آخرین خبر :

راههای پیشگیری از بی وفایی همسر

حتی فکر این واژه تلخ و دردآور هم برای اغلب ما ناخوشایند است، زیر پا گذاشتن تعهدی مهم که تمام ابعاد زندگی مشترک را تحت الشعاع قرار می دهد. یکی از ناپسندترین رفتارهایی که همه از آن متنفر هستند. اما چطور می توان از این رفتار پیشگیری کرد؟

فرآوری:ه. منفرد- بخش خانواده ایرانی تبیان
راههای پیشگیری از خیانت همسر

تحقیقات جهانی نشان می دهند که به طور متوسط حدود ۱۰تا ۲۰ درصد از زوج ها به یکدیگر خیانت می کنند. البته اگر ترس خیانت کنندگان از علنی شدن موضوع و همچنین موانع فرهنگی و شخصی افراد را در نظر بگیریم به نظر می رسد که رقم بالا کمی تخفیف داده شده است.
روانشناسان بر این باورند خیانت یکی از مهمترین اتفاقاتی است که در بسیاری از مواقع نقطه پایان رابطه را رقم می زند. عمل خیانت باعث از بین رفتن اعتماد زن و شوهر شده و زخم عمیقی را در دل آنان ایجاد می کند. این تجربه از لحاظ روحی و فیزیکی بسیار پرتنش محسوب می شود، به طوری که تحقیقات نشان داده است افراد قربانی خیانت برای مدت بسیاری قادر به انجام درست امور عادی زندگی نیستند.

از مهرورزی به عنوان وسیله ای برای رفع مشکلات و خیانت استفاده نکنید. این کار مثل پاک کردن صورت مسئله است و کمکی به حل مشکل اصلی نمی کند

انواع خیانت

این سوال همیشه مطرح است که آیا خیانت انواع مختلف دارد؟ پاسخ به این سوال مثبت است که در ادامه سعی می کنیم به آن ها اشاره کنیم:

خیانت رفتاری

منظور این است که یکی از طرفین با برقراری ارتباط با فردی خارج از چهارچوب خانواده، به همسرش خیانت کند و متاسفانه در جامعه ما نیز برطبق تحقیقات به عمل آمده این مورد بسیار رایج شده است.

خیانت ذهنی

یعنی افراد در تخیلاتشان مدام به شخص دیگری فکر می کنند و از آنجا که این مسئله زاییده ذهنشان است، آن فرد را شخصی ایده آل می دانند و چون وی را مدام با شریک زندگی شان مقایسه می کنند، در ارتباط با همسرشان به مشکل بر می خورند و رابطه شان رو به سردی می رود و درنتیجه برای زندگی مشترکشان خطری به وجود می آید.

خیانت کلامی

در این نوع خیانت، یکی از طرفین به صورت تلفنی، اینترنتی یا در هر موقعیتی که فراهم شود، با فردی غریبه ارتباطی صمیمانه برقرار می کند. متاسفانه در دنیای امروز نیز به دلیل وجود اینترنت، این گونه ارتباطات به شدت دیده می شوند.
بعضی اوقات دیده می شود با توجه به اینکه به فرد خیانت شده است، اما باز هم این سوال برایش پیش می آید که آیا این رابطه را می توان ترمیم کرد یا خیر؟ در برخی موارد، پاسخ مثبت است؛ چرا که این مسئله به دلایل خیانت بستگی دارد و البته قابل ذکر است که این امر صددرصد باید با کمک یک روان شناس صورت گیرد.

برخی از دلایل گسست حلقه ها

عدم رضایت از ازدواج و برآورده نشدن نیازهای عاطفی

یکی از عوامل اصلی خیانت در روابط زناشویی، راضی نبودن از پیوند زناشویی و برآورده نشدن نیازهای عاطفی است؛ زمانی که بین همسران، روابط خوبی حاکم نباشد، این احتمال وجود دارد که فرد به همسرش خیانت کند. مشکلات شخصیتی که به مرور زمان برای برخی به وجود می آید باعث می شوند فرد نتواند به همسر خود محبت کند و همین فقدان محبت، عاطفه و روابط گرم و صمیمی موجب پدیداری این خیانت ها می شود.

راهی برای انتقام گرفتن

برخی تصور می کنند باید طعم تلخ دارویی را که به آن ها خورانده شده است، به همسرشان بخورانند تا متوجه اشتباه خود و آنچه که بر سر همسرشان آمده است، بشوند. اگر چه همه برای انتقام جویی از همسرشان به آن ها خیانت نمی کنند، اکثرا احساس می کنند حال که مورد خیانت قرار گرفته اند، مجاز به مقابله به مثل هستند. اما این شیوه صحیحی نیست.

کسب هیجان و تنوع

بعضی مواقع هم رابطه خارج از ازدواج فقط به منظور کسب هیجان و تنوع اتفاق می افتد یعنی هیچ شکایت یا نارضایتی خاصی در ازدواج وجود ندارد، فقط برخی افراد به دنبال هیجان رابطه خارج از ازدواج هستند؛ درواقع پنهان کاری و راز موجود در یک رابطه غیرقانونی به جذابیت رابطه خارج از ازدواج می افزاید.

محیط خانوادگی نامطلوب

علل دیگر عهدشکنی زوجین را می توان در محیط خانوادگی مورد بررسی قرار داد؛ مثلا بی وفایی یکی از والدین می تواند باعث بی اعتمادی فرزندان شود؛ زیرا کودکان والدین خود را سرمشق قرار می دهند و آن ها را افراد دارای قدرت می پندارند.

سایر علل موثر

برخی مطالعات نیز نشان می دهد عوامل دیگری نیز در بروز خیانت موثر هستند؛ مثلا سن، عامل مهمی است. افراد هجده تا سی سال تقریبا دو برابر افراد بالای پنجاه سال احتمال رابطه خارج از ازدواج دارند. در واقع نگرش آسان گیری و علاقه زیاد به رابطه خارج از چهارچوب با میزان رابطه خارج از ازدواج هم بستگی دارد. نکات زیر شامل بایدها و نبایدهایی است که افراد برای مقابله با تنش های روحی در پی خیانت باید مد نظر قرار دهند:

بعضی اوقات دیده می شود با توجه به اینکه به فرد خیانت شده است، اما باز هم این سوال برایش پیش می آید که آیا این رابطه را می توان ترمیم کرد یا خیر؟

*کارهایی که باید انجام داد:

– برای اطمینان از سلامت فیزیکی خود به پزشک مراجعه کنید.
– حتی اگر در نظر دارید رابطه را ادامه دهید، با یک حقوقدان مشورت کنید.
– با یک مشاور یا فردی قابل اطمینان صحبت کنید.
فراموش نکنید هدف از این کار کسب آرامش و حمایت عاطفی است. صحبت با اطرافیان فرد خیانت کننده به منظور بدنام کردن او کار چندان معقولی به نظر نمی رسد. همچنین زمانی که قصد دارید موضوع را برای فرزندان خود روشن کنید، همواره به یاد داشته باشید حرف هایی که به آنان می زنید برگشت پذیر نیست. بنابراین پیش از این که به غیبت کردن در مورد همسرتان مبادرت کنید، لازم است بیشتر فکر کنید.
– به احساسات و مشاهدات خود اعتماد کنید. اگر کنار همسرتان احساس امنیت نمی کنید و اغلب با رفتارهای مشکوک همسرتان مواجه می شوید، به حس ششم خود اعتماد کنید.
– اگر می خواهید رابطه را احیا کنید، همراه با همسر خود در جلسات زوج درمانی شرکت کنید.

*کارهایی که نباید انجام داد:

– از گرفتن تصمیمات عجولانه خودداری کنید.
– از مهرورزی به عنوان وسیله ای برای رفع مشکلات و خیانت استفاده نکنید. این کار مثل پاک کردن صورت مسئله است و کمکی به حل مشکل اصلی نمی کند.
– از تلافی کردن اکیداً خودداری کنید.تلافی برای مدت کوتاهی به فرد آرامش می دهد و پوچ است.
– همسرتان را در مورد کارهایی که نسبت به انجام آن ها اطمینانی ندارید، تهدید نکنید.
– سرتان را مثل کبک زیر برف نکنید.

نکته آخر

این نکته را هیچگاه فراموش نکنید، حتی اگر خیانت دیده اید: جان  گری، روانشناس می  گوید: «در گذشته مردان در ساعاتی به غار می  رفتند و به آتش خیره می  شدند، تا کمی آرام شوند. امروزه نیز مردان بعد از انجام کارهای روزانه نیاز دارند تا ساعاتی را به غار تنهایی خود بروند.»
همسرتان بعد از طی کردن روزی پردردسر به ساعاتی احتیاج دارد تا انرژی از دست رفته خود را به دست بیاورد؛ به او فرصت داده، اجازه دهید بعد از یک روز کاری ساعتی را در تنهایی خود باشد، کمی روزنامه بخواند و تلویزیون تماشا کند. فقط کافی است زمانی که به منزل می آید با سینی چای یا پذیرایی ساده کمی او را به حال خودش بگذارید، در ازای این خدمت کوچک و بعد از گذشت زمانی کوتاه شما می  توانید لحظات شادی را با همسرتان سپری کنید و او را با انرژی بیشتری کنار خود احساس کنید.
زندگی فرصت کوتاهی است، یکدیگر را ببینید. توجه به همسرتان می  تواند شادی را به زندگی شما بازگرداند و مانع خیانت  های زناشویی شود. خصوصا آقایان باید نسبت به تغییرات ظاهری همسر خود دقیق باشند. به ظاهر همسرتان نگاه کنید و اگر کوچک ترین تغییری در چهره  یا موهای او دیدید با شوق و ذوق فراوان به او ابراز کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*