آخرین خبر :

نیویورک‌تایمز: تهران همچنان در آمریکا ۵۰ میلیون دلار دارایی دارد/ آیا ایران می‌تواند املاک خود را به فروش برساند؟

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به بررسی وضع دارایی‌ها و املاک ایران در آمریکا پرداخت.
نیویورک‌تایمز: تهران همچنان در آمریکا 50 میلیون دلار دارایی دارد/ آیا تهران می‌تواند املاک خود را به فروش برساند؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی درباره وضع دارایی‌های ایران در آمریکا، ارزش آن را بیش از ۵۰ میلیون دلار برآورد کرد و نوشت این اموال همچنان متعلق به جمهوری اسلامی ایران است. اما حدود ۴۰ سال است که وظیفه نگهداری و اجاره دادن این املاک به عهده وزارت خارجه آمریکا گذاشته شده است.

در این گزارش آمده است:« این تفویض اختیار نتیجه قطع روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا، دو متحد قدیمی پس از گروگان‌گیری ۵۲ آمریکایی در سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۹۷۹ (تسخیر لانهٔ جاسوسی) بود. »
با وجود آنکه در پی توافق هسته‌ای سال گذشته تغییرات زیادی حاصل شد، کارشناسان معتقدند ایران و آمریکا همچنان برای برقراری روابط دیپلماتیک به سال‌ها زمان نیاز دارند. در نتیجه وضع اموال ایران در آمریکا هنوز بلاتکلیف است و امید چندانی هم برای تغییر آن وجود ندارد.
یک کارشناس بنیاد صلح بین‌المللی کارنگی گفت: اکنون مذاکرات میان ایران و آمریکا افزایش یافته، اما از خصومت ها کاسته نشده است.
نویسنده در ادامه افزوده است در راس فهرست دارایی های ایران در آمریکا مجموعه ای قرار دارد که زمانی سفارت ایران در واشینگتن بود.
دفتر نمایندگی‌های خارجی وزارت امور خارجه آمریکا براساس کنوانسیون ۱۹۶۱ وین، مسئولیت نگهداری از اموال ایران را عهده‌دار شده است. این دفتر وظیفه تعمیرات، تامین امنیت و محوطه سازی و همچنین اجاره دادن این اموال را به انجام می رساند. در حال حاضر از ده ملک ایران در آمریکا ۶ ملک اجاره داده شده‌اند.
سام وربرگ، یک سخنگوی وزارت امور خارجه گفت، دفتر نمایندگی های خارجی این وزارت خانه تلاش می‌کند دارایی‌های ایران را به نرخ بازار اجاره دهد و از درآمد حاصل از آن برای تامین مخارج نگهداری استفاده کند.
بر اساس برآوردهای مالیاتی، ارزش هشت مورد از این املاک بیش از یک میلیون دلار است و احتمالا ارزش آنها در بازار آزاد بیشتر هم خواهد بود.
نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود نوشت: مشخص نیست اگر ایران بخواهد، آیا بدون دستیابی به توافق دیپلماتیک با آمریکا قادر خواهد بود اموال خود را به فروش برساند یا خیر.
در کنار سفارت سابق ایران، ساختمانی با ۴۴ اتاق و به ارزش حدود ۱۰ میلیون دلار قرار دارد که اکنون خالی است.
ساختمان مشابهی هم در گوشه دیگر این مجموعه قرار دارد که پیش از این دفاتر وابسته‌های نظامی و آموزشی در آن بود و از دهه ۱۹۹۰ برای مدتی نامعلوم به سفیر رومانی اجاره داده شده است.
چند مایل آنطرف‌تر، یک خانواده آلمانی پنج نفره یک محل اقامت دیپلماتیک سابق را با مبلغ ماهیانه ۵ هزار و ۵۰۰ دلار اجاره کرده‌اند.
کنسولگری ایران در نیویورک هم از سال ۲۰۰۲ در اختیار شرکت ریچارد ال فین، متخصص آثار نقاشی قدیمی و نوگرایان اروپایی قرار گرفته است. مالک این شرکت همانند سایر مستاجران از اظهار نظر درباره مفاد قرارداد اجاره این ملک خودداری کرد.
یکی دیگر از املاکی که در این گزارش به آن اشاره شده سفارت سابق ایران در واشینگتن است که در گذشته برای برگزاری عروسی‌ها و دیگر مراسم خاص اجاره داده می شده است، اما اکنون خاک شیشه‌های آن را پوشانده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*