دکتر لاریجانی: معافیت مالیاتی نباید برای تمامی مناطق یکسان باشد


سرویس حوزه ریاست
رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید برسرمایه گذاری در دیپلماسی اقتصادی گفت:دستگاه دیپلماسی باید متعهد شود که درخدمت اقتصادمقاومتی قرار گیرد.
سه‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۵

معافیت مالیاتی نباید برای تمامی مناطق یکسان باشد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،دکتر علی لاریجانی ظهر امروز (سه شنبه ۶ مهر ماه) در دیدار با مجمع نمایندگان استان خوزستان با بیان اینکه در اصل توجه به خوزستان تردیدی نیست، گفت: باید از استان خوزستان به دلیل نقش ویژه ای که در دوران دفاع مقدس داشته و همچنین جانفشانی های مردم این استان در دوران دفاع مقدس قدردانی کرد که قدردانی از مردم این استان تنها با آبادانی خوزستان صورت می گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود مشکلاتی همانند ریزگردها و آب و فاضلاب در استان خوزستان،افزود: استان خوزستان مزیت های بسیاری دارد و با توجه به مزیت های این استان می توان پیشرفتی در آبادانی کشور ایجاد کرد.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه وضعیت منابع کشور مناسب نیست،ادامه داد: دولت سال گذشته برای تقدیم بودجه کسری فراوانی داشت و سال جاری هم وضع بهتر از سال گذشته نخواهد بود و از نخستین ماه های سال با مشکل کمبود بودجه مواجه هستیم.

وی یادآور شد:قیمت نفت کاهش پیدا کرده و بسیاری از صنایع از دوره گذشته با شرایط رکودی مواجه شده، در این دوره همچنان در حالت رکودی به سر می برند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت با توجه به وضعیت درآمدی نمی تواند کار عمرانی مهمی انجام داد و بخشی از کمک به دولت از طریق اوراق، اسناد خزانه و صکوک به سال آینده موکول می شود.

وی ادامه داد:پیشنهاد می کنم کمیته خاصی در استان خوزستان تشکیل شود که کارهای نقدی سال جاری از این طریق عملیاتی شود و تا حد مقدور مشکل اعتبارات سیل،کمبود نیروهای بیمارستانی و برخی جاده ها حل شود.

اولویت قرار دادن توسعه مکران به نفع کشور است/سهم استان خوزستان از نفت در برنامه ششم مشخص شود

دکتر لاریجانی با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود در برنامه ششم توسعه یک جایگاه تعریف شده برای استان خوزستان در نظر گرفته شود،اظهارداشت: سهم استان خوزستان از نفت در برنامه ششم مشخص شود و ۲درصد به استان خوزستان و ۲درصد به مناطق محروم اختصاص یابد.

وی با تأکید براینکه می توان از خطوط اعتباری جدید جذب شده از بانک های خارجی سهم قابل توجهی به استان خوزستان اختصاص داد، افزود: صنایع جانبی نفتی با توجه به اینکه این استان از حجم آب مناسبی برخوردار است؛می تواند در استان خوزستان ارزش افزوده ایجاد کند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه چند محور را برای توسعه استان خوزستان در برنامه ششم توسعه می توان گنجاند،ادامه داد: محور نخست،محور نفت و صنایع نفتی است،دومین محور “صنایع آب بر” همانند فولاد و محور سوم صنایع تکمیلی کشاورزی و بسته بندی که می توان بر روی آن برنامه ریزی اصولی کرد.

وی عنوان کرد: اولویت قرار دادن توسعه مکران به نفع کشور است.

تعطیلی برخی صنایع مهم خوزستان باید بررسی شود/لایروبی اروند جزو مطالبات جدی ایران است

دکتر لاریجانی با بیان اینکه لایروبی اروند جزو مطالبات جدی ایران است، افزود: در لایروبی اروند مشکل اصلی کشور عراق است و سرمایه گذاری سنگینی می طلبد که باید از محل دیگری برای آن اعتبار تخصیص داده شود.

وی با اشاره به اینکه تعطیلی برخی صنایع مهم خوزستان باید بررسی شود،ادامه داد: باید با بررسی ها ریشه مشکلات مشخص شود تا بتوان وضع موجود را حفظ کرد.

عراق بازار خوبی برای محصولات استان خوزستان /معافیت مالیاتی نباید برای تمامی مناطق یکسان باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور عراق بازار خوبی برای محصولات استان خوزستان است،تصریح کرد: زیرساخت های افزایش ارتباط با کشور عراق باید ایجاد شود و راه های ارتباطی همانند راه آهن به این کشور با استفاده از فاینانس افزایش یابد.

دکتر لاریجانی افزود:سرمایه گذاری های سنگین همانند پتروشیمی و فولاد را می توان به سمت استان خوزستان سوق داد.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد با دید صادراتی به وجود آمدند اما به دروازه واردات تبدیل شده اند،افزود: تسهیلات درنظرگرفته شده برای مناطق آزاد همانند معافیت مالیاتی نباید برای تمامی مناطق یکسان باشد،اگر صادرات توسط منطقه ای صورت گرفت معافیت باید به یک میزان و اگر صادراتی توسط این منطقه صورت نگرفت؛به میزان دیگر متفاوت باشد.

دستگاه دیپلماسی باید در خدمت اقتصاد مقاومتی قرار گیرد

دکتر لاریجانی با اشاره به مشکل آب شرب در برخی مناطق استان،ادامه داد:باید اعتبار دریافت شده از سوی مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی در بودجه سال آینده احیاء شود، بنده در این رابطه با معظم له صحبت خواهم کرد.

وی با بیان اینکه کشوری همانند اتریش برای سرمایه گذاری در زمینه های محیط زیستی علاقمند است، بیان کرد: می توان از خطوط اعتباری برای رفع مشکلاتی همچون گردو غبار و آب و فاضلاب در استان خوزستان بهره گرفت.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه پروژه های ریز در برنامه های کلان دیده نمی شود،افزود: باید بودجه ای برای شوراهای برنامه ریزی استان ها درنظر گرفته شود تا بتوان مشکلات ریز را حل کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی باتأکید برسرمایه گذاری در دیپلماسی اقتصادی،تصریح کرد:دستگاه دیپلماسی باید متعهد شود که در خدمت اقتصادمقاومتی قرار گیرد و در این ارتباط باید از وزارت خارجه از سطح سفیر تا سطوح پایین تر برنامه دریافت کرد.

بیکاری یکی از حادترین مشکلات استان خوزستان

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین “مجید ناصری نژاد” ضمن تشکر از دکتر لاریجانی به منظور تشکیل این جلسه در هفته دفاع مقدس،گفت: استان خوزستان ظرفیت های بی نظیر و ویژه ای دارد که اگر به تنهایی از این ظرفیت ها استفاده شود،می توان مشکلات تمام کشور را حل کرد.

نماینده مردم شادگان درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۸۵ درصد تولید نفت کشور دراستان خوزستان است،افزود: نیشکر،پتروشیمی،بنادر وکشاورزی استان خوزستان از ظرفیت های بالقوه استان خوزستان است؛اما متأسفانه علی رغم همه این ظرفیت ها به مرور زمان شاهد کاهش بودجه استان خوزستان بوده ایم.

ناصری نژاد ادامه داد:برنامه ریزان، بودجه نویسان و مسئولان اجرایی کشور به گونه ای عمل کرده اند که رشد خوزستان نزولی بوده است؛زمانی استان خوزستان در ردیف اول و دوم توسعه بوده است و اکنون به رتبه بیست و یکم رسیده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم خوزستان قصد مهاجرت از این استان را دارند،اظهار کرد:بسیاری از نخبه های استان در حال مهاجرت هستند و درهمین راستا تقاضا داریم رسیدگی ویژه ای به وضعیت استان خوزستان شود که اگر رسیدگی های لازم صورت نگیرد،جبران آن مقدور نیست.

ناصری نژاد با اشاره به اینکه بیکاری یکی از حادترین مشکلات استان خوزستان است،افزود:با وجود شرکت های نفتی،گاز و پتروشیمی شایسته نیست،جوان خوزستانی بیکار باشد.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان،تصریح کرد:باید در برنامه ششم توسعه نگاه ویژه ای به استان خوزستان صورت گیرد و راه آهن خوزستان که از نخستین راه آهن های کشور است باید توسعه یابد.

در ادامه؛هریک از نمایندگان استان خوزستان به تبیین مشکلات حوزه انتخابیه خود پرداختند و از کاهش اعتبارات استان خوزستان در بودجه سالیانه کشور انتقاد کردند.

نمایندگان استان خوزستان بر توسعه روستایی،افزایش امکانات زیرساختی در شهرها و روستاها و توسعه زیرساخت های حمل و نقل خوزستان با توجه به قرارگرفتن در مسیر ترانزیتی تاکید کردند.

همچنین نمایندگان استان خوزستان بر توسعه متوازن استان ها تاکید کردند و از درخواست کردند که با تدابیر ویژه ای مشکل محیط زیستی و ریزگردهای استان خوزستان رفع شود./

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*