آخرین خبر :

لاوروف: امیدواریم اوباما فکر حمله به ارتش سوریه را از سرش بیرون کند

لاوروف

وزیر خارجه روسیه امروز (یکشنبه) با اشاره به ایجاد تغییرات ریشه‌ای در روابط کشورش با آمریکا اعلام کرد واشنگتن گام‌های خصمانه‌ای برمی‌دارد که امنیت روسیه را تهدید می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: ایالات متحده گام‌های خصمانه‌ای اتخاذ می‌کند که به ضرر منافع روسیه بوده و امنیت ملی آن را تهدید می‌کند.

وی همچنین گفت: اخبار منشر شده مبنی بر امکان بمباران فرودگاه‌های نظامی سوریه توسط واشنگتن بازی‌ خطرناکی است.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: رفتارهای ایالات متحده که به جبهه النصره حمله‌ای نمی‌کند، عجیب است.

وی خاطرنشان کرد: انزجار خصمانه علیه روس‌ها، پایه و اساس سیاست واشنگتن در قبال مسکو شده است.

لاوروف گفت: مسکو صبر استراتژیکی را در قبال واشنگتن برای مدت مدیدی نشان داد، اما تغییرات ریشه‌ای بر روابط میان دو کشور شکل گرفته است.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: دمشق و مخالفان در حال مذاکره بر سر تخلیه یکی از مناطق در حومه دمشق از افراد مسلح هستند.

وی ابراز امیدواری کرد که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا فکر حمله به تاسیسات دولتی سوریه را از سرش بیرون کند. اما آمریکا بداند که هر گونه حمله به نیروی هوایی سوریه نقض علنی قوانین بین‌المللی است. اما در صورت بمباران مواضع ارتش سوریه روسیه قادر به حمایت از منافع خود در خاک این کشور است.

وزیر خارجه روسیه در ادامه مصاحبه با شبکه یک تلویزیونی این کشور گفت: هرگونه حمله ائتلاف تحت رهبری آمریکا به تاسیسات ارتش سوریه نقض فاحش قوانین بین‌المللی است و خبر خوبی اعلام شده مبنی بر این که چندین مقام ارشد آمریکایی اخیرا این حقیقت را درک کرده اند.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم سران عصبانی واشنگتن آرامش پیدا کرده و با جدیت با این مساله رفتار خواهند کرد و طی افشاگری‌های اخیر خبر خوب و معتبری به دست‌ آمده مبنی بر این که عده‌ای از مقامات ارشد دولت آمریکا خیلی خوب فهمیده اند که هر حمله‌ای به اهداف زمینی متعلق به ارتش سوریه نقض فاحش قوانین بین‌المللی است و اگرچه ادعا شده بود موشک‌های کروز آمریکا می‌توانند به آسانی فرودگاه‌های متعلق به نیروی هوایی سوریه را هدف قرار دهند اما با توجه به اینکه روسیه دو پایگاه در سوریه دارد می‌تواند از آنها و تاسیسات ما محافظت کند.

به گفته لاوروف، واشنگتن دلیل مبهمی برای کنار گذاشتن توافق با مسکو در ارتباط با آتش بس سوریه ارائه کرد.

وی ادامه داد: مقامات آمریکا یک دلیل مبهم برای لغو توافقات به جای دلایل مشخص ارائه کرده و مدعی شدند روسیه نمی‌خواهد خصومت‌هایی که باعث درد و رنج غیرنظامیان هستند را متوقف کند.

لاوروف گفت، دلیل واقعی قطع همکاری آمریکا با روسیه این بود که واشنگتن نتوانست شبه نظامیان مخالف سوری را برای عقب نشینی از جاده کاستیلو در حلب متقاعد کند.

به گفته وزیر خارجه روسیه، کشورش نسبت به درخواست‌های واشنگتن برای توقف بمباران نیروی هوایی سوریه و روسیه علیه تروریست‌ها در حلب سوءظن دارد.

وی اظهار کرد: ما به این که آنها از نیروی هوایی سوریه و ما می‌خواهند پروازی بر فراز حلب انجام ندهیم مظنون هستیم چرا که می بینیم نیروی اصلی جبهه النصره در آنجا هست و اگرچه برخی نمایندگان به اصطلاح مخالفان میانه رو در آنجا هستند اما در محاصره بوده و جایی به جز پیوستن به النصره ندارند و در مقابل آمریکایی‌ها از ما می خواهند که با النصره کاری نداشته باشیم زیرا به دلیل حضور به اصطلاح مخالفان میانه رو این کار انسانی نبوده و ما(آمریکایی ها) بعدا با النصره خواهیم جنگید. اما این “بعدا” هرگز نخواهد آمد و واشنگتن قبلا در ماه فوریه نیز قول داده بود تا این به اصطلاح مخالفان عادی را از النصره تفکیک کند اما نکرد.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد، بارها از جان کری، وزیر خارجه آمریکا تقاضا کرده که آیا کشورش طرح ویژه‌ای برای نجات جبهه النصره دارد که البته با پاسخ منفی کری روبرو شده است.

لاوروف گفت: من از کری پرسیدم آیا آمریکا طرحی پنهانی برای نجات النصره دارد تا آن را تبدیل به یک نیروی اصلی برای سرنگونی بشار اسد در مقطعی در آینده کند اما او قسم خورد که این درست نیست و آنها حقیقتا با النصره می‌جنگند.

لاوروف اظهار کرد: اما در عمل بمب افکن‌های آمریکا اغلب در حالی به پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه بازمی‌گردند یا به دیگر پایگاه‌های مورداستفاده می‌روند که مهماتشان را مصرف نکرده‌اند و به رغم تکرر بالای پروازها تاثیر حملات آنها بسیار پایین بوده و برخی برآوردها تاثیر آن را ۱۵ تا ۲۰ درصد می‌دانند.

لاوروف همچنین گفت: روس‌هراسی تهاجمی آمریکا منجر به تاثیر بر منافع ملی روسیه شده و امنیت آن را به خطر انداخته و این مسکو را وادار به لغو توافق مربوط به کاهش ذخایر پلوتنیوم مازاد با آمریکا کرد.

لاوروف ادامه داد: استقرار سلاح‌های سنگین آمریکا در مجاورت مرزهای روسیه و همچنین استقرار سامانه دفاع موشکی از سوی آمریکا یک سری اقدامات خصمانه و غیردوستانه هستند و ما متوجه شده‌ایم که روس‌هراسی تهاجمی در بطن سیاست آمریکا در قبال روسیه قرار دارد.

لاوروف همچنین تصریح کرد: پیش‌نویس قطعنامه اخیر فرانسه در ارتباط با سوریه در شورای امنیت سیاسی و جانبدارانه بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: بعد از حمله آمریکا به لیبی بسیاری از کشورهای هم‌جوار به فکر بازنگری در مساله سلاح هسته‌ای و احیای برنامه‌های خود در این زمینه افتادند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*