آخرین خبر :

طرح جامع مالیاتی با هزینه ده‌ها میلیاردی همچنان تکمیل نیست/ ارتباط مؤدی و ممیز قطع نشد

خبرگزاری فارس: طرح جامع مالیاتی با هزینه ده‌ها میلیاردی همچنان تکمیل نیست/ ارتباط مؤدی و ممیز قطع نشد

مقام مسئول مالیاتی با بیان اینکه طرح جامع مالیاتی تا پایان سال تکمیل نمی‌شود گفت: این طرح ده‌ها میلیارد تومان هزینه داشته و هنوز نتوانسته است ارتباط مؤدی با ممیز را قطع کند.

یک مقام مسئول در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به طرح جامع مالیاتی اظهار داشت: اجرای این طرح نهایی نشده و تاکنون چند ۱۰ میلیارد تومان هزینه برداشته است. هر طرحی از لحاظ علمی و فنی، اصولی برای پیاده‌سازی دارد و تا نیروی انسانی آمادگی لازم برای انجام این طرح نداشته باشد، پیاده‌سازی مشکل است.

وی افزود: شکل پیاده‌سازی کار نیز به تکنولوژی و تجهیزات و بخش دیگری به همکاری‌های بین دستگاهها بازمی‌گردد. مادامی که دستگاه‌های تولید اطلاعات مالی و اقتصادی همکاری کنند، طرح موفقیت آمیز خواهد بود، در غیر این صورت سازمان با مشکل مواجه می‌شود.

این مقام مسئول با بیان همکاری دستگاه‌های تولید کننده اطلاعات عنوان کرد: ارتباطات و همکاری‌های بسیاری انجام شده، اما یکی از مشکلات مربوط به زیرساخـت‌ها است. همچنین برخی دستگاه‌ها احساس فوق‌العاده‌ای که برای اهمیت موضوع باید داشته باشند، را ندارند و منافع خود را در نظر می‌گیرند.

وی یادآور شد: بانک مرکزی و بانک‌ها‌ پای کار هستند، اما اطلاعات‌شان کامل و قابل اتکا نیست که بخشی این مشکل به دلیل زیرساخت‌‌ها است، متأسفانه در کشور تمرکز اطلاعات تراکنش‌های مالی برای اخذ مالیات وجود ندارد. با سازمان ثبت اسناد و املاک نیز قراردادی در گذشته منعقد شد، اما این اطلاعات در کشور متمرکز نیست و فقط اطلاعات فعلی تبادل می‌شود.

این کارشناس مالیاتی یکی از مشکلات دیگر را مربوط به عدم تطبیق اطلاعات به لحاظ نرم‌افزاری دانست و خاطرنشان کرد: در بخش فنی باید استاندارد برنامه‌نویسی تعریف شود که همه از یک مدل تبعیت کنند که اکنون این گونه نیست.

وی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی در طرح جامع مالیاتی باید رسیدگی به مالیات‌ها برمبنای ریسک باشد، تصریح کرد: پرونده‌ها به سه دسته پرریسک، ریسک متوسط و کم ریسک تقسیم می‌شوند و حدود ۲۰ درصد پرریسک‌ها و مابقی به این شکل رسیدگی می‌شوند و لازمه آن تکمیل بودن اطلاعات و انتخاب هوشمند پرونده‌ها است که رسیدگی به آن نیز باید سیستمی باشد، اکنون پیش‌ نیاز اطلاعات است که به شکل نیم‌بند وجود دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه گفته می‌شود، مستقیم و غیر مستقیم بیش از هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح جامع مالیاتی هزینه شده است، گفت: ۳۰۰ میلیارد تومان مستقیم برای تجهیزات و قراردادها هزینه شده و هنوز هم تکمیل نیست. نظام اداری باید فن سالار و براساس اصول و ضوابط باشد، همچنین نگهداری نیروی انسانی و تمامی عوامل مربوط به آن باید بر شیوه علمی و اصولی باشد.

وی گفت: منصب‌های نظام اداری ایران به دلیل سیاسی شدن با مشکل مواجه است، اکنون کارکنان ناراضی ادارات کم نیستند و فقط به دلیل حقوق نیست، چون میانگین مزایا و پاداش بالغ بر ۳ تا ۴ میلیون تومان است.

این کارشناس در مورد اینکه قرار است طبق وعده وزیر اقتصاد طرح جامع مالیاتی تا بهمن ماه کامل محقق شود، تصریح کرد:‌ این طرح به شکل کامل در بهمن‌ماه عملیاتی نمی‌شود و ۳۲ پروژه دارد که تا آن زمان عملیاتی نمی‌شود و حداکثر چند پروژه آن اجرایی خواهد شد.

وی به نقش طرح‌ جامع مالیاتی در مکانیزه شدن فعالیت‌های مالیاتی پرداخت و در مورد ارتباط ممیز با مؤدی گفت:‌ مادامی که نیروی انسانی با مردم ارتباط مستقیم دارد، تخلف کاهش نمی‌یابد و همچنان این ارتباط وجود دارد و فقط اظهارنامه الکترونیکی است. بنابراین افرادی که در معرض ارتباط با مردم هستند، در وصول مالیات مؤثر خواهند بود و امضای طلایی که رئیس جمهور از آن یاد می‌کند، اینجا نقش دارد و یک فرد می‌تواند میزان مالیات خود را تغییر دهد.

این کارشناس مالیاتی با تاکید بر اینکه همچنان در پرونده‌ها امضای طلایی وجود دارد، یادآور شد: کار خوبی که امسال انجام شده در مورد توافق با اصناف بود که مالیات مشاغل بند «ج» قطعی شد که دست نیروی انسانی کوتاه شده است.

به گفته این مقام مسئول، اکنون سیستم اداری هیچ پرونده‌‌ای را بررسی نمی‌کند و فقط اطلاعات آن در سامانه وجود دارد، اینکه بگوییم صددرصد مالیات براساس اطلاعات باشد، میل به صفر دارد. بخشی از رسیدگی‌ها براساس دفاتر و اسناد بوده که خیلی کم و نادر است و در بقیه پرونده‌ها، هزینه‌ مودی پذیرفته نمی‌شود و درآمد مؤدی را معمولاً براساس تخصص و تجربه کاری افزایش می‌دهیم و کمتر از ۲۰ درصد رسیدگی‌ها براساس اسناد و مدارک و اطلاعات است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*