نمایندگان‌درگفت‌وگوباخانه‌ملت‌انتقادکردند؛ کاغذ باطله هایی که سهم مردم از سهام عدالت شد


سرویس اقتصادی
نمایندگان مردم در مجلس معتقدند سهام عدالت به مثابه کاغذ پاره هایی است که سرنوشت نامعلومی داشته و مردم را در گمراهی رها کرده است.
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۴

کاغذ باطله هایی که سهم مردم از سهام عدالت شد

خبرگزاری خانه ملت- گروه اقتصادی: موضوع “سهام عدالت” و نحوه آزادسازی آن موضوعی است که از بیش از ۱۰ سال گذشته تاکنون مطرح بوده و هرساله وعده‌های زیادی برای آزادسازی آن داده شده است؛ولی ابهامات فراوانی که در شرکت‌های سرمایه‌گذاری،قیمت گذاری شرکت ها و همچنین نحوه مدیریت سبد “سهام عدالت “وجود دارد، امکان آزادسازی آن را با مشکلاتی مواجه کرده و میلیون ها سهامدار را چشم انتظار نگه داشته است.

دولت فعلی بعد از روی کار آمدن با چالش آزادسازی “سهام عدالت” مواجه شد و وعده داد که طی چند ماه آینده تکلیف “سهام عدالت” را به سرعت روشن ‌کند،اما عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که با اما و اگرهای فراوانی مواجه بوده و همچنین رشد قیمت سهام شرکت‌های حاضر در سهام عدالت که مدیریت این سبد را به یک موضوع پیچیده تبدیل کرده، مانع از آزادسازی سهام عدالت شده است.

پیچیدگی‌هایی همچون شناسایی مشمولان،قیمت‌گذاری شرکت‌ها و سازوکار آزادسازی برسر راه “سهام عدالت” وجود دارد تا جایی که در سهام عدالت برخی شرکت‌ها قیمت گذاری شدند که اصلا وجود خارجی ندارند!

نکته حائز اهمیت این است که برای آزادسازی “سهام عدالت” باید میزان دقیق مشمولان مشخص شود،درحالی که بعد از گذشت بیش از ۱۰ سال از اجرای این طرح،تعداد مشمولان سهام عدالت هنوز به صورت دقیق مشخص نبوده و مانند قانون هدفمندی یارانه ها جامعه هدف مشخص نیست.بنابراین تا زمانی که تکلیف شرکت های سرمایه گذاری استانی و نیز تعداد مشمولان به صورت دقیق مشخص نشود امکان آزادسازی سهام عدالت وجود ندارد.

به زعم بسیاری از کارشناسان سرنوشت تلخ یارانه ها در انتظار “سهام عدالت” بوده زیرا این طرح نیز نتوانست در مسیر کمک به اقشار آسیب پذیر یعنی هدف اصلی خود مثمرثمر باشد؛از سوی دیگر مافیای ایجاد شده در بدنه ساختاری این طرح تحقق اهداف اولیه را غیرممکن کرده است.

آینده مبهم و انتظارهای به جای مردم از “سهام عدالت” موضوع گفت وگوی خبرگزاری خانه ملت با برخی از نمایندگان مجلس است که در ذیل می خوانید:

محمدرضا پورابراهیمی داورانی

پورابراهیمی داورانی: ضرورت برخورد با مافیای سهام عدالت/ سهم هر فرد از سهام عدالت یک میلیون و ۵۰۰ هزارتومان است

محمدرضا پورابراهیمی داورانی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از سرنوشت نامعلوم “سهام عدالت”، گفت: “سهام عدالت” مجموعه ای رها شده در اقتصاد کشور بوده که نه دولت نظارتی بر آن دارد و نه مردمی که سهام به آن ها واگذار شده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با بیان اینکه اداره مافیایی مجموعه “سهام عدالت” مورد انتقاد است، افزود: “سهام عدالت” با وضعیت فعلی خود بیشترین لطمه را به اقتصاد و مردم به عنوان سهام داران وارد می کند.

سهام عدالت

ضرورت واگذاری سهام عدالت به مردم/ بدقولی دولت در ارایه لایحه در بحث سهام عدالت مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه پیشنهاد ما واگذاری “سهام عدالت” به مردم است،تصریح کرد: طرحی در مجلس با همین محتوا دو سال قبل تدوین شد که با مخالفت دولت و اصرار آن برای ارسال لایحه در این خصوص مسکوت ماند.

وی با بیان اینکه بدقولی دولت در خصوص ارایه لایحه در بحث “سهام عدالت” مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است، گفت: طبق آخرین اخبار واصله متن لایحه دولت در خصوص تعیین تکلیف “سهام عدالت” و آزادسازی و واگذاری آن به مردم نهایی شده ولی هماهنگی هایی نیاز است تا به این وسیله ابلاغ شود.

منتظر لایحه دولت درخصوص آزادسازی سهام عدالت هستیم

پورابراهیمی داورانی،ادامه داد:ما منتظر ارایه لایحه مذکور از سوی دولت هستیم تا به این وسیله تعیین تکلیف “سهام عدالت “صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه باید سهم مردم و دولت هرکدام به تفکیک به آن ها واگذار شود، گفت: درصورتی که دولت در خصوص تعیین تکلیف “سهام عدالت” ورودی نداشته باشد؛مجلس با طرح تدوین شده در این رابطه به تعیین تکلیف در این موضوع خواهد پرداخت.

این نماینده مردم درمجلس دهم، ادامه داد: تحقیق و تفحص از “سهام عدالت” در روزهای آخر مجلس نهم آماده شد؛اما به دلیل ازدیاد گزارشات،در دستور کار مجلس قرار نگرفت،با این حال در حال حاضر این گزارش آماده است.

وی با بیان اینکه لحاظ شده ترین دارایی دولت در حال حاضر سهام عدالت است،تاکید کرد: در حال حاضر ابهامات بسیاری در سهام عدالت وجود دارد که باید نسبت به رفع آن ها اقدام شود.

سهم هر فرد از سهام عدالت یک میلیون و ۵۰۰ هزارتومان است

پورابراهیمی داورانی مطرح کرد:با ارایه لایحه ازسوی دولت درخصوص تعیین تکلیف “سهام عدالت “مجلس هرچه سریع تر رسیدگی به آن را در دستورکار خود قرار خواهد داد.

وی با بیان اینکه برآورد این است که رقمی درحدود یک یا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سهم هر نفر از “سهام عدالت” خواهد بود، افزود: “سهام عدالت” برای خانواده هایی که شرایط اقتصادی مناسبی ندارند،می تواند دارایی قابل قبولی باشد.

این نماینده مردم درمجلس دهم،ادامه داد:با واگذاری “سهام عدالت” به مردم تعیین تکلیف اساسی در خصوص نحوه اداره این سهام صورت خواهد گرفت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،یادآورشد:طرح نمایندگان در خصوص “سهام عدالت” در دست تدوین بوده و با تاخیر دولت در ارایه لایحه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

کاظم دلخوش اباتری

دلخوش: سهام عدالت طرحی ناموفق با آینده مبهم

سیدکاظم دلخوش درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از آینده مبهم طرح “سهام عدالت”، گفت:”سهام عدالت “در تحقق اهداف اولیه خود و همچنین کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه ناموفق بود.

نماینده مردم صومعه سرا درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه باید شفاف سازی عملکرد سهام عدالت برای بررسی نحوه آزادسازی آن در دستور قرار بگیرد،افزود:متاسفانه “سهام عدالت” نیز مانند قانون هدفمندی یارانه ها با رویه فعلی ناموفق است.

دولت نسبت به تعیین تکلیف سهام عدالت بی تفاوت است

وی با تاکید براینکه باید “سهام عدالت” مورد بازنگری اساسی واقع شود، تصرح کرد: دولت باید با تسریع در ارسال لایحه بازنگری در طرح سهام عدالت و همچنین تسریع در آزادسازی معاملات آن ،اهداف این طرح را محقق کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس پیگیر نحوه آزادسازی معاملات”سهام عدالت” است، گفت: باید سهم مردم از “سهام عدالت” ملموس شده و به دست آن ها برسد.

سهام عدالت

سهام عدالت به مثابه کاغذ پاره در دست مردم است

دلخوش با تاکید بر اینکه در حال حاضر “سهام عدالت” به مثابه کاغذ پاره در دست مردم است، افزود: مردم نمی دانند ارزش واقعی برگه های “سهام عدالت” چه میزان بوده و چقدر ارزش مالی دارد.

وی با بیان اینکه دولت نسبت به تعیین تکلیف “سهام عدالت” بی تفاوت است، تصریح کرد:درحال حاضر “سهام عدالت” با بی توجهی دولت ها نسبت به اجرای صحیح آن طرح مسکوت مانده ای است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: برای کمک به وضعیت معیشت مردم باید نسبت به شفاف سازی “سهام عدالت” اقدام شود.

مفتح

مفتح: سهام عدالت به گمراهه یارانه ها کشیده شد

محمدمهدی مفتح درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه سهام عدالت با هدف کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه مدنظر دولت قرار گرفت،گفت:توسعه “سهام عدالت” و ارایه آن به همه اقشار مردم یکی از نواقصی بود که در این طرح دیده شد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه اهداف اولیه “سهام عدالت” هنوز هم بعد از گذشت سال های بسیار محقق نشده است،افزود:علت محقق نشدن اهداف اولیه طرح “سهام عدالت” این است که یا مدل این طرح با شرایط جامعه منطبق نبوده و یا اینکه درعمل نتوانسته به اهداف مدنظر دست یابد.

وی با اشاره به ایجاد ساختار و تشکیلات اداری برای توزیع “سهام عدالت” در بین مردم،تصریح کرد:هیات مدیره های این ساختار برای کشور بار مالی داشت که این مهم اجازه تحقق اهداف “سهام عدالت” را نداد.

این نماینده مردم درمجلس دهم،با انتقاد از نبود شفافیت در بحث “سهام عدالت”،تاکید کرد: از حیث سیستم اجرایی این طرح ابهامات زیادی داشت که نتیجه آن آزادنشدن “سهام عدالت” است.

وی با بیان اینکه مردم باید بتوانند آزادانه نسبت به خرید و فروش “سهام عدالت” خود اقدام کنند، افزود: در حال حاضر مردم نمی دانند مالک چه چیزی هستند و تنها برگه ای در دست دارند.

ضرورت آزادسازی سهام عدالت

مفتح ادامه داد: در صورتی که آزادسازی “سهام عدالت” صورت بگیرد مردم به ویژه جامعه هدف این طرح می دانند با عواید “سهام عدالت” می توانند به تغییر وضعیت معیشت خود اقدام کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم،افزود: “سهام عدالت” در سبد درآمدی خانوار نقشی نداشته و مردم نمی دانند آیا سودی از سهام خود دارند یا خیر.

وی با بیان اینکه طرح “سهام عدالت” نیز مانند یارانه ها نتوانست کمکی به توانمندسازی اقشار نیازمند جامعه کند،گفت: اقشار ضعیف جامعه با دریافت سهام عدالت هیچ تغییری در زندگی خود حس نکردند.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی،یادآور شد:باید با بازنگری اساسی در اصل طرح “سهام عدالت” و تغییر در ساختار اداری آن به مفید بودن این طرح برای اقشار ضعیف جامعه کمک کرد./

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*