آخرین خبر :

یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با «تابناک» مطرح کرد؛ سقوط یک سومی ارزش یارانه نقدی!/ تورم؛ عامل اصلی کاهش ارزش یارانه


به موازات کاهش ارزش یارانه پرداختی، درآمد دولت هم کاهش یافته است و متأسفانه سهم تولید عمومی در تولید ناخالص داخلی (GDP) سال به سال کاهش می یابد، تا جایی که امروز ما از این حیث در رتبه های آخرین کشورها قرار گرفته ایم.

کد خبر: ۶۳۰۵۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ – ۱۷:۴۵ ۰۹ October 2016
امتیاز خبر: ۸۴ از ۱۰۰ تعداد رای دهندگان ۳۶۴
یک کارشناس اقتصادی، از کاهش ارزش یارانه نقدی پرداختی به مردم به یک سوم ارزش اولیه خبر داد و تورم را عامل اصلی کاهش ارزش یارانه نقدی دانست.

سعید لیلاز در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» در این باره که گفته می شود، ارزش یارانه نقدی نسبت به ابتدای پرداخت آن امروز به نصف تقلیل یافته است، اظهار کرد: بنده معتقدم ارزش یارانه نقدی به یک سوم ارزش ابتدایی آن تنزل یافته است.

وی افزود: به موازات کاهش ارزش یارانه پرداختی، درآمد دولت هم کاهش یافته است و متأسفانه سهم تولید عمومی در تولید ناخالص داخلی (GDP) سال به سال کاهش می یابد، تا جایی که امروز ما از این حیث در رتبه های آخرین کشورها قرار گرفته ایم.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: درآمد دولت از ناحیه فروش و صادرات محصولات نفتی در سال ۹۰ رقمی حدود ۱۲۰ میلیارد دلار بود که بالاترین رقم فروش نفت در طول تاریخ ایران طی یک سال است. این رقم در خوشبینانه ترین حالت امسال به حدود ۴۰ میلیارد دلار هم نخواهد رسید که کمتر از یک سوم درآمد سال ۹۰ خواهد بود.

وی گفت: این موضوع یعنی دولت همان قدر که سال ۹۰ در پرداخت یارانه گرفتاری داشت، امسال هم دارد؛ با این تفاوت که ارزش پول پرداختی به مردم به عنوان یارانه به یک سوم کاهش پیدا کرده است.

لیلاز با اشاره به راه حل پرداخت یارانه در شرایط فعلی اینگونه اشاره کرد: راه حل در شرایط فعلی این است که پرداخت یارانه ها ادامه پیدا کند، البته رقم پرداختی آن افزایش نیابد؛ چون اگر به رقم پرداختی برای هزینه های عمرانی کشور نگاه کنیم، همین الان ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد بیشتر از این رقم بابت پرداخت یارانه صرف می شود.

وی عامل اصلی افزایش در کاهش ارزش یارانه نقدی پرداختی به مردم را مسأله تورم عنوان کرد.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: البته دولت از زمانی که روی کار آمده، نرخ رشد تورم کاهش داده است. البته بنده معتقدم نرخ تورم در ماه های آینده افزایش پیدا خواهد کرد، اما این افزایش به شکل لجام گسیخته سابق نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه قدرت خرید مردم بابت یارانه نقدی شان کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: البته حقوق بگیران در کنار کشاورزان و البته مستمری بگیران بیشترین برد را داشته اند؛ زیرا پس از روی کار آمدن دولت یازدهم تقریبا سالی ۳ تا ۴ درصد به قدرت خرید آنها اضافه شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*