خرافه هایی که باید از محرم زدوده شود

محرم که شروع می شود و درست زمانی که شهر همانند ساکنینش سیاه پوش می شود، امام حسین(ع)، یاران وی و مصائبی که بر ایشان وارد شده است تداعی می شود. حکایت سیاه پوشی حکایت ارادت است ومخلصی. اما در این میان برخی از تعصب های بی جا و تحریف شده منجر به اجرای شیوه ای خاص از عزاداری می شود که خرافه ای بیش نیست همانند قمه زنی در محرم.

ایران اسلامی و سایر کشورهای مسلمان با برپایی هیات های مذهبی در دهه اول محرم و با ذکر نام حسین(ع) و یارانش رنگ و بوی خاصی به خود می گیرد. با پیر و جوان و قومیت های مختلف هم که هم صحبت می شوی همگی حساب محرم را از دیگر ماهها جدا می کنند و همگی یک صدا حسین (ع) را سالار شهیدان می نامند. اما در این میان رسومی در بعضی هیات ها و فرهنگ ها دیده می شود که نیاز به تحقیق و تحصیل دارد چرا که در هیچ کتب مذهبی نامی از آنها برده نشده است.
خرافه و تعصب های بی جا و راههای کاهش آنها و قرار گرفتن در مسیر درست عزاداری ، آنگونه که در شان یک مسلمان واقعی است موضوع گفتگوی خبرنگار ایرنا با رییس اداره هیات های مذهبی و مداحان کشور است که در پی می خوانید:

**نام حسین (ع) مقدس است
رییس اداره هیات های مذهبی و مداحان کشور گفت: نام امام حسین(ع) مقدس است و تمام انبیا و اولیا از قداست این نام گفته اند. همه مداحان باید با بازگویی حادثه عاشورا در جهت حفظ شان و جایگاه امام حسین تلاش کنند اما متاسفانه می بینیم که بعضی از آنها نام ایشان را غلط تلفظ می کنند و با ‘ُحُس، حُس’ و یا ‘ سین، سین’ خطاب کردن امام درصدد ایجاد شور در هیات ها هستند.
ابراهیم غلامرضایی با اشاره به مغایر بودن مراسم بعضی از هیات ها ی عزاداری با اصل عزاداری محرم گفت: عزاداری واقعی آن است که بعد از سیدالشهدا از زمان حضرت زینب تا زمان امام حسن عسگری به ما تاکید شده است و ما بقی جز خرافه چیزی نیست.

**از نفوذ دشمن غافل نشویم
غلامرضایی با اشاره به اینکه شیوه برپایی مراسم عزاداری در هر کشور و حتی قومیتی متفاوت است از ورود تحریف در عزاداری گفت و ادامه داد: شاهد نوع خاصی از عزاداری با هدف قبولی نذری هستیم. گروهی از عزاداران معتقدند که هرچه شدت زنجیرزدن ها و یا سینه زدن ها بیشتر باشد آن عزاداری مورد مقبول قرار می گیرد.
رییس اداره هیات های مذهبی و مداحان کشور ضمن یادآوری نفوذ دشمن از طریق شبکه های مردمی از جمله هیات های عزاداری اضافه کرد: سبک سینه زنی جدید حالت عزاداری واقعی را کمرنگ کرده است. باید بدانیم همه عزاداری در طبل و دهل و سنج و نقاره خلاصه نمی شود بلکه عزاداری گریه و روضه نیز دارد که روحانیت و معنویت مراسم را بالا می برد.
غلامرضایی با تاکید بر اهمیت نقش هیجان و شور در بین جوانان ادامه داد: همانطور که در آن زمان برای ایجاد هیجان و شور جنگ از یک سو و ایجاد رعب و وحشت در بین دشمنان از سویی دیگر بر طبل می کوفتند، طبل زدن مراسم را پرشورتر می کند بنابراین طبل و دهل زدن منعی در دسته های عزاداری ندارد.

**ای اهل حرم میرعلمد ار نیامد
رییس اداره هیات های مذهبی و مداحان کشور با تاکید بر زنده نگه داشتن نهضت عاشورا به ‘علم کشی’ که امروزه به یکی از اجزای اصلی دسته های عزاداری تبدیل شده است، اشاره کرد و گفت: حمل ‘علم’ یا ‘علامت’ که در مراسم عزاداری از توجه ویژه ای برخوردار است فاقد هرگونه ریشه تاریخی است و در دوران صفویه در ایران شکل گرفته و خرافه ای بیش نیست.
غلامرضایی دراین زمینه ادامه داد: ‘علم’ در زبان عربی یعنی بیرق و بیرق نیز به معنی پرچمدار است و پرچمدار لشگر امام حسین (ع) حضرت ابوالفضل(ع) بوده است که البته حمل پرچم در دسته های عزاداری نه تنها منعی ندارد بلکه اقتدار را نیز به همراه دارد که البته آن ‘علم’ با این ‘علامت’ های امروزی هیچ نسبتی ندارد .
به گفته وی شناخت احکام عزاداری ما را از تحریفات مذهبی باز می دارد و مداحان و واعظان مسوولیت این بخش را برعهده دارند.

**فرمان دست لیدرها است
رییس اداره هیات های مذهبی و مداحان کشور با اهمیت نقش مداحان، روسای هیات ها و متولیان امور در جذب جوان ها به هیات های عزاداری اضافه کرد: مداحان و متولیان و حتی روسای هیات ها باید بدانند که چگونه سخنرانی کنند. تربیت فرهنگی عزاداری سیدالشهدا دست مداحان و متولیان هیات ها است و من عقیده دارم که مردم اولین شیوه اخلاقی را از مداحان می آموزند و اگر یک مداح آموزه اخلاقی داشته باشد بسیار اثرگذار خواهد بود.
غلامرضایی با تاکید بر نقش مداح ها در پررنگ کردن ارزش های دینی در بین جوانان گفت: آموزشگاههای مداحی در بسیاری از استان ها به منظور پرورش مداحان دایر و فعال است و برای فارغ التحصیلان کارت صادر می شود. از طرفی سال هاست که قبل از شروع ماه محرم، روسای هیات ها و مداحان با باید و نبایدهای ضروری آشنا می شوند.
وی با اشاره براین نکته که باید مدیران هیات ها و مداح ها را نسبت به خرافه ها واکسینه کنیم، اضافه کرد: تنها راه، تربیت فرهنگی و آموزش است که به این منظور در هر شهرستان و استانی، یک نفر را به عنوان شورای مذهبی استان انتخاب می کنیم و آموزش می دهیم . پس ازآموزش آنها به شهرستان خود مراجعه می کنند و بر عملکرد هیات ها نظارت دارند و آموزه های خود را منتقل می کنند که البته تصمیم داریم این آموزش ها را گسترش دهیم.

**زیبایی های هیات ها را رونمایی کنیم
این فعال مذهبی با تذکر بر توجه بیشتر بر نقش پررنگ و مثبت هیات های مذهبی به کارکردهای آن اشاره کرد و گفت: از زیبایی های مراسم امام حسین(ع) شفای بیماران و ایجاد پیوندی عمیق وصمیمی میان مردم از یک سو، ایجاد آرامش روان از دیگر سو و طرح مشکلات مردم محله در هیات ها و تشکیل بسیج همگانی برای حل آن مشکل می توان نام برد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*