام، گردو و برگه زردآلو و هلو)، ذرت، گندو و جو، دام زنده سنگین، انواع حبوبات، چغندرقند، انار، انگور، آلبالو و گیلاس را از دیگر اقلام پیشنهادی خراسان جنوبی برای واردات پیشنهاد داد.
مهندس ولی پور مطلق رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز گفت: طبق برنامه‌ریزی ۹ قلم برای واردات به خراسان جنوبی از کشور افغانستان مقرر شده است که یکی از این اقلام واردات دام سنگین است. وی با بیان اینکه در جهت حمایت از تولیدکنندگان عرضه برخی از محصولات وکالا به داخل استان توجیه ندارد، افزود: خربزه و هندوانه جزو اقلام وارداتی به استان است که در صورت صدور مجوز با واردات این محصول مشکلی نداریم و چغندرقند از آن جایی که در کشور افغانستان کشت می‌شود و کارخانجات داخل استان به این محصول نیازمند هستند، در صورت شست و شوی چغندرقند در راستای واردات آن مشکل نیست. به گفته وی محصولاتی که توجیه اقتصادی داشته باشد و به کشاورز با وارد کردن آن ضرری نرسد، از نظر ما مشکلی ندارد اما در زمینه واردات انار از کشور افغانستان به استان مخالف هستیم زیرا خراسان جنوبی تولید کننده بهترین انار است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان کرد: دام زنده، ارزن، شاهدانه، انواع حبوبات، انار، انگور و چغندر از اقلامی است که اگر مجوز صادر شود از طریق کشور افغانستان به استان وارد می‌شود.
 مشکلی در تأمین آب بازارچه ماهیرود وجود ندارد
از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بحث تجهیزات زیرساخت اینترنتی و مخابراتی بود که شهرکی گفت: زمین مورد نیاز شرکت ارتباطات زیرساخت در مرز ماهیرود به وسعت ۲ هزار متر مربع  جهت تکمیل فیبر نوری در نوار شرقی استان تامین شده است.  مشکل آب در بازارچه ماهیرود از دیگر دستور کارهای این جلسه بود که مدیر عامل آب منطقه ای استان گفت: دو پیشنهاد برای حل مشکلات آب در بازارچه ماهیرود عنوان شده که یکی استفاده از یک چشمه افغانستان که  در فاصله  نزدیک بازارچه قرار دارد و یکی هم استفاده از داخل کشور خودمان  است. امامی با بیان اینکه پس از بررسی کارشناسی  و با توجه به مصرف ۳۰ لیتر در ثانیه می توان از منابع آب داخلی برای تأمین آب بازارچه ماهیرود استفاده کرد که در این رابطه هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و اعتبارات لازم را نیز تخصیص داده ایم. معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه باید تصمیمی  بگیریم که به نفع استان باشد، گفت: همراهی مرزنشینان در توسعه صادرات بازارچه های مرزی امری غیرقابل انکار است. وی با اشاره به امنیت پایدار در استان خراسان جنوبی و  بازارچه های مرزی استان افزود: امنیت مرزها نیازمند مشارکت و همکاری مردم به خصوص مرزنشینان است. سر افرازی با اشاره به اینکه نگاه امنیتی در استان همراه با اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد:مردم و دولت باید با یکدیگر همکاری کنند تا در بحث اقتصاد مقاومتی به نتایج مطلوب رسید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*