متخصص دیابت عنوان کرد یک قوطی نوشابه معادل ۱۲ حبه قند/ مصرف غذاهای آماده در بارداری ممنوع

 

خبرگزاری فارس: یک قوطی نوشابه معادل ۱۲ حبه قند/ مصرف غذاهای آماده در بارداری ممنوع

متخصص دیابت با اشاره به اینکه یک قوطی نوشابه ۲۸ گرم شکر دارد و این میزان معادل دو قاشق غذاخوری شکر یا ۱۲ حبه قند است، گفت: مصرف سوسیس و کالباس و مواد غذایی بسته بندی شده آماده سبب بروز دیابت بارداری می‌شود.

مهریار خسروشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در ارتباط با موضوع دیابت بارداری اظهارداشت:سازمان جهانی بهداشت برای پیشگیری از دیابت توصیه می‌کند که روزانه حداکثر ۵ درصد انرژی مورد نیاز از طریق مصرف قندها تامین شود. بنابراین مقدار توصیه شده قند و شکر مصرفی از کل مواد غذایی که در طول روز مصرف می‌شود، نباید بیشتر از ۲۵ گرم یا پنج قاشق مرباخوری باشد.

وی افزود: کاهش وزن قبل از اقدام به باردار شدن در صورتی که فرد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی باشد، ترک سیگار، استفاده از یک رژیم غذایی مناسب، ورزش و تحرک کافی از جمله راه‌های موثر در پیشگیری از دیابت بارداری هستند.

متخصص دیابت تصریح کرد: کاهش مصرف چربی و روغن در برنامه غذایی، مصرف غذاها به صورت آب‌پز، بخارپز یا کبابی تا حد امکان، خودداری از سرخ کردن زیاد غذا و ترجیحا تفت دادن آنها با مقدار کم روغن، کاهش مصرف غذاهای سرخ شده، سوسیس، کالباس، خامه، سرشیر، چیپس و دیگر غذاهای چرب، خودداری از مصرف چربی‌های حاوی اسیدهای چرب اشباع و ترانس از جمله روغن حیوانی، روغن نباتی جامد و نیمه جامد، کره، پیه و دنبه در پیشگیری از بروز دیابت بارداری موثر است.

خسروشاهی اضافه کرد: همچنین کاهش مصرف مواد قندی، پرهیز از مصرف بیش از حد مواد قندی و نشاسته‌ای مانند برنج، ماکارونی، شیرینی، کیک، شکلات، مربا، عسل و نوشابه‌ها، کاهش مصرف قندهای ساده مانند قند، شکر، شیرینی، شکلات، نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های صنعتی نیز بسیار موثر است. چرا که یک قوطی نوشابه ۲۸ گرم شکر دارد و این میزان معادل دو قاشق غذاخوری شکر یا ۱۲ حبه قند است.

 متخصص دیابت خاطرنشان کرد: در عین حال کاهش مصرف نمک و پرهیز از مصرف غذاهای شور مثل ماهی‌ دودی، آجیل شور، چیپس، انواع شور، کاهش مصرف غذاهای کنسرو شده، سوسیس و کالباس، مواد غذایی بسته بندی شده آماده (به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی نمک) و داشتن برنامه مرتب ورزشی مانند پیاده‌روی تند و هر بار به مدت ۳۰ دقیقه نیز در پیشگیری از بروز دیابت بارداری تاثیرگذار است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*