سن مناسب مهد کودک رفتن؟

ممکن است به دلیل شرایط خاص کاری یا خانوادگی لازم باشد تا کودک تان را به مهدکودک بفرستید. حال ببینیم  بهترین سن مهدکودک رفتن کودکان چه زمانی است؟ آیا مهدکودک جای خوبی برای کودک است؟

فرآوری: ه.منفرد- بخش زندگی تبیان

سن مناسب مهد کودک رفتن؟

برای بسیاری از والدین این سوال مطرح است که چه سنی میتواند مناسب ترین سن برای آغاز مهد کودک در فرزندان شان باشد .  برخی از آنها ترجیح می دهند تا سنین بالاتری فرزندان را نزد خود نگه دارند. از سوی دیگر دسته ای از والدین به ویژه در خانواده هایی  که مادر شاغل است؛ ترجیح میدهند از بعد از دو سالگی کودک را به مهد کودک بسپارند تا مادر نیز بتواند بدون دغدغه خاطر به شغل خود بازگردد.
بر اساس پژوهش هایی که در خصوص کودکانی که به مهدکودک می روند، انجام شده، تا پیش از دو سالگی هیچ محبتی جای محبت مادر را نمی گیرد، اما گاهی زنان  به دلیل شرایط اقتصادی و

والدین به هیچ وجه نباید به مهد کودک به عنوان مکانی بنگرند که فقط کودک را آن جا می گذارند تا خودشان بتوانند به کار و مشغله ی روزانه شان رسیدگی کنند

اجتماعی مجبور هستند در تامین هزینه های زندگی مشارکت کنند. بنابراین گذاشتن کودکان در مهد از سوی مادران یک اجبار است و به اختیار مادران نیست. یک نکته را فراموش نکنید، پرستار هرگز جای مادر را نمی گیرد اما رفتن کودکان بعد از دوسالگی به مهد مشکلات کمتری برای کودکان ایجاد می کند.

کودک شما به خصوص از سه سالگی به بعد نیاز دارد که روند استقلال و اجتماعی شدن را آغاز کند. مهد کودک مکان مناسبی برای طی این مرحله از مراحل رشد کودک است. در روند رشد و تکامل کودک پس از قطع بندناف دوره ای از استقلال نسبی آغاز می شود که کودک با اینکه بیشتر در آغوش والدین است، هر روز به سمت ایجاد استقلال بیشتر پیش می رود. به کودکان باید کمک کرد که این روند را طی کنند.

مهدکودک چه مکانی است؟

مهدکودک مکان مناسبی برای ایجاد این فضا است و رفتار والدین از بدو تولد کودک می تواند در شکل گیری خاطره خوش از اولین مراحل استقلال کودک موثر باشد. برای اینکه کودک آماده رفتن به مهدکودک باشد نیاز است که از قبل به او برای شکل گیری استقلال نسبی اش کمک نمود. از جمله اینکه بتواند خودش به تنهایی به خواب برود، خودش غذای اش را بخورد و در نتیجه عملکرد مستقل خود را تا حدود ۳ سالگی کسب کرده باشد. کودکان به خصوص کودکان بالای ۳ سال از مهدکودکی که در آنجا بتوانند خوشحال باشند و تعامل با دیگران را یاد بگیرند، سود می برند.

نگاه والدین به مهدکودک

والدین به هیچ وجه نباید به مهد کودک به عنوان مکانی بنگرند که فقط کودک را آن جا می گذارند تا خودشان بتوانند به کار و مشغله ی روزانه شان رسیدگی کنند. چرا که اگر چنین دیدی داشته باشند، سرباز زدن کودک از رفتن به مهد میتواند اضطراب زیادی را در والدین ایجاد کند و منجربه این شود که با کودک نیز نا مناسب برخورد کنند.  لذا بهتر است قبل از هرگونه برنامه ریزی برای بازگشت مادر به شغل قبلی ، به مدت یک هفته تا ده روز کودک را به طور آزمایشی به مهد ببرید و ببینید که چگونه  فضا را تاب می آورد؟ چند ساعت در آن جا دوام می آورد و در غیاب شما چه واکنشی نشان می دهد؟

ویژگیهای مهد کودک خوب چیست؟

– محیط فیزیکی مناسب

اولین خصوصیت یک مهدخوب، محیط مناسب و آماده سازی  شده برای کودکان است. اتاق های یک مهد مناسب باید نورگیر بوده و از فضای کافی برای نگهداری بچه ها برخوردار باشد.زمین بازی کودکان باید حتما با کفپوش های نرم مخصوص پوشیده شده باشد تا درصورت زمین خوردن کودک اتفاقی برای او نیفتد.
نقاط حادثه خیز مثل پله ها، کنج دیوارها، لوله های گاز و… باید با پوشش های لاستیکی و مخصوص پوشانده شوند. پریزهای برق باید حتما توسط درپوش های محافظ پوشانده شده باشند یا از انواع مخصوص ضد برق گرفتگی باشند. سیستم هشداردهنده دود و حریق و کپسول های آتش نشانی و جعبه کمک های اولیه مجهز حتما باید در مهدکودک وجود داشته باشد. سیستم گرمایشی و سرمایشی یک مهدکودک مناسب، نباید با بخاری یا کولرهای در دسترس کودک تجهیز شده باشد و باید از سیستم های تهویه مطبوع پاک و ایمن مانند کولرهای سرد و گرم اسپیلت یا سیستم های چیلر و پکیج و رادیاتور استفاده شده باشد.

– ایمنی و دقت؛ ضرورت انکارناشدنی

علاوه بر مناسب سازی  محیط یکسری اقدامات امنیتی و مراقبتی باید در سیستم مهد کودک ها وجود داشته باشد. در مهدکودک باید حتما بسته بوده یا قفل باشد و یا اینکه دارای نگهبان مخصوص باشد تا بچه ها به هیچ وجه نتوانند بدون اطلاع مربیان از آنجا خارج شوند. کسی که کودک را تحویل می گیرد باید مشخص باشد و کودک به هیچ وجه نباید به فرد ناشناس تحویل داده شود. سرویس ها باید از وسیله نقلیه مطمئن و رانندگانی با تجربه و آرام استفاده کنند و کودکان نباید در صندلی جلو قرار داده شوند.
در یک مهدکودک ایمن باید اسباب بازی ها براساس سن کودکان و با توجه به خطر بلعیده شدن، خطر اجسام نوک تیز و… انتخاب شده باشد و لوازم بازی مانند سرسره و تاب براساس سن کودکان و از انواع فایبرگلاس و ایمن انتخاب شده باشد.

یک نکته را فراموش نکنید، پرستار هرگز جای مادر را نمی گیرد اما رفتن کودکان بعد از دوسالگی به مهد مشکلات کمتری برای کودکان ایجاد می کند

– مدیریت موفق و مسلط و مربیان متخصص

یک مهدکودک خوب باید یک مدیر قاطع، مهربان و مسلط به امور مهد و مربیان داشته باشد تا بتواند فضای مناسب را در مهد مدیریت کند. این مدیر و مربیان باید در درجه اول خودشان آگاه به مسائل تربیتی و دینی و اعتقادی باشند و این آگاهی و شناخت باید در طرز رفتار و لباس پوشیدن آنها هم به طور واضح مشهود باشد. دقت داشته باشید که بچه ها از مربیان خود الگوپذیری دارند و نوع پوشش و آرایش مربی های مهد می تواند آینده فرزندان شما را تحت تأثیر قرار بدهد. ندارد.

نکته آخر

همه ما می دانیم رشد سالم کودک و تربیت صحیح او، آرزوی قلبی هر پدر و مادری است. از جمله عوامل محیطی در زندگی امروز که تاثیر بسزایی در روند اولیه رشد کودک دارد، مهدکودک ها است. پس با توجه به اینکه می خواهیم کودک را به خاطر شرایط زندگی مان به مهد کودک بفرستیم، لازم است نکات زیر را رعایت کنیم.
– قبل از ورود به مهدکودک، باید کودکمان را با محیط آن آشنا کنیم. برایش توضیح دهید که در آنجا می تواند بازی کند، کارهای تازه یاد بگیرد، دوست های جدید پیدا کند و با مربی اش آشنا شود.
– به او اطمینان دهید که حتما بعد از یک ساعت مشخص به دنبال او خواهید آمد.در روزهای نخست، بهتر است حدود نیم ساعت همراه کودکتان در مهد بمانید تا او با محیط و دوستانش و مربیان آشنا شود.
– هرگز برای بردن کودک از مهد به خانه دیر نکنید تا کودک احساس عدم اطمینان و ناامنی نکند و حتما خودتان دنبال او بروید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*