مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران : انشعابات فضای سبز از آب شرب قطع می شود

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی که روز گذشته به همراه جمعی از معاونینش در جمع اصحاب رسانه حاضر شده بود به ارائه گزارش عملکرد این مجموعه در استان پرداخت و به سوالات خبرنگاران در حوزه آب و فاضلاب پاسخ گفت. اولین حوزه ای که مهندس هاشمی مقدم پیرامون آن گزارش ارائه داد تعهدات شرکت آب و فاضلاب در مسکن مهر استان در قالب ارائه خدمات به ۳۰ هزار واحد مسکونی بود که تاکنون بنا به گفته مدیر عامل این شرکت ۲۳ هزار انشعاب آب به متقاضیان مسکن مهر واگذار شده و در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد .
۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی فاضلاب مهرشهر
وی به واگذاری ۵ هزار و ۳۵۰ انشعاب فاضلاب به متقاضیان مسکن مهر در استان اشاره کرد و افزود: برای ارائه خدمات به بخشی از محدوده مهرشهر که مشکل دفع فاضلاب دارند از مدت ها قبل عملیات اجرایی پروژه فاضلاب شروع شده که با پیشرفت ۴۰ درصدی تا پایان سال ۹۶ به بهره برداری خواهد رسید. وی اعتبار پیش بینی شده برای اتمام این پروژه را ۱۱ میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: در مجموع برای انتقال فاضلاب به مهرشهر به ۶۴ کیلومتر لوله گذاری نیاز داریم که در مرحله اول ۲۰ کیلومتر در اولویت قرار گرفته که برای ادامه پروژه به ازای هر مشترک به ۵ میلیون تومان اعتبار نیاز خواهیم داشت.
پساب مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب جایگزینی برای چاههای کشاورزی
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی در ادامه به تشریح وضعیت پروژه مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر بیرجند پرداخت و گفت: ظرفیت مدول اول تصفیه خانه فاضلاب که در سال ۸۴ به بهره برداری رسیده در شبانه روز ۱۰ هزار و ۵۰۰ متر مکعب بوده که برای جمعیت ۶۵ هزار نفری طراحی شده که برای اجرای مدول دوم تصفیه خانه در تیرماه ۹۴ موفق به آزاد سازی بخشی از تسهیلات بانک اکو و شروع پروژه شدیم که در این فاز ظرفیت ۲۱ هزار و ۶۰۰ مترمکعبی در شبانه روز برای بیش از ۱۴۰ هزار نفر تا افق ۱۴۱۵ پیش بینی شده است . مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب بیرجند به جدید ترین روش تصفیه روز دنیا یعنی برکه تثبیت اجرایی خواهد شد، افزود: در برنامه بلند مدت پیش بینی شده پساب تصفیه خانه جایگزین چاه های کشاورزی شود.
تخصیص ۲۵ درصدی اعتبارات در سال گذشته
به گفته هاشمی مقدم از اعتبارات ۴۸ میلیارد تومانی که سال گذشته برای مجموعه آب وفاضلاب شهری استان مصوب شده فقط ۲۵ درصد به مبلغ ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تخصیص یافته که به دلیل کمی اعتبار تخصیص یافته مشکلات زیادی بوجود آمده است.
وی از جذب اعتبار ۵ میلیارد تومانی از محل اسناد خزانه برای پرداخت بدهی پیمان کاران شرکت در سال جاری خبردادو افزود: علاوه بر این مبلغ ۸۵۰میلیون تومان از همین محل برای بازسازی انشعابات فرسوده ، بازسازی و اصلاح شبکه و کاهش هدر رفت آب و سایر حوزه ها هزینه شده است .
محدودیت اعتباری همچنان گریبانگیر پروژه های فاضلاب
وی با بیان اینکه پروژه فاضلاب در ۴ شهر استان در دستور کار قرار دارد ، اذعان داشت: پیشرفت فیزیکی این پروژه در بیرجند ۵۵ درصد، سربیشه ۳۸ ، قاین ۳۱ و فردوس ۲۰ درصد می باشد که به رغم اتمام مطالعات این پروژه ها بدلیل محدودیت اعتباری پیشرفت چندانی را شاهد نبوده ایم و در مجموع می توان گفت بطور متوسط ۲۹ درصد جمعیت استان تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند که این نرم در کشور بیش از ۴۱ درصد است .
مسئولان برای انتقال آب به استان چاره اندیشی کنند
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی میزان نیاز آبی استان را ۲ هزار و ۲۷۰ لیتر بر ثانیه عنوان کرد که در افق ۱۴۰۴ این نیاز به ۳ هزار و ۴۰ لیتر افزایش می یابد. وی عنوان کرد که مسئولان باید برای تامین آب استان در آینده از الان چاره اندیشی کرده و تصمیمات مناسبی اتخاذ کنند.
قطع انشعابات فضای سبز از آب شرب شهری در دستور کار
هاشمی مقدم در ادامه به تشریح وضعیت استفاده آب فضای سبز از آب شرب شهری پرداخت و گفت: در استان ۷۹۰ رشته انشعاب آب فضای سبز داریم که در سال گذشته یک میلیون و ۵۵۴ هزار متر مکعب آب شهری مصرف کرده اند که می توان گفت مصرف آب فضای سبز استان ۲/۵ درصد کل مصارف شهری است.وی به کاهش ۱۲ درصدی مصرف آب فضای سبز استان در ۶ ماهه سال جاری اشاره کرد و اذعان داشت: از جمله مصوبات شورای عالی آب کشور به ریاست رئیس جمهور و طی توافق نامه وزارت کشور با وزارت نیرو از امسال عملیات قطع انشعابات فضای سبز از آب شهری در دستور کار قرار گرفته و شهرداری ها مکلفند برداشت آب خود را از آب شرب شهری کاهش دهند چرا که هزینه تامین آب هر روزه گران تر می شود. وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد برنامه های این شرکت برای استفاده از پساب تصفیه خانه فاضلاب برای مصارف فضای سبز اذعان داشت: پساب تصفیه خانه فاضلاب از دو سال گذشته به آب منطقه ای واگذار شده که ۱۳۰ لیتر بر ثانیه متوسط این پساب معادل آبدهی ۶ حلقه چاه کشاورزی است . مجید محمدنژاد معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان در مورد کیفیت پساب تصفیه خانه فاضلاب در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: کیفیت پساب برای کشاورزی مناسب است و تاکنون کیفیت پساب مشکلی نداشته است.
انتقاد مدیرکل از تفاوت فاحش قیمت تمام شده آب با نرخ آب بها
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان در ادامه با انتقاد از پایین بودن نرخ آب بها در خراسان جنوبی در مقایسه با سایر استان ها گفت: در استان متوسط قیمت تمام شده هر متر مکعب آب در سال گذشته ۹ هزار و ۹۳ تومان و قیمت فروش ما ۴ هزار و ۶۸ تومان بوده است .
هاشمی مقدم با تاکید بر اینکه آب کالایی بدون جایگزین شدن است، افزود: تفاوت نرخ قیمت شده آب با رقم آب بها باعث شده در ارائه خدمات به مردم دچار مشکل شویم .
معاون امور مشترکین شرکت آب و فاضلاب شهری استان نیز با تاکید بر اینکه در چند سال اخیر با توجه به تورم نرخ آب بها افزایش نیافته است، اذعان داشت: به ازای این مابه التفاوت رقمی هم از سوی دولت به ما پرداخت نمی شود و ما در ۶ ماهه سال گذشته بعد از چندین سال شاهد افزایش ۱۷ درصدی نرخ آب بها در استان بودیم .
مطالبات شرکت آب و فاضلاب به مرز ۷ میلیارد تومان رسید
مهندس نادی با بیان اینکه این افزایش باید سالانه لحاظ شود، افزود: مطالبات شرکت از ادارات دولتی، اماکن نظامی، بخش خانگی و شهرداری ها تا ۶ ماهه سال جاری ۷ میلیارد تومان می باشد که تلاش ها و رایزنی هایی برای وصول این مطالبات صورت گرفته است .
آب در استان ۳۰ درصد ارزان تر از کشور
وی با اشاره به اینکه نرخ آب بها در استان نسبت به کشور ۳۰ درصد ارزان تر است ، بیان کرد : ضریب متوسط آب بها در کشور ۱/۱ و در خراسان جنوبی ۷۹% درصد می باشد و این در حالی است که ما رکورددار تامین آب از عمق در کشور هستیم . مدیر امور آب و فاضلاب بیرجند نیزدر این نشست خبری به عملیات نشت یابی صورت گرفته در شبکه توزیع شهر بیرجند در ۶ ماهه سال جاری پرداخت و گفت: ۱۰ هزار و ۷۸۰ فقره پیمایش انشعاب و ۳۵ کیلومتر پیمایش شبکه توزیع داشته ایم که در مجموع منجر به شناسایی ۸۸۰ فقره نشتی شده ایم .
مهندس هاشم آبادی با بیان اینکه از این طریق ۲۹ لیتربر ثانیه از هدر رفت آب جلوگیری به عمل آمده، ادامه داد: در شهر بیرجند ۹۹۸ میلیون تومان بدهی خانگی داریم که انتظار می رود مردم در پرداخت به موقع قبوض همکاری لازم را داشته باشند.
اقتصاد مقاومتی در حوزه آب شهری
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان در ادامه به برنامه ها و فعالیت های این مجموعه در حوزه اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: تامین آب برخی از روستاهای استان در ۶ ماهه سال جاری در قالب واگذاری ۵۴۴ هزار متر مکعب آب از جمله این اقدامات بوده است. هاشمی مقدم افزود: کاهش میزان مصرف آب مشترکین بالای ۲۰ متر مکعب از جمله برنامه های کاری ما بوده که در این راستا در سال جاری از ۱۷۹۰ مشترک پرمصرف استان که سهم ما شده بود ۱۴۰۰ مشترک را توانسته ایم با اقدامات پیشگیرانه به زیر ۲۰ متر مکعب مصرف برسانیم .
اصلاح شبکه های فرسوده استان اعتبار ۶۰ میلیاردی می طلبد
وی به اصلاح ۱۷ کیلومتر شبکه فرسوده آب در استان از مجموع ۶۰۰ کیلومتر شبکه نیازمند اصلاح اشاره کرد و گفت: سالانه باید ۵/۲ درصد شبکه فرسوده استان اصلاح شود که بدلیل کمبود اعتبار از حدود ۶۰ کیلومتری که بایداصلاح میشد ۱۷ کیلومتر به نتیجه رسیده است . وی افزود: برای اصلاح ۶۰۰ کیلومتر شبکه فرسوده استان به اعتبار ۶۰ میلیارد تومانی نیاز است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*