نمایندگان مجلس انتقاد کردند: مهجوریت طب سنتی


سرویس اجتماعی
نمایندگان مردم در خانه ملت با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به طب سنتی در سیستم درمانی کشور، هرگونه اقدام در این زمینه را در راستای جلوگیری از تخلفات و علمی کردن فعالیت ها در این بخش دانستند.
یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۷

مهجوریت طب سنتی

خبرگزاری خانه ملت – گروه اجتماعی – گل زری فرخنده‌بخش؛ با وجودی که بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه کردن طب سنتی ایران  یکی از بندهای سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش سلامت است اما متاسفانه طبق اظهارات نمایندگان هنوز نتوانسته ایم در جهت علمی کردن طب سنتی در کشور گام برداشته و همواره شاهد تخلفات مکرر در این حوزه از سوی برخی افراد سودجو و فرصت طلب هستیم.

اواخر تیرماه سال جاری مسئولان وزارت بهداشت از ابلاغ آیین نامه راه اندازی داروخانه های گیاهی خبر دادند و مطرح کردند مجوز داروخانه های گیاهی به صورت داروخانه های زنجیره ای صادر می شود و این مراکز مستقل از داروخانه های شیمیایی تشکیل می شوند؛ داروخانه هایی که طبق اظهارات نمایندگان اگر تاسیس شوند علاوه بر ساماندهی طب سنتی در جلوگیری از خام فروشی گیاهان دارویی و قانونمند شدن نحوه تولید و عرضه داروهای گیاهی بسیار موثر است.

نمایندگان مردم در مجلس دهم  با تاکید بر لزوم گسترش دانشکده‌های طب سنتی در دانشگاه های علوم پزشکی اظهار کردند طب سنتی باید در چارچوب آموزش کلی دانشگاه های کشور قرار گرفته و در کنار این داروخانه‌های گیاهی درکشور احداث و گسترش یابند تا دیگر شاهد بروز تخلفات در این حوزه نبوده ضمن اینکه فعالیت ها در این بخش شکل علمی به خود گیرد.

حمزه: جلوگیری از خام فروشی گیاهان دارویی/قانونمند شدن عرضه داروهای گیاهی با احداث داروخانه‌های گیاهی

احمد حمزه، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از گسترش بی‌رویه عطاری ها و بروز تخلفات پی در پی از سوی این مراکز، افزود:  با این حال نمی توان گفت تمامی عطاری ها متخلف هستند زیرا حفظ طب سنتی مرهون تلاش های برخی از این افراد است که این علم را سینه به سینه حفظ و به ما منتقل کرده اند یعنی در حقیقت می توان گفت به دلیل تلاش های این افراد است که طب سنتی در کشور حفظ شده است.

احمد حمزه

نماینده مردم کهنوج، فاریاب، منوجان، رودبار و قلعه‌گنج در مجلس شورای اسلامی، از ورود افراد سودجو و ناآگاه به طب سنتی انتقاد کرد و ادامه داد: متاسفانه از زمانی که رویکرد و اقبال مردم به طب سنتی افزایش یافته افراد سودجو و فرصت طلب به این بخش ورود و زمینه تخریب چهره عطاری ها و  طب سنتی را فراهم آورده اند به گونه ای که بسیار دیده شده برخی از این افراد داروهایی شیمیایی را با داروهای گیاهی مخلوط کرده و بدون در نظر گرفتن عواقب چنین داروهایی آنها را به نام داروهایی گیاهی به مردم عرضه می کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: تخلفات بیشمار افراد فرصت طلب و سودجو از یک سو بدنام شدن نام عطاران و از سویی  تخریب چهره گیاهان دارویی و طب سنتی و مهمتر از آن به خطر افتادن جان هموطنان را به همراه داشته است.

حمزه از ضعف نظارت متولیان بر عملکرد عطاری‌ها انتقاد کرد وگفت: بروز تخلفات از سوی برخی عطاری ها نشانه ضعف نظارت متولیان بر عملکرد این مراکز است یعنی در واقع این بخش متولی ندارد که باید با تشدید نظارت  از بروز تخلفات از ناحیه این مراکز جلوگیری به عمل آید.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان در مجلس دهم، احداث داروخانه‌های گیاهی را در کاهش تخلفات از سوی عطاری ها و سروسامان دادن به وضعیت طب سنتی موثر دانست و  تصریح کرد: برای جلوگیری از خام فروشی گیاهان دارویی نیاز است نحوه تولید و عرضه گیاهان دارویی قانونمند شود که این کار با احداث داروخانه های گیاهی تحقق می یابد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود:  احداث داروخانه های گیاهی تخلفات حوزه طب سنتی را به طور قابل توجهی کاهش داده و از ورود افراد ناآگاه، فرصت طلب و سودجو به این صنعت جلوگیری می کند.

وی با تاکید بر لزوم گسترش دانشکده های طب سنتی در دانشگاه های علوم پزشکی گفت: طب سنتی در کشور دانشگاه اختصاصی نداشته و تنها یک دانشکده دارد که تابع دانشگاه علوم پزشکی هر شهر است از این رو تعداد معدودی از دانشگاه ها در کشور طب سنتی را آموزش می دهند؛ بهتر است طب سنتی در تمامی دانشگاه ها فراگیر شود و دانشگاه ها و مراکز علمی کشور با فراهم آوردن بسترهای لازم در گسترش و توسعه دانش طب سنتی گام بردارند.

حمزه ادامه داد: این موضوع را در حتی در قالب نامه ای به وزیر بهداشت ارائه کردم و از ایشان درخواست کردم که در رشته پزشکی عمومی طب سنتی را آموزش دهند تا همانطوری که پزشکان با همه شعبه های طب نوین آشنایی کافی را داشته و آنها را آموزش می بینند آشنایی لازم را با طب سنتی به عنوان یکی از  تخصص های طبی داشته باشند.

نماینده مردم کهنوج، فاریاب، منوجان، رودبار و قلعه‌گنج در مجلس دهم،  با بیان اینکه تلاش ها در جهت علمی کردن طب سنتی در کشور تا اندازه ای موثر بوده است، یادآور شد:. بهتر است طب سنتی در چارچوب آموزش کلی دانشگاه های کشور قرار گیرد و از سویی داروخانه های گیاهی در کشور گسترش یابد تا دیگر شاهد بروز تخلفات در این حوزه نباشیم و در جهت علمی کردن طب سنتی گام برداریم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در رابطه با مخالفت داروسازان با احداث داروخانه های گیاهی، گفت: داروسازان باید درک کنند در راستای ساماندهی طب سنتی چنین اقدامی بسیار ارزنده و مثبت است زیرا با علمی کردن این موضوع عطاری ها  استانداردهای لازم را رعایت کرده و  تخلفات این حوزه کاهش می یابد.

قربانی: فروش متادون و مواد مخدر در برخی عطاری ها / لزوم تشدید نظارت بر عملکرد عطاری ها

محمد حسین قربانی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از فروش و عرضه متادون و مواد مخدر در برخی عطاری ها با بیان اینکه فروش هر گونه دارو و سایر محصولات به غیر از گیاهان دارویی در عطاری ها ممنوع است، تصریح کرد: تفکیک حوزه دارو میان داروخانه ها و عطاری ها باید مشخص و نظارت بر عملکرد عطاری ها مورد توجه قرار گیرد زیرا در حال حاضر به دلایلی مانند نبود سیستمی برای نظارت جامع، آلوده بودن سرمنشاء تولیدات دارویی و همچنین مافیای دارو، عرضه متادون و مواد مخدر در برخی عطاری ها به فراوانی مشاهده می شود.

محمدحسین قربانی

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: برای برخورد با عطاری های متخلف و ساماندهی آنها نیاز به قانون نداریم اما اگر به تصویب قانون نیازی احساس شود بهتر است وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این موضوع را در قالب لایحه ای به مجلس ارائه نماید؛ به طور قطع مجلس آمادگی همکاری با وزارت بهداشت برای ساماندهی عطاری ها را دارد.

وی بر لزوم ساماندهی عطاری ها تاکید کرد و افزود: عطاری ها نباید قلع و قمع یا جمع آوری و تعطیل شوند زیرا با تعطیل شدن آنها هزاران نفر در  کشور بیکار شده و شغلی که از طریق آن روزگار می گذرانند را از دست می دهند.

قربانی ادامه داد: البته در ساماندهی عطاری ها میان سازمان غذا و دارو و صنعت، معدن و تجارت اختلاف نظرهایی است حتی برخی داروسازان انتقاداتی هم به این موضوع دارند و موجب ایجاد اختلاف هایی میان داروسازان و پزشکان طب سنتی شده اما در هر حال باید در جهت ساماندهی، مدیریت و هدایت آنها تلاش کنیم تا شاهد تخلفات کمتری در این حوزه باشیم.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه برای ساماندهی عطاری ها نیازی به تصویب قانون نیست، تصریح کرد: ساماندهی عطاری ها را می توان در قالب آیین نامه و بخشنامه های اجرایی انجام داد از این رو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می تواند با تدوین استراتژی مناسب این مراکز را ساماندهی و حوزه عملکرد و اختیارات آنها را به سهولت مشخص کند.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، بر لزوم افزایش آگاهی و فرهنگ سازی مناسب در رابطه با مصرف داروهای گیاهی تاکید کرد و ادامه داد: از آنجایی که مصرف برخی داروهای گیاهی برای سلامتی افراد مضر و مرگ آور است از این رو باید علم، آگاهی، بینش و اطلاعات شهروندان با فرهنگ سازی مناسب رسانه های عمومی افزایش یابد زیرا همانطور که در سال ۹۱ بعد از اعلام اسامی برنج های آلوده اقبال مردم به استفاده از این نوع برنج ها و حتی تمامی برنج های خارجی به شدت کاهش یافت از این رو با فرهنگ سازی مناسب در این عرصه می توان خطر استفاده از داروهای گیاهی مضر را کاهش داد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت نظارت بر عملکرد عطاری ها، ادامه داد: اطلاع رسانی درست در معرفی داروهای گیاهی معتبر از سوی متولیان در کاهش مرگ و میرهای ناشی از داروهای گیاهی تاثیر زیادی دارد.

پوربافرانی: تاثیر مثبت تاسیس داروخانه‌های گیاهی در علمی کردن طب سنتی/شیوه فعلی عرضه داروهای گیاهی قابل قبول نیست

عباس پوربافرانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در گفت ‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، تاسیس داروخانه های گیاهی را در تقویت کسب و کار داروسازی و ترویج و گسترش طب سنتی حائز اهمیت دانست و گفت: تاسیس چنین مراکزی در استفاده و بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در طب سنتی موثر بوده ضمن اینکه در راستای علمی کردن طب سنتی اقدامی بسیار ارزنده و مثبت است البته به شرطی که ضوابط و دستورالعمل های آن کارشناسانه تدوین و تنظیم شود.

عباسعلی پوربافرانی

نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه طب سنتی ریشه ایرانی اسلامی دارد، یادآور شد: می توان گفت طب سنتی علمی است به گونه ای که امروزه کتاب های ابن سینا مورد استفاده اطبا کشور قرار می گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم در رابطه با مخالفت داروسازان با احداث داروخانه های گیاهی، گفت: اگر تحقق این امر به منزله مقابله با داروخانه های شیمیایی و تهدیدی برای آنها محسوب شود این اقدام مناسب نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری تاکید مقام معظم رهبری در رابطه با استفاده از ظرفیت طب سنتی، افزود: برای استفاده از ظرفیت طب سنتی نیاز است تدابیر لازم اتخاذ شود.

پوربافرانی با انتقاد از اینکه شیوه فعلی عرضه گیاهان دارویی  شیوه ای سنتی است و ریشه در طب سنتی ندارد، تصریح کرد: به طور حتم برای گسترش و ترویج طب سنتی افرادی که علم و سواد درستی در این زمینه دارند باید به این عرصه ورود و فعالیت کنند زیرا اگر به شیوه فعلی عمل کنیم هیچ گونه نتیجه مثبتی حاصل نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه گیاهان دارویی و طب سنتی باید به روش نوین و علمی اشاعه و گسترش یابد، افزود: متاسفانه امروزه شاهد هستیم برخی افراد بدون سواد و علم کافی در این زمینه اقدام به عرضه داروهای گیاهی می کنند این در حالی است که به دلیل خطرات موجود در راستای علمی کردن صنعت طب سنتی باید یک سری محدودیت در این رابطه ایجاد و نسبت به ارائه آموزش های لازم به افرادی که به دنبال فعالیت در طب سنتی هستند اقدام کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس دهم، یادآور شد: باید در شیوه نظارت بر عطاری ها و داروخانه گیاهی تجدید نظر شود به این شکل که شیوه های نظارتی جداگانه ای را برای  نظارت بر عملکرد عطاری ها و داروخانه های گیاهی پیاده کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دنبال تاسیس و راه اندازی دانشکده های طب سنتی است، ادامه داد: این دستگاه به دنبال تاسیس دانشکده های طب سنتی و افزایش فارغ التحصیلان این رشته‌ها است تا بتوان خدمات طب سنتی را به بهترین نحو ارائه داد.

نماینده مردم نائین در مجلس دهم با بیان اینکه در زمینه علمی کردن طب سنتی موفق نبوده ایم، یادآور شد: هر چند وزارت بهداشت در زمینه ایجاد دانشکده های طب سنتی، منصوب کردن مدیرکل طب سنتی و ایجاد فضای لازم برای گسترش این صنعت حرکتی رو به جلو داشته اما کافی نیست و تا نقطه ایده آل فاصله داریم؛ بدون شک اگر به ابعاد گسترش طب سنتی توجه شود و در کنار این دستورالعمل های این صنعت به درستی تدوین وتنظیم شود می توان گام موثری در احیای  طب سنتی و گسترش آن برداریم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، بر لزوم تشدید نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت و جهادکشاورزی بر عملکرد عطاری ها تاکید کرد و گفت: متاسفانه یکی از مشکلات مهم کشور ضعف درنظارت ها است؛ در حالی که دستگاه ها در کنار هر مجوزی که به اصناف می دهند باید به مقوله نظارت بر عملکرد آنها هم توجه داشته باشند./

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*