خانه‌ها، اولین حسینیه‌ها برای کودکان


متن کامل یادداشت:

 

یا لطیف

موضوع: خانه وخانواده حسینی / ارائه چند راهکار برای مادران برای اینکه فضای خانه فضای معنوی‌ای باشد

نویسنده: مریم حدادی

 

مقدمه:

دغدغه هایی مانند دین دارشدن و ریشه دواندن مسائل معنوی در عمق جان بچه ها، اگر  همراه با حضور و فعالیت والدین نباشدچندان میسر نخواهد بود. اگر می‌خواهیم که بچه‌های ما مذهبی بار بیایند، باید خانواده نیز  هم پای آن‌ها در فضاهای مذهبی رشد کند. وجود فعالیت‌های مذهبی در خانه بیشتر از هر چیزی مشوق کودکان برای حرکت به سمت باورهای دینی خواهد بود. زمانی که با این اتفاقات در خانه بیشتر از هر جای دیگری آشنا شود، نقش فعالیت های مذهبی و تفکر عمیق دینی برای او نهادینه خواهد شد و به قسمتی از باورهای او تبدیل می‌شود. یکی از ایستگاه‌های بسیار مهم برای رسیدن به تربیت دینی، ایام عزاداری امام حسین (ع) است. در این روزها می‌توانید با برگزاری یکی دو مراسم عزاداری در خانه یا با ایجاد تغییرات کوچکی در ظاهر خانه، فضای معنوی را برای فرزندانتان به وجود آورید. نقش مادر خانواده در ایجاد فضای معنوی خانه در ماه محرم، پر رنگ تر از سایر اعضای خانواده است و اگر بتواند این روند فضای معنوی داشتن خانه را با روش‌های مختلف وارد زندگی کند، گوشت و پوست اعضای خانواده خود را با این باورهای عمیق دینی عجین خواهد کرد.

به استقبال محرم بروید

بعضی کارها آن‌قدر ساده هستند که اثرگذاری عمیق آن‌ها را کمتر باور می‌کنیم. نصب پرچم‌های سیاه و  کتیبه های عزای امام حسین (ع) وقت زیادی نمی‌برد، اما فضای خانه را کاملاً متفاوت از قبل می‌کند. می‌توانید برای اتاق فرزندانتان هم یک پرچم کوچک انتخاب کنید تا این شب و روزها که از هیئت به خانه می‌آید، فضای خانه را که قسمت بزرگی از آن را در اتاق خود می‌بیند ،هم‌راستا با فضای هیئت حس کند. در کنار همه کارهایی که برای سیاهی زدن در خانه انجام می‌دهید، می‌توانید یک عدد پرچم مشکی را از پنجره یا از تراس واحد خودتان در بیرون از خانه آویز کنید تا در آماده سازی محیط عمومی محل نیز سهمی داشته باشید.

لباس‌های سیاه عزا

لباس‌های سیاه و سربندهای عزا را برای فرزندانتان تهیه کنید. کودکان با همین وسایل ساده با محیط اطرافشان بیش از قبل همذات پنداری می‌کنند و سعی می‌کنند تا خودشان را به بزرگترها شبیه کنند. اگر قرار باشد در هیئت ها حضور پیدا کنند، با این وسایل بیشتر از قبل آماده ورود به این اماکن هستند. پسر بچه‌ها علاقه خاصی به زنجیر و طبل دارند. می‌توانید مدل‌های سبک و مناسب همین سن را تهیه نمایید و در اختیار کودکتان قرار دهید.

خوراک فکری تهیه کنید

در کنار همه کارهایی که برای سیاه پوش کردن لباس و خانه و فرزندانتان انجام می‌دهید، به فکر خوراک فکری سالم نیز برای کودکانتان باشید. وقتی با کودک در خانه هستید می توانید نوحه هایی که اشعار و سبک زیبایی دارند را در خانه پحش کنید.کتاب‌های داستان مناسبی برای کودکان در این زمینه‌ها به چاپ رسیده است که می‌توانیدآن‌ها را جایگزین کتاب‌های شعر و داستان دیگری که تا قبل از این برای آن‌هامی‌خواندید، کنید. اگر نوجوان در خانه دارید کتاب‌هایی مانند آفتاب در حجاب یا سقای آب و ادب، گزینه‌های بسیار مناسبی برای پیشنهاد به فرزندتان است. همه این‌ها در مسیر آماده شدن برای حضور در هیئت است. روند سخنرانی و مداحی در هیئت و به خصوص حضور در جمعی که با هدفی مشخص و واحد در کنار هم قرار گرفته‌اند، یکی از مهم‌ترین پارامترهای تاثیرگذار در این ایام می‌تواند باشد.

هیئت خانگی

با کمک بچه‌ها مراسم کوچک و ساده‌ی عزاداری را برای دوستان هم سن و سال کودک در خانه برگزار نمایید. می‌توانید با کمک خودشان اتاق‌ها را آماده این مراسم کنید. قسمتی از یک مداحی ساده یا هم‌خوانی گروهی را انتخاب کنید، در اختیار بچه‌ها قرار دهید تا برای روز موعود آماده باشند و بتوانند نقش خودشان را در اجرای کارهای این چنینی به خوبی انجام دهند. اگر در میان دوستان یا اقوام، روحانی جوانی دارید، از ایشان بخواهید که به منزل شما بیایند و سخنرانی ساده‌ای را متناسب با سن کودکانتان، چند دقیقه‌ای داشته باشند. با همین کارهای ساده می‌توانید فضای معنوی این ایام را در دید اعضای خانواده‌تان پررنگ‌تر کنید.

نذری بپزید

بچه‌ها عاشق آشپزی و کمک در کارهای آن هستند. غذای ساده‌ای را در نظر بگیرید و با کمک فرزندانتان، آن‌ها را آماده کنید، مرحله‌هایی مانند آماده کردن ظرف‌ها، بسته بندی آن و مواردی از این دست را به آن‌ها واگذار کنید. اگر احساس می‌کنید شرایط آماده کردن غذا را ندارید، ساندویچ‌های کوچک پنیر و گردو یا پنیر و سبزی را آماده کنید و به هیئت ها یا مراسم‌های دیگری که این ایام برگزار می‌شود ببرید. انجام کارهایی این‌چنینی به کمک کودکانتان به آن‌ها اعتماد به نفس می‌دهد و آن‌ها را با مفاهیمی مانند ایثار کردن، محبت ورزیدن به مردم، کار کردن بی چشم داشت آشنا می‌کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*