رکورد تولید و خرید گندم شکسته شد

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: رکورد تولید و خرید تضمینی گندم در فصل خرید امسال شکسته شد و میزان خرید ۱۱٫۵ میلیون تنی گندم که تاکنون محقق شده، در تاریخ کشور بی سابقه است.
به گزارش ایرنا، علی قنبری افزود: مراکز خرید شرکت بازرگانی دولتی ایران و مباشرین، امسال تاکنون ۱۱ میلیون و۴۸۰ هزار تن گندم ازکشاورزان در سراسر کشور خریداری و تحویل گرفته اند.
به گفته وی ۷۰ درصد بهای گندم ها به حساب کشاورزان واریز شده و تامین اعتبارات لازم در دستور کار قرار دارد تا باقیمانده مطالبات به آنها پرداخت شود.
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: خرید تضمینی گندم امسال از رشد قابل توجه سه میلیون و ۳۹۳ هزار تنی (حدود۴۱ درصد)نسبت به سال گذشته برخوردار بوده که این دستاورد حاصل راهبرد مدون و هدفمند دولت در مسیر اقتصاد مقاومتی و همچنین همت و تلاش کشاورزان است.
قنبری اضافه کرد: امسال به دلایل مشکلات مالی بهای گندم ها با تاخیر پرداخت شده، اما تاکنون این شرکت بالغ بر ۱۰۳ هزار میلیارد ریال ( بیش از ۷۰درصد) از پول گندمکاران را به حساب آنها واریز کرده است .
وی افزود: بررسی ها نشان می دهد اغلب استانها ۵۰ درصد بهای گندم ها را دریافت کرده اند و حدود ۴۲ هزار میلیارد ریال از مطالبات گندمکاران نیز باقیمانده که پس از تامین اعتبار تاپایان فصل خرید از طریق بانک عامل به کشاورزان پرداخت می شود.
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران عزم و تلاش دولت برای تامین به موقع اعتبارات خرید گندم را خاطرنشان ساخت و گفت : دولت برای پایداری تولید و خودکفایی در تامین گندم، به دنبال تامین اعتبارات خرید و پرداخت پول کشاورزان است، به گونه ای که در هفته گذشته، عرضه و فروش اوراق سلف استاندارد گندم، به مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال مبادرت کرد، و از این راه بخش مهمی از مانده مطالبات و بهای گندم ها پرداخت شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: امسال یکهزار و ۱۲۷ مرکز خرید در سراسر کشور بیش ازیک میلیون و ۷۵۴ هزار محموله گندم از کشاورزان تحویل و درمراکز استاندارد نگهداری و ذخیره سازی کرده اند.
قنبری گفت: براساس خرید های امسال و ذخایر منتقل شده از سال گذشته؛ اکنون برای بیش از یکسال گندم در مراکز استاندارد ذخیره سازی شده، که ضمن دستیابی به خودکفایی، می توان افزون بر دو میلیون تن گندم معمولی و معادل آن آرد و همچنین ۲۰۰هزار تن گندم دروم صادر کرد.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: امسال پنج استان کشور خرید بالای ۷۰۰ هزارتن و ۶ استان نیز خرید بیش از نیم میلیون تن داشته اند.
وی اسامی ۱۱ استان برتر کشور در زمینه خرید تضمینی گندم را به ترتیب خوزستان، گلستان، فارس، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اردبیل، همدان و لرستان معرفی کرد.
به گزارش ایرنا، چندی پیش مجری طرح گندم به ایرنا اعلام کرد: بالغ بر ۴۸۰ هزارتن بذر گندم برای کشت سال زراعی آتی تامین شده و پس از بوجاری و فراوری ۴۳۰ هزارتن این بذر خالص همزمان با فصل کاشت در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.
طبق برآوردها، امسال ۱۴٫۵ میلیون تن گندم معمولی و دروم در کشور تولید شد که از این میزان ۱۱٫۵ میلیون تن توسط دولت خریداری شده است.
براساس مصوبه دولت، امسال قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی(نان) ۱۲ هزار و ۷۰۵ ریال و گندم دوروم ۱۳ هزار و ۶۸ ریال با چهار درصد افت مفید و دو درصد افت غیرمفید از گندمکاران خریداری شد.
پارسال نزدیک به ۱۱میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم در کشور تولید شد که هشت میلیون و ۸۰ هزار تن آن با قیمت گندم معمولی(گندم نان) ۱۱ هزار و ۵۵۰ ریال و هر کیلوگرم گندم دوروم با قیمت ۱۱ هزار و ۸۸۰ ریال با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید دو درصد توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران خریداری شده بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*