آخرین خبر :

صنعت گردشگری؛ قطب مهم توسعه پایدار

 صنعت گردشگری یکی از مهمترین قطب های توسعه و درآمدزایی محسوب می شود که به ایجاد اشتغال و ‏خوداتکایی کمک می کند و با ارتقای جنبه های فرهنگی و اقتصادی، تاثیر شگرفی بر رشد و پیشرفت جامعه می گذارد.

صنعت گردشگری از مهم ترین قطب های اقتصادی به شمار می رود که درآمد زایی و سوددهی بالایی دارد، به همین منظور بسیاری از کشورها از جاذبه های این صنعت در راستای برون رفت از معضل ها و مشکل های جامعه و ایجاد فرصت های شغلی استفاده می کنند.
این امر سبب شده است تا کشورهای توسعه یافته به گردشگردی و جهانگردی رویکرد ویژه ای داشته باشند و با سرمایه گذاری مناسب به نتیجه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قابل توجهی دست یابند.
اهمیت این امر کشورهای جهان را بر آن داشت تا در ۱۹۷۵میلادی سازمان جهانی گردشگری «UNWTO» را به منظور بهبود این صنعت تشکیل دهند و اینگونه با ساماندهی فعالیت های خویش به هدف های مطلوب برسند. این نهاد به عنوان محل گفت و گوی کشورها درباره سیاست ها و تجربه های عملی آنها درباره دانش گردشگری است و نقش مرکزی و مهمی در ارتقای وضعیت تعهد و توانایی های موجود کشورهای در حال توسعه در زمینه گردشگری دارد.
این سازمان برای شعار روز جهانی گردشگری در ۲۰۱۶ میلادی عنوان «گردشگری برای همه و ارتقای دسترسی جهان» را انتخاب کرد. سازمان گردشگری در سال جاری میلادی اولویت های برنامه های خود را بر محور «سالمندان، معلولان و کودکان» گذاشته است تا تمامی کشورها و سازمان های متولی و مدیریت شهری در این سال امکانات، زیرساخت ها و شرایط لازم را برای آسان کردن سفر و تفریح سالمندان، کودکان و معلولان فراهم کنند، بهبود ببخشند و بکوشند تا تمامی قشرهای جامعه به یک اندازه از حق سفر کردن برخوردار شوند. این نهاد استفاده همگان از همه امکانات برای سفر، دیدن جاذبه ها، تعامل با دیگر اقوام و کسب دانش برای تمامی افراد یک جامعه را مهمترین دلیل برای نامگذاری این روز دانست.
برپایه گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران دارای رتبه ۱۰ از جاذبه های باستانی و تاریخی است و پنجمین مقام را در دارا بودن جاذبه های طبیعی در جهان دارد. بدین شکل امید است تا مسوولان مربوطه با توجه بیش از پیش به این صنعت مهم و با تربیت نیروهای متخصص و کارآمد و با سرمایه گذاری مناسب در صنعت گردشگری سبب رونق روزافزون چرخه اقتصادی و دستیابی به رشد و توسعه شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*