دولت یک‌دهم تنخواه ۱۰ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی را تسویه کرد

خبرگزاری فارس: دولت یک‌دهم تنخواه ۱۰ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی را تسویه کرد

دولت در سال جاری ۱۰ هزار و ۵۰ میلیارد تومان تنخواه از بانک مرکزی دریافت کرد و در حالی که باید تا پایان سال این تنخواه به حساب بانک مرکزی بازگردد، در مهر ماه فقط ۱۱۰۰ میلیارد تومان از این تنخواه تسویه شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بر اساس آمارهای خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مرکزی مجموع دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در پایان مهر ماه امسال به رقم ۳۴۰ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان رسیده است که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳٫۳ درصد و در مقایسه با اسفند سال گذشته ۳٫۲ درصد کاهش داشته است.

همچنین میزان بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی ۲۶٫۴ درصد رشد یافته و در ۷ ماهه اول امسال این متغیر ۱۸٫۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. سهم دولت از این بدهی‌ ۳۴ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان و سهم شرکت‌ها و مؤسسات دولتی ۲۷ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان است.

رشد بدهی دولت به بانک مرکزی در یک سال منتهی به مهر ماه ۵۳٫۱ درصد و بدهی شرکت‌ها و مؤسسات دولتی ۳٫۵ درصد رشد داشته است. رشد بدهی دولت در ۷ ماهه اول امسال ۴۰٫۸ درصد بوده است.

طبق این اعداد ارقام، دولت از ابتدای سال جاری تا شهریور ماه ۱۰ هزار و ۵۰ میلیارد تومان تنخواه دریافت کرده و در مهر ماه ۱۱۰۰ میلیارد تومان از این تنخواه را تسویه کرده است، بنابراین ۸ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان از تنخواه دریافت شده از بانک مرکزی در سال جاری هنوز تسویه نشده است.

سال بدهی دولت به بانک مرکزی درصد رشد
۱۳۹۲ ۱۵ هزار و ۸۲۷ میلیارد ۲۰٫۳+
۱۳۹۳ ۱۸ هزار و ۳۵۸ میلیارد ۱۶+
۱۳۹۴ ۲۴ هزار و ۴۱۰ میلیارد ۳۳+
شهریور ۹۵ ۳۵ هزار و ۴۶۰ میلیارد ۴۵٫۳+ (رشد نسبت به اسفند ۹۴)
مهر ۹۵ ۳۴ هزار و ۳۶۰ میلیارد ۴۰٫۸+ (رشد نسبت به اسفند۹۴)

بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی رقم ۹۸ هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان را نشان می‌دهد که در ۷ ماهه اول امسال ۱۷٫۴ درصد و در یک سال منتهی به مهر ۱۵٫۵ درصد رشد داشته است. سایر دارایی‌های بانک مرکزی از اسفند ماه سال گذشته تا مهر ماه ۳۱۸٫۵ درصد رشد کرده اما در ۱۲ ماه منتهی به مهر ماه رقم رشد ۳۹٫۱ درصد گزارش شده است. رقم سایر دارایی‌ها ۹ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان است.

مجموع دارایی‌های بانک مرکزی ۵۱۵ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان در پایان مهر ماه محاسبه شده است. این رقم رشد ۳٫۶ درصدی در یک سال منتهی به مهر ماه و افزایش ۴٫۱۴ درصدی در ۷ ماهه اول امسال داشته است.

در بخش بدهی‌های بانک مرکزی، سپرده بانک‌ها، مؤسسات اعتباری نزد بانک مرکزی ۱۲۲ هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان برآورد شده که سهم سپرده قانونی ۱۱۶ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان و سهم سپرده دیداری ۶ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان است.

سپرده قانونی در ۷ ماهه اول امسال ۱۴٫۱ درصد و سپرده دیداری نزد بانک مرکزی ۱۶٫۱ درصد رشد داشته است. سپرده بخش دولتی نزد بانک مرکزی در یک سال منتهی به مهر ماه با ۲۱٫۸ درصد کاهش به ۳۶ هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان رسیده که البته در ۷ ماهه اول امسال ۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

انتهای پیام/م

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*