تاثیر شگفت انگیز آسپرین برای بیماران دیابتی

یک متخصص داروسازی بالینی گفت: مبتلایان به دیابت باید با در نظر گرفتن عواملی مانند سن و ناراحتی های قلبی عروقی اقدام به مصرف آسپرین کنند.

هادی اسماعیلی متخصص داروسازی بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره مشکلات قلبی بیماران دیابتی بیان کرد: امروزه اختلالات قلبی عروقی یکی از مهم ترین علل مرگ و میر در جوامع بشری محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه آسپرین با مهار کردن پلاکت ها تاثیر چشمگیری در جلوگیری از ایجاد لخته پلاکتی در عروق خون رسان به عضلات قلبی دارد؛ اظهار داشت: این دارو با ۲ مکانیسم مانع از تشکیل لخته خونی می شود.
اسماعیلی افزود: احتمال وقوع سکته قلبی در افراد بدون سابقه این بیماری نیز در ۵ سال آینده بیش از ۱۰ درصد است که با مصرف آسپرین می توانند از بروز ناراحتی های قلبی عروقی پیشگیری کنند.
وی اظهار کرد: بیماران با سابقه گرفتگی موقت عروق قلبی با مصرف آسپرین می توانند مانع از پیشرفت بیماری خود شوند.
این متخصص داروسازی بالینی عنوان کرد: در سال های اخیر با تغییر دیدگاه پزشکان نسبت به آسپرین مصرف این دارو در مبتلایان به دیابت که دارای سنی کمتر از ۵۰ سال (به خصوص کمتر از ۳۵) هستند، توصیه نمی شود.
وی بیان کرد: مبتلایان به دیابت با سابقه حمله قلبی و سن کمتر از ۵۰ سال نیز منعی برای مصرف آسپرین ندارند.
اسماعیلی با بیان اینکه خونریزی گوارشی از شایع ترین عوارض مصرف آسپرین به شمار می آید؛ تصریح کرد: افرادی که از زخم های گوارشی رنج می برند، همراه با آسپرین از داروهای افزایش دهنده محافظت مخاط معده نسبت به عوارض آسپرین مانند داروی امپرازول استفاده کنند.
این متخصص داروسازی بالینی با اشاره به باور رایج تاثیر مصرف خودسرانه آسپرین در کاهش غلظت خون اظهار کرد: مصرف خودسرانه آسپرین می تواند سبب خونریزی های گوارشی شود که مصرف هفته ای حداقل سه بار ماهی و مکمل های امگا ۳ جایگزین های مناسبی برای این دارو به شمار می آیند.
وی گفت: داروی “کلوپیدوگرل” جایگزین مناسبی برای افرادی که با مصرف آسپرین دچار عوارضی مانند حملات تنفسی، تنگی نفس یا ضایعات جلدی (حساسیت های پوستی) می شوند، محسوب می شود.
اسماعیلی با تاکید بر اینکه دوزهای پایین آسپرین (بین ۷۵ تا ۳۲۵ میلی گرم) از نظر عوارض و اثربخشی مشابه هستند؛ بیان کرد: آسپرین های که دارای پوشش روده ای هستند نیز با وجود جذب کمتر، همانند آسپرین های فاقد پوشش روده ای تاثیرگذار هستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*